- Nazwa przedmiotu:
- Analiza
- Koordynator przedmiotu:
- EWA STRÓŻYNA
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- ANMA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. liczba godzin kontaktowych – 83 godz., w tym
obecność na wykładach: 45 godz.,
obecność na ćwiczeniach audytoryjnych: 30 godz.,
udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu: 4 godz.,
obecność na egzaminie: 4 godz.
2. praca własna studenta – 80 godz., w tym
przygotowanie do ćwiczeń i prace domowe: 35 godz.,
przygotowanie do kolokwiów: 30 godz.,
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3 pkt. ECTS, co odpowiada 83 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.5 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej, w szczególności wiadomości z zakresu ciągów liczbowych i funkcji jednej zmiennej rzeczywistej.
- Limit liczby studentów:
- 180
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami rachunku
różniczkowego i całkowego funkcji jednej i wielu zmiennych rzeczywistych, z teorią
szeregów liczbowych i funkcyjnych rzeczywistych i zespolonych oraz przekształceń
całkowych i równań różniczkowych zwyczajnych.
Wprowadzone pojęcia i metody będą wykorzystywane do badania bardziej złożonych
zagadnień, w tym np. do badania funkcji, rachunków przybliżonych, zastosowań
geometrycznych, fizycznych i technicznych oraz do tworzenia modeli matematycznych.
Na zajęciach wykładowych część teoretyczna, prezentowana z wykorzystaniem programu
Mathematica, będzie poparta przykładami związanymi z rzeczywistymi sytuacjami, w
których realizują się omawiane zagadnienia.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1. Ciągi liczbowe i funkcje (6 godz.)
Ciągi liczbowe: zbieżność, podstawowe własności i twierdzenia, ciągi określone rekurencyjnie. Własności funkcji: monotoniczność, różnowartościowość, parzystość. Funkcje logarytmiczne, hiperboliczne, odwrotne do trygonometrycznych. Granica funkcji w punkcie, ciągłość funkcji, tw. Weierstrassa, tw. Darboux;
2. Pochodna funkcji (6 godz.)
Pochodna funkcji, interpretacja geometryczna, podstawowe twierdzenia, monotoniczność, pochodne wyższych rzędów. Ekstrema funkcji, punkty przegięcia, asymptoty, badanie funkcji, twierdzenie Rolle`a, Lagrange`a, reguła de l`Hospitala, wzór Taylora, Maclaurina;
3. Całka nieoznaczona (3 godz.)
Całka nieoznaczona, podstawowe wzory, całkowanie przez części. Całkowanie przez podstawienie, całki funkcji wymiernych;
4. Całka oznaczona i niewłaściwa (3 godz.)
Całka oznaczona w sensie Riemanna, interpretacja geometryczna, podstawowe twierdzenie rachunku całkowego. Związek między całką oznaczoną i nieoznaczoną, zastosowania geometryczne całki oznaczonej, całki niewłaściwe I-go i II-go rodzaju;
5. Funkcje wielu zmiennych rzeczywistych (9 godz.)
Funkcje wielu zmiennych rzeczywistych: granica, ciągłość. Pochodne cząstkowe, kierunkowe, gradient funkcji. Pochodne funkcji złożonych w przypadku wielu zmiennych. Funkcje uwikłane. Ekstrema funkcji wielu zmiennych. Wartość największa i najmniejsza funkcji;
6. Szeregi liczbowe (3 godz.)
Szeregi liczbowe. Zbieżność bezwzględna i warunkowa. Kryteria zbieżności;
7. Szeregi potęgowe, wzory całkowe (9 godz.)
Szeregi potęgowe. Szereg Taylora. Promień zbieżności szeregu potęgowego. Różniczkowanie i całkowanie szeregów. Szereg Fouriera. Wzór całkowy Fouriera i przekształcenie Fouriera;
8. Równania różniczkowe zwyczajne (6 godz.)
Liniowe równania różniczkowe o stałych współczynnikach. Rozwiązywanie
równań różniczkowych metodami klasycznymi.
ĆWICZENIA:
Podczas ćwiczeń audytoryjnych omawiane będą kolejno zadania i problemy związane z
wymienionymi wyżej zagadnieniami wraz z przykładami praktycznych zastosowań. Ponadto
w ramach przygotowania do zajęć studenci będą wykonywać zadane prace przy
wykorzystaniu systemu zeszyt.online.
- Metody oceny:
- Trzy kolokwia w czasie semestru oraz egzamin. Kolokwia: 0-10 pkt., 2x 0-12 pkt., aktywność studenta: 0-6 pkt., egzamin: 0-60 pkt.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Materiały do zajęć: slajdy, zestawy zadań ćwiczeniowych i zadań domowych, opracowania.
Książki:
1. W. Żakowski, G. Decewicz, Matematyka cz. I, WNT, 2017, ISBN 978-83-7926-066-9
2. W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka cz. II ,WNT, 2017, ISBN 978-83-7926-095-9
3. W. Żakowski, W. Leksiński, Matematyka cz. IV, WNT, 2012, ISBN 978-83-7926-097-3
4. J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-16960-2
5. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych cz.I B,
Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-14945-1
6. R. Rudnicki, Wykłady z analizy matematycznej, PWN 2001, ISBN 83-01-13554-9
Oprogramowanie:
1. Wolfram Mathematica
2. Inne oprogramowanie open source i komercyjne do realizacji zadań
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INxxx-ISP-ANMA; http://www.mini.pw.edu.pl/~strozyna/www/?Dydaktyka
- Uwagi:
- Wykłady i ćwiczenia prowadzone są w sposób tradycyjny oraz z wykorzystanirm rzutnika, tzn. teoria, przykłady i rozwiązania zadań prezentowane są przy pomocy rzutnika lub na tablicy. Wiadomości znajdujące się w literaturze podstawowej w pełni pokrywają się z zakresem materiału na przedmiocie, podane są w sposób zwięzły i przystępny.
Studentom udostępniane są , z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, zestawy zadań (12 zestawów+ 2 dodatkowe), przerabiane na ćwiczeniach. Ponadto w materiałach dydaktycznych dostępnych na stronie znajdują się treści nieobowiązkowe uzupełniające wykład oraz przykładowe zestawy zadań egzaminacyjnych. Sprawdzanie wiedzy w czasie semestru realizowane jest przez 3 kolokwia, na których studenci rozwiązują zadania podobne do przerabianych na ćwiczeniach. Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu pisemnego, na którym student rozwiązuje zadania, po egzaminie pisemnym następuje egzamin ustny w uzasadnionych przypadkach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Student ma podstawową wiedzę z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W
- Charakterystyka W2
- Student ma podstawową wiedzę z zakresu rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych rzeczywistych.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W3
- Student ma podstawową wiedzę z zakresu szeregów liczbowych i funkcyjnych.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W4
- Student ma podstawową wiedzę z zakresu
równań różniczkowych zwyczajnych.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Student umie rozwiązać prosty problem fizyczny lub techniczny, stosując rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej rzeczywistej.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U2
- Student umie rozwiązać prosty problem fizyczny lub techniczny, stosując rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych rzeczywistych.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U3
- Student umie rozwiązać prosty problem fizyczny lub techniczny, stosując szeregi liczbowe i funkcyjne.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U4
- Student umie rozwiązać prosty problem fizyczny lub techniczny, stosując równania różniczkowe zwyczajne.
Weryfikacja: egzamin, kolokwia, aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Absolwent rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych
Weryfikacja: aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KK
- Charakterystyka K2
- Absolwent ma świadomość konieczności komunikowania się z otoczeniem w sposób zrozumiały dla odbiorcy
Weryfikacja: aktywność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO