Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Biotechnologia | Wydział Chemiczny | 2010/2011 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Biotechnologia | brak |
Cele:
Studia I stopnia na Wydziale Chemicznym trwają 3,5 roku i po ich ukończeniu student uzyskuje tytuł inżyniera. Absolwenci studiów I stopnia mogą następnie rozpocząć naukę na studiach II stopnia i ukończyć je po 1,5 roku z tytułem magistra inżyniera. Studia III stopnia (doktoranckie) trwają 4 lata i umożliwiają zdobycie tytułu doktora nauk chemicznych. Miarą postępów studenta w nauce, na I i II stopniu studiów, poza tradycyjnymi ocenami zgodnymi z akademicką skalą ocen, są również punkty odpowiadające Europejskiemu Systemowi Transferu Punktów Kredytowych (ECTS). Punkty, które są miarą nakładu pracy poświęconej na opanowanie wiedzy, zdobywa się zaliczając kolejne przedmioty. Liczba zdobytych punktów decyduje o semestrze i roku, na który student zostanie zarejestrowany. Student posiadający odpowiednio dużą liczbę punktów może być zarejestrowany na wyższy semestr niż wynikający z proponowanego planu studiów. Najzdolniejszym studentom daje to możliwość szybszego ukończenia studiów („przeskoczenie” semestru lub roku) i co za tym idzie wcześniejszego rozpoczęcia studiów II stopnia (magisterskich) lub studiów III stopnia (doktoranckich). Studia I stopnia (inżynierskie) Przez pierwszych pięć semestrów nauki wszyscy studiują według jednolitego programu. Nowy system daje możliwość indywidualnego wyboru planu studiów w zależności od zainteresowań i preferencji oraz dostosowania tempa studiowania do własnych zdolności. Na początku 6. semestru student wybiera temat pracy inżynierskiej i ma do wyboru, oprócz przedmiotów wspólnych, ścieżki studiowania ułatwiającej pogłębienie wiedzy z zakresu, w którym realizowana będzie praca inżynierska. Ostatni, 7. semestr poświecony jest w głównej mierze wykonywaniu pracy inżynierskiej. Kierunek Biotechnologia kształci studentów na studiach I stopnia na czterech specjalnościach: • Biotechnologia Chemiczna - Leki i Kosmetyki, • Mikrobioanalityka, • Biotechnologia Przemysłowa, • Biotechnologia w Inżynierii Środowiska. Każda ze specjalności oferuje studentom szereg przedmiotów specjalnościowych. Kształcenie obejmuje również przedmioty wspólne dla wszystkich specjalności, tj. bioinfo-rmatyka, zarządzanie przedsiębiorstwem, metodyka pracy doświadczalnej, bioetyka oraz ekologiczne i społeczne aspekty biotechnologii. Specjalność Biotechnologia Chemiczna - Leki i Kosmetyki jest realizowana przez Zakład Technologii i Biotechnologii Środków Leczniczych Instytutu Biotechnologii. Studia na specjalności są nastawione na praktyczne wykorzystanie osiągnięć nauk biologicznych i chemicznych w szczególności w przemysłach: farmaceutycznym, kosmetycznym, chemii gospodarczej i ochrony środowiska. Realizacji tego założenia służy bogaty wachlarz wykładów, w większości wybieranych przez studenta oraz laboratoria o zróżnicowanym programie, umożliwiającym wybór ćwiczeń zgodnych z zainteresowaniami. Wykłady obowiązkowe stanowią jedynie 40% ogólnej liczby godzin wykładowych. Studentom studiów I stopnia ścieżka kształcenia w ramach specjalności oferuje takie przedmioty, jak: podstawy toksykologii leków i biocydów, podstawy technologii kosmetyków i laboratorium syntezy i biotransformacji. Absolwenci tej specjalności uzyskują umiejętności niezbędne do projektowania i wytwarzania produktów farmaceutycznych i kosmetycznych, począwszy od opracowania koncepcji aż do etapu wdrażania do produkcji. Ich miejscem pracy są przede wszystkim: zaplecze badawczo-naukowe firm z obszaru przemysłu biotechnologicznego, firmy konsultingowe i admini-stracja państwowa. Specjalność MikroBioAnalityka jest prowadzona przez Zakład Mikrobioanalityki Instytutu Biotechnologii. Na specjalności studenci poznają zagadnienia obejmujące bioanalitykę, analityczną kontrolę bioprocesów, wytwarzanie i charakteryzację materiałów biokompatybilnych. Duży nacisk jest położony na miniaturowe narzędzia „Lab-on-a-Chip” i metodyki pozwalające na operacje jednostkowe w mikroskali, np. mikrobioreaktory do syntez z udziałem enzymów czy hodowli komórkowych. Miniaturowa skala stosowanych narzędzi oraz specyfika materiału biologicznego wymaga wiedzy i praktyki dotyczącej materiałów biokompatybilnych i metod oceny biozgodności. Program ścieżki kształcenia na studiach I stopnia obejmuje takie przedmioty, jak metrologia biochemiczna i akwizycja pomiarów, elektrochemiczne metody bioanalityczne, analiza biomateriałów i biotechnologia materiałów polimerowych. Absolwenci tej specjalności znajdują zatrudnienie w zapleczu naukowo-badawczym biologii molekularnej, inżynierii gene-tycznej i proteomiki, laboratoriach bioanalitycznych oraz firmach biotechnologicznych. Specjalność Biotechnologia Przemysłowa jest realizowana przez Wydział Inżynierii Chemicznej i Procesowej PW. Specjalność prowadzi kształcenie w zakresie zagadnień przemysłowej realizacji procesów biotechnologicznych. W ramach ścieżki kształcenia studentom studiów I stopnia specjalność oferuje nauczanie następujących przedmiotów: procesy przenoszenia masy i energii, inżynieria bioreaktorów, projektowanie procesów biotechnologicznych. Program specjalności ukierunkowany jest na wszechstronne kształcenie specjalistów przygotowanych do pracy w wielu gałęziach przemysłu (m.in. w przemyśle farmaceutycznym, chemii przemysłowej, spożywczym), a także w zapleczu naukowo-badawczym biotechnologii, biurach projektowych oraz w firmach konsultingowych. Specjalność Biotechnologia w Inżynierii Środowiska jest prowadzona przez Wydział Inżynierii Środowiska PW. Studenci tej specjalności otrzymują gruntowną wiedzę pozwalającą na racjonalne sterowanie, zarówno w warunkach naturalnych, jak i w obiektach technicznych, zintegrowanymi procesami biotechnicznymi, fizycznymi i chemicznymi na potrzeby unieszkodliwiania antropogenicznych zanieczyszczeń środowiska. Chodzi w szczególności o wykorzystanie mikroorga-nizmów do usuwania zanieczyszczeń z wody, ścieków, gruntu i powietrza. Ścieżka kształcenia na I stopniu studiów w ramach specjalności obejmuje takie przedmioty, jak chemia wody, ścieków i osadów oraz technologia ścieków i osadów. Absolwenci tej specjalności znajdują zatrudnienie w instytutach naukowo-badawczych, w przemyśle i instytucjach związanych z ochroną środowiska a szczególnie w laboratoriach kontrolnych.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Przedmioty obowiązkowe | Wspólne | Biologia komórki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Chemia ogólna i nieorganiczna | 6 | 45 | 15 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Fizyka i biofizyka I | 8 | 60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Grafika inżynierska | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Matematyka I | 8 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Ochrona środowiska i ekologia | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
1. Przedmioty obowiązkowe | Wspólne | Biologia komórki | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Chemia fizyczna | 5 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Chemia fizyczna - ćwiczenia | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Chemia ogólna i nieorganiczna | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka i biofizyka II | 6 | 45 | 15 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Informatyka I | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Język obcy I | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Matematyka II | 7 | 60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
1. Przedmioty obowiązkowe | Wspólne | Chemia analityczna | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Chemia analityczna - laboratorium | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Chemia organiczna I | 7 | 60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Fizykochemiczne podstawy procesów biotechnologicznych | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Genetyka ogólna | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Informatyka II | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Język obcy II | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
1. Przedmioty obowiązkowe | Wspólne | Biochemia | 6 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Biochemia - laboratorium | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Chemia organiczna I | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Inżynieria bioprocesowa | 6 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Inżynieria bioprocesowa - projekt | 4 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Język obcy III | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
1. Przedmioty obowiązkowe | Wspólne | Aparatura procesowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Biologia molekularna | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Biotechnologia I | 2 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Enzymologia | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mikrobiologia ogólna i przemysłowa | 6 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
2. Przedmioty obieralne | Wspólne | Chemia organiczna II | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Informatyka III | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Matematyka III | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody spektroskopowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy chemii polimerów i biopolimerów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy usuwania zanieczyszczeń antropogenicznych | 5 | 30 | 0 | 0 | 45 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Technologia organiczna | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Termodynamika molekularna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
1. Przedmioty obowiązkowe | Wspólne | Biotechnologia II | 8 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | HES | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Inżynieria genetyczna | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Kultury tkankowe i komórkowe roślin i zwierząt | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mikrobiologia ogólna i przemysłowa | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
2. Przedmioty obieralne | Wspólne | Analityczne metody instrumentalne | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Analityczne metody instrumentalne - laboratorium | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Chemia organiczna II | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody spektroskopowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Miniaturyzacja w chemii analitycznej | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy chemii bioorganicznej | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Projektowanie inżynierskie w ochronie środowiska | 5 | 30 | 0 | 0 | 45 | 0 | 75 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
1. Przedmioty obowiązkowe | Wspólne | Ekonomika produkcji | 1 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ochrona własności intelektualnej w biotechnologii | 1 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pracownia inżynierska / Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Przedmioty specjalnościowe – wykład, laboratorium, projekt | 10 | 45 | 0 | 0 | 45 | 0 | 165 | sylabus |
  |   | Systemy zapewniania jakości | 3 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
2. Bloki przedmiotów specjalnościowych | Biotechnologia chemiczna | Laboratorium syntezy i biotransformacji | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Podstawy technologii kosmetyków | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy technologii leków i biocydów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Biotechnologia przemysłowa | Inżynieria bioreaktorów | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Inżynieria bioreaktorów - projekt | 1 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Procesy przenoszenia masy i energii | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Projektowanie procesów biotechnologicznych - projekt | 3 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 45 | sylabus |
  | Biotechnologia w inżynierii środowiska | Chemia wody, ścieków i osadów | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technologia ścieków i osadów | 6 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  | Mikrobioanalityka | Analiza biomateriałów | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Biotechnologia materiałów polimerowych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elektrochemiczne metody bioanalityczne | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metrologia biochemiczna i akwizycja pomiarowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |