- Nazwa przedmiotu:
- Wprowadzenie do sztucznej inteligencji
- Koordynator przedmiotu:
- Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- WSI
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	liczba godzin kontaktowych – 64 godz., w tym
obecność na wykładach: 30 godz.,
obecność na ćwiczeniach: 30 godz.,
udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu: 4 godz.
2.	praca własna studenta – 70 godz., w tym
analiza literatury i materiałów wykładowych związana z przygotowaniem do kolejnych wykładów: 20 godz.  
dokończenie zadań rozpoczętych na ćwiczeniach: 40 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 134 godz., co odpowiada 5pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 pkt. ECTS, co odpowiada 64 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,75 pkt. ECTS, co odpowiada 30 + 40 =  70 godz. realizacji ćwiczeń
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Analiza, Matematyka konkretna 2, Algorytmy i struktury danych
- Limit liczby studentów:
- 150
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot stanowi wprowadzenie do głównych gałęzi sztucznej inteligencji, a w szczególności algorytmów ewolucyjnych i genetycznych, uczenia maszynowego, sztucznych sieci neuronowych i automatycznego wnioskowania.
Ćwiczenia związane z przedmiotem są nastawione na implementację metod sztucznej inteligencji w językach programowania średniego poziomu i ich zastosowanie do rzeczywistych problemów.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1.	Wstęp (2 godz.)
Definicja sztucznej inteligencji. Słaba i silna sztuczna inteligencja. Przykłady współczesnych zastosowań sztucznej inteligencji.
Część I. Przeszukiwanie
2.	Zagadnienie przeszukiwania i podstawowe podejścia do niego (2 godz.)	 
Definicja zadania przeszukiwania: przestrzeń przeszukiwania, funkcja celu. Podstawowe metody analityczne: metoda gradientu prostego, metoda Newtona. Optymalizacja stochastyczna: metoda stochastycznego najszybszego spadku. 
3.	Algorytmy ewolucyjne i genetyczne (4 godz.)
	Ogólna struktura algorytmu ewolucyjnego. Krzyżowanie i mutacja. Algorytm (1+1). Algorytm (mu+lambda). 
Ogólna struktura algorytmu genetycznego. Kodowanie. Krzyżowanie i mutacja w algorytmach genetycznych. 
4.	Dwuosobowe gry deterministyczne  (2 godz.)	
Algorytm przeszukania wyczerpującego. Algorytm min-max. Przycinanie alfa-beta. Techniki pomocnicze: książka otwarć, heurystyki wybierające kolejność analizowanych ruchów. 
Część II. Uczenie maszynowe 
5.	Regresja i klasyfikacja (4 godz.)	
Modele liniowe. Maszyna Wektorów Nośnych (SVM). Drzewa decyzyjne i ich indukcja algorytmami ID3 i C4.5. Gradient Boosting. Miary jakości regresji i klasyfikacji. 
6.	Sztuczne sieci neuronowe (4 godz.)	
Perceptron dwuwarstwowy. Wsteczna propagacja gradientu. Uczenie sieci. 
7.	Modele bayesowskie  (4 godz.)	
Algorytmy uczenia maszynowego jako estymatory. Uczenie z zastosowaniem maksymalnej wiarygodności, maksimum a`posteriori i entropii krzyżowej. Sieci Bayesa i klasyfikator bayesowski.  
8.	Uczenie się ze wzmocnieniem (2 godz.)
	Model Procesu Decyzyjnego Markowa. Algorytm Q-Learning. Strategie wyboru akcji. Eksploracja i eksploatacja w uczeniu się ze wzmocnieniem. 
Część III. Automatyczne wnioskowanie
9.	Logika zdań i logika predykatów (2 godz.) 	
Zdania. Spójniki logiczne. Predykaty. Termy. Literały. Klauzule. Podstawienie i unifikacja. Sprowadzanie formuły logiki predykatów do postaci zbioru klauzul. 
10.	Wnioskowanie (2 godz.)	
Wnioskowanie w przód. Wnioskowanie wstecz. Wnioskowanie przez rezolucję i zaprzeczenie. 
11.	Formalne podstawy automatycznego wnioskowania (2 godz.)
Poprawność i zupełność systemu wnioskującego. Strategie sterowania wnioskowaniem: przeszukiwanie wszerz, strategia zbioru uzasadnień, strategia liniowa, strategia z preferencją dla krótkich klauzul. 
ĆWICZENIA:
Studenci wykonują ćwiczenia przed komputerami, częściowo na zajęciach, a częściowo w domu. Implementują wybrane algorytmy omawiane na wykładzie i stosują je do przykładowych problemów.
1.	Implementacja i zastosowanie algorytmów ewolucyjnych (1+1) i (mu+lambda). 
2.	Implementacja i zastosowanie algorytmu genetycznego. 
3.	Implementacja algorytmu zachłannego, A* i IDA* i jego zastosowanie do przykładowego problemu przeszukiwania przestrzeni stanów. 
4.	Implementacja algorytmu MIN-MAX z przycinaniem alfa-beta i zastosowanie go w programie grającym w grę taką jak warcaby. 
5.	Implementacja modelu liniowego do regresji oraz SVM i indukcji drzew decyzyjnych do budowy klasyfikatora. 
6.	Implementacja perceptronu dwuwarstwowego oraz algorytmu jego uczenia i zastosowanie go do problemu regresji. 
7.	Modelowanie rozkładu prawdopodobieństwa z użyciem zaimplementowanej sieci Bayesa. 
8.	Implementacja algorytmu Q-Learning i zastosowanie go w syntetycznym problemie uczenia się ze wzmocnieniem. 
9.	Implementacja parsowania, przekształcania i reguł produkcji formuł rachunku predykatów. 
10.	Implementacja różnych strategii sterowania wnioskowaniem przez rezolucję i zaprzeczenie. 
11.	Implementacja systemu wnioskującego i zastosowanie go do rozwiązywania łamigłówek logicznych. 
- Metody oceny:
- Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć: 
-	wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo; w wybranych zagadnieniach przewidziana jest aktywizacja studentów na wykładzie,
-	ćwiczenia przy komputerach w wymiarze 2 godz. tygodniowo; w ramach tych zajęć student, korzystając z oprogramowania i sprzętu komputerowego, będąc pod opieką prowadzącego zajęcia, będzie realizował wskazane ćwiczenia implementacji i stosowania algorytmów sztucznej inteligencji. Studenci podzieleni na grupy zadaniowe będą zobowiązani do wspólnego rozwiązania zadania. 
Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:
−	ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń – ocena ze zrealizowanych zadań; 
−	ocenę wiedzy wykazanej na egzaminie pisemnym.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- ●	Paweł Wawrzyński, “Podstawy Sztucznej Inteligencji,” Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2014. 
●	Sean Luke, “Essentials of metaheuristics”, Raleigh: Lulu, 2009.
●	Michalewicz Zbigniew, David B. Fogel, “Jak to rozwiązać czyli nowoczesna heurystyka”, WNT,  2006.
●	Stuart J. Russel, Peter Norvig, “Artificial Intelligence: A Modern Approach,” Prentice Hall, 2010.
●	Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, Aaron Courville, “Deep Learning,” WNT, 2015.
●	Paweł Cichosz, “Data Mining: Explained Using R, Wiley and Sons,” 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INxxx-ISP-WSI
- Uwagi:
- (-)
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W01
- identyfikuje zagadnienia, do których odpowiednie są metody sztucznej inteligencji
 Weryfikacja: egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06, W15
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK, III.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- ma podstawową wiedzę dotyczącą optymalizacji i przeszukiwania z wykorzystaniem metod heurystycznych
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- ma wiedzę dotycząca gier dwuosobowych oraz metod umożliwiających konstrukcję autonomicznych graczy
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W04
- zna podstawy klasyfikacji i regresji oraz główne metody służące do ich rozwiązywania, w tym sieci neuronowe
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W05
- ma podstawową wiedzę związaną z modelowaniem rozkładów prawdopodobieństwa z użyciem technik sztucznej inteligencji
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W06
- zna podstawy uczenia ze wzmocnieniem
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W07
- ma wiedzę z zakresu formalizmów związanych z systemami wnioskowania
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W08
- ma podstawową wiedzę dotycząca metod  automatycznego wnioskowania oraz ich właściwości
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U01
- potrafi zdefiniować zadanie optymalizacji i zastosować podstawowe metody heurystyczne do jego rozwiązania
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        U01, U03, U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UK
- Charakterystyka U02
- potrafi implementować podstawowe metody uczenia maszynowego, definiować i rozwiązywać zadania klasyfikacji i regresji oraz uczenia ze wzmocnieniem
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        U01, U03, U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, P6U_U, I.P6S_UK
- Charakterystyka U03
- umie wyrazić wiedzę w języku rachunku predykatów oraz zaimplementować system automatycznego wnioskowania posługujący się tą wiedzą
 Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        U01, U03, U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K01
- efektywnie współpracuje w zespole przy pracach o charakterze projektowym, przy tym w sposób właściwy formułuje i komunikuje warunki tych zadań oraz uzyskane rezultaty
 Weryfikacja: ćwiczenia
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K01, K03
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P6U_K, I.P6S_KK, I.P6S_KR