Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Informatyka | Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych | 2021/2022 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Informatyka | Rajmund Kożuszek |
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunek: Informatyka | Przedmioty ekonomiczno-społeczne | Podstawy prawa - ochrona własności intelektualnej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Analiza | 6 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Matematyka konkretna 1 | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Podstawy informatyki i programowania | 6 | 30 | 0 | 450 | 225 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Podstawy techniki cyfrowej | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Projekt zespołowy 1 | 5 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: Informatyka | Język obcy | Język obcy 1 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Algorytmy i struktury danych | 6 | 60 | 0 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Architektura komputerów | 4 | 45 | 0 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Matematyka konkretna 2 | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie obiektowe | 4 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wstęp do automatyki, elektroniki i telekomunikacji | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: Informatyka | Język obcy | Język obcy 2 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Bazy danych 1 | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Probabilistyka | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Programowanie aplikacyjne | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Systemy operacyjne | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do sztucznej inteligencji | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: Informatyka | Język obcy | Język obcy 3 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Bazy danych 2 | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Bezpieczeństwo systemów i sieci | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy komputerowe w sterowaniu i pomiarach | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sztuka wytwarzania oprogramowania | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do systemów zarządzania | 5 | 30 | 0 | 15 | 30 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Wstęp do multimediów | 5 | 45 | 0 | 30 | 0 | 0 | 72 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Inżynieria oprogramowania
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria oprogramowania | Inżynieria oprogramowania | Wdrażanie i utrzymanie systemów informatycznych | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zarządzanie projektami informatycznymi | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Sztuczna inteligencja
(Rozwiń)
|
||||||||||
Sztuczna inteligencja | Sztuczna inteligencja | Przeszukiwanie i optymalizacja | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Uczenie maszynowe | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Kierunek: Informatyka | Przedmioty techniczne | Metody numeryczne | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy elektroniki | 5 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie sieciowe | 4 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Projekt zespołowy 2 | 6 | 30 | 30 | 0 | 60 | 0 | 116 | sylabus |
  |   | Projektowanie i integracja systemów | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=27 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Inżynieria oprogramowania
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria oprogramowania | Inżynieria oprogramowania | Narzędzia typu RAD | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sterowniki Programowalne | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Techniki kompilacji | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=13 | ||||||||||
Specjalność: Sztuczna inteligencja
(Rozwiń)
|
||||||||||
Sztuczna inteligencja | Sztuczna inteligencja | Inteligentne maszyny | 4 | 30 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Percepcja maszyn | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Sztuczne sieci neuronowe | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Kierunek: Informatyka | Przedmioty ekonomiczno-społeczne | Przedsiębiorczość w praktyce | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Fizyka ogólna | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Paradygmaty programowania | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Pracownia dyplomowa inżynierska | 3 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Inżynieria oprogramowania
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria oprogramowania | Inżynieria oprogramowania | Administrowanie systemem Unix i siecią TCP/IP | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Architektura systemu Oracle i podstawy administrowania | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=9 | ||||||||||
Specjalność: Sztuczna inteligencja
(Rozwiń)
|
||||||||||
Sztuczna inteligencja | Sztuczna inteligencja | Inżynieria uczenia maszynowego | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Unix - architektura, programowanie i administrowanie | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Kierunek: Informatyka | Przedmioty ekonomiczno-społeczne | Sztuka myślenia i uczenia się | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Fizyczne podstawy przetwarzania informacji | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej inżynierskiej | 15 | 0 | 0 | 0 | 135 | 0 | 135 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe inżynierskie | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Procesory sygnałowe | 5 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wstęp do robotyki | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą analizę matematyczną, logikę, teorię mnogości, algebrę, matematykę dyskretną, rachunek prawdopodobieństwa i statystykę matematyczną, tworzącą podstawy teoretyczne do: opisu i analizy działania algorytmów przetwarzania informacji, w tym dźwięku i obrazu, opisu i analizy algorytmów sztucznej inteligencji, optymalizacji oraz wspomagania i automatycznego podejmowania decyzji, opisu i analizy działania relacyjnych i nierelacyjnych baz danych, opisu i analizy algorytmów grafiki komputerowej.
- Efekt W02
- ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę klasyczną i kwantową, elektryczność i magnetyzm, optykę, fotonikę oraz elementy fizyki statystycznej i dynamiki nieliniowej, a w szczególności wiedzę: umożliwiającą zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w komponentach systemów komputerów i sieci komputerowych, stanowiącą podstawę do analizy działania i sterowania prostymi aktuatorami i robotami, umożliwiającą rozumienie fizycznych ograniczeń związanych z przetwarzaniem i przesyłaniem informacji.
- Efekt W03
- ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki, elektroniki i telekomunikacji, obejmującą m.in.: zasadę działania i sposób użycia podstawowych elementów i układów elektronicznych, podstawy transmisji przewodowej, radiowej i optycznej, podstawowe metody sterowania.
- Efekt W04
- ma podstawową wiedzę w zakresie techniki cyfrowej i sprzętowych komponentów systemów komputerowych, obejmującą m.in.: podstawy techniki cyfrowej, architekturę i organizację systemów komputerowych, metody projektowania układów i systemów cyfrowych z wykorzystaniem różnych typów komponentów, tworzącą podstawy do projektowania warstwy sprzętowej systemów komputerowych
- Efekt W05
- ma szczegółową wiedzę w zakresie struktur danych i algorytmów, obejmującą m.in.: - liniowe, drzewiaste i grafowe struktury danych, - algorytmy sortowania i wyszukiwania informacji, - algorytmy iteracyjne i rekurencyjne, - złożoność obliczeniową, - lingwistykę matematyczną oraz automaty, tworzącą podstawy do projektowania efektywnych rozwiązań typowych problemów przetwarzania informacji
- Efekt W06
- ma szczegółową wiedzę w zakresie algorytmów sztucznej inteligencji, obejmującą m.in.: - algorytmy heurystyczne i optymalizacyjne, - uczenie maszynowe, - automatyczne wnioskowanie, tworzącą podstawy do wykorzystania w systemach komputerowych metod sztucznej inteligencji
- Efekt W07
- ma podstawową wiedzę w zakresie baz danych, obejmującą m.in.: - korzystania z baz danych w różnych kontekstach, - modelowanie danych i projektowanie baz danych, - projektowania i tworzenia systemów gromadzenia i wyszukiwania danych
- Efekt W08
- ma szczegółową wiedzę w zakresie tworzenia oprogramowania systemów komputerowych, obejmującą m.in.: - techniki programowania w różnych paradygmatach, - tworzenie aplikacji użytkowych, biznesowych i sieciowych, - środowiska i narzędzia do tworzenia oprogramowania, tworzącą podstawy do analizy, projektowania i tworzenia oprogramowania
- Efekt W09
- ma szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, obejmującą m.in.: - formułowanie wymagań dotyczących oprogramowania, - metody testowania i weryfikacji poprawności, - cykl życia systemów informatycznych, - wzorce projektowe i architektoniczne stosowane w tworzeniu oprogramowania, tworzącą podstawy do projektowania i tworzenia oprogramowania
- Efekt W10
- ma wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, sieci komputerowych i bezpieczeństwa systemów, obejmującą m.in.: - najważniejsze funkcje i budowa systemów operacyjnych, - podstawy użytkowania, administrowania i projektowania sieci komputerowych, - bezpieczeństwo systemów i oprogramowania, - bezpieczeństwo komunikacji, tworzącą podstawy do ich efektywnego wykorzystania w systemach komputerowych
- Efekt W11
- ma wiedzę w zakresie informatycznych systemów zarządzania, obejmującą m.in.: - klasyfikację systemów zarządzania, - znajomość obszarów zarządczych w przedsiębiorstwach, - modelowanie procesów biznesowych, - podstawowe algorytmy zarządzania tworzącą podstawy do projektowania i opracowywania różnorodnych systemów zarządzania
- Efekt W12
- ma podstawową wiedzę dotyczącą grafiki komputerowej, kompresji, przetwarzania i rozpoznawania obrazów i dźwięków
- Efekt W13
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych (prawnych, ekonomicznych, etycznych i innych) uwarunkowań działalności inżynierskiej w informatyce
- Efekt W14
- ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej, w tym ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
- Efekt W15
- rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, związane zwłaszcza z rozwojem techniki, w szczególności problemy etyczne związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi, przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych, w tym zadań i problemów złożonych i nietypowych, związanych z systemami informatycznymi oraz ich rozwiązywaniu: a) wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu nauk podstawowych oraz nauk technicznych, b) pozyskiwać uzupełniające tę wiedzę informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; dokonywać ich selekcji, interpretacji i krytycznej oceny, integrować uzyskane informacje, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
- Efekt U02
- potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny istniejących rozwiązań w zakresie informatyki
- Efekt U03
- potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, analizować i interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
- Efekt U04
- potrafi – przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych, w tym zadań i problemów złożonych i nietypowych, związanych z systemami informatycznymi oraz ich rozwiązywaniu – wykorzystać, również w sposób innowacyjny, metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne oraz odpowiednie narzędzia, dokonując właściwego wyboru tych metod i narzędzi
- Efekt U05
- potrafi – przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych związanych z systemami informatycznymi oraz rozwiązywaniu tych zadań – dostrzec i uwzględnić ich aspekty systemowe i pozatechniczne (ekonomiczne, społeczne, etyczne, czynnik ludzki i inne) oraz dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań
- Efekt U06
- potrafi ocenić możliwości funkcjonowania systemu, z uwzględnieniem wystąpienia zagrożeń; potrafi przewidzieć skutki (techniczne, ekonomiczne, społeczne i inne) działania systemu
- Efekt U07
- potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – zaprojektować, zrealizować, przetestować i ocenić – ze względu na właściwie dobrany zestaw kryteriów, uwzględniający także aspekty pozatechniczne – system informatyczny (program, bazę danych), używając właściwie dobranych metod i narzędzi
- Efekt U08
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole, także w zespole interdyscyplinarnym; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
- Efekt U09
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, przygotować tekst zawierający m.in. omówienie uzyskanych wyników oraz przedstawić prezentację i uczestniczyć w dyskusji na ten temat, rzetelnie przedstawiając zalety i wady proponowanego rozwiązania
- Efekt U10
- potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy techniczne, zwłaszcza związane bezpośrednio lub pośrednio z informatyką, dokonywać ocen przedstawianych rozwiązań i opinii
- Efekt U11
- posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się (poziom B2), a także czytania ze zrozumieniem dokumentacji i instrukcji obsługi narzędzi informatycznych, urządzeń sieciowych oraz podobnych dokumentów
- Efekt U12
- ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i przekazywane treści
- Efekt K02
- rozumie ekonomiczne, społeczne i inne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje i realizowane zadania; jest gotów do podejmowania decyzji i przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych decyzji i podejmowanych działań
- Efekt K03
- rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemu; ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, podkreślania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów inżynierskich, przestrzegania i propagowania zasad etyki zawodowej, kształtowania etosu zawodu inżyniera
- Efekt K04
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
- Efekt K05
- jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych wynikających ze świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, a zwłaszcza formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżyniera-specjalisty w zakresie informatyki; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały