Nazwa przedmiotu:
Przeszukiwanie i optymalizacja
Koordynator przedmiotu:
Rajmund Kożuszek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Sztuczna inteligencja
Kod przedmiotu:
POP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. liczba godzin kontaktowych – 35 godz., w tym  obecność na wykładach: 30 godz.,  udział w spotkaniach i konsultacjach przygotowujących do kolokwiów oraz związanych z realizacją przedmiotu: 1 godz.  konsultacje z prowadzącym projekt – dyskusja zadania projektowego oraz odbiór etapów projektu: 4 godz. 2. praca własna studenta – 65 godz., w tym  realizacja zadań projektowych: 55 godz. (obejmuje także zapoznanie się z niezbędną literaturą oraz oprogramowaniem)  przygotowanie do kolokwiów: 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godz., co odpowiada 4 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,25 pkt. ECTS, co odpowiada 35 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS, co odpowiada 55 godz. realizacji projektu
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Informatyki i Programowania, Probabilistyka, Wprowadzenie do Sztucznej Inteligencji
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z elementami teorii oraz podstawowymi algorytmami przeszukiwania i optymalizacji. Student zdobędzie umiejętność formułowania i rozwiązywania problemów jako zadania przeszukiwania bądź optymalizacji. Student potrafił będzie dobrać odpowiednią metodę do postawionego zadania.
Treści kształcenia:
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie (2 godz.) Informacje o przedmiocie. Regulamin przedmiotu, literatura uzupełniająca. Podstawowe pojęcia: zadanie przeszukiwania, ciągłe i dyskretne i przestrzenie przeszukiwań, zagadnienie sformułowania funkcji celu, heurystyka, metaheurystyka, optymalizacja lokalna vs. globalna 2. Przeszukiwanie (2 godz.) Typowe zadania kombinatoryczne. Przeszukiwanie wyczerpujące vs. metody heurystyczne (powtórzenie i uzupełnienie). 3. Optymalizacja z ograniczeniami (2 godz.) Geneza ograniczeń, sposoby ich uwzględniania poprzez przeformułowanie zadania optymalizacji lub modyfikacje metody przeszukiwania. 4. Algorytmy optymalizacji z jednym punktem roboczym (4h) Metoda największego spadku/wzrostu, metody uwzględniające gradient funkcji celu, metody pseudonewtonowskie, błądzenie przypadkowe, symulowane wyżarzanie 5. Modyfikacje jednopunktowych metod optymalizacji (2h) Tabu, sąsiedztwo o zmiennym promieniu 6. Podstawowe wielopunktowe algorytmy optymalizacji (4h) Simplex Neldera-Meada, algorytm ewolucyjny (powtórzenie i uzupełnienie), optymalizacja rojem cząstek, ewolucja różnicowa, strategie ewolucyjne (powtórzenie i uzupełnienie). 7. Algorytmy optymalizacji bazujące na adaptacji rozkładu prawdopodobieństwa (2h) EDA, CMA-ES 8. Ocena stochastycznych algorytmów optymalizacji (2 h) Specyfika metod stochastycznych, zadania benchmarkowe. 9. Elementy składowe algorytmu ewolucyjnego (2 h) Metody selekcji, sukcesji, mutacji, krzyżowania. Ich wpływ na zdolności eksploatacji i eksploracji algorytmu. Zachowanie algorytmu na kilku przykładowych funkcjach celu Algorytmy bezparametrowe. 10. Hybrydyzacja metod optymalizacji (2h) Połączenie kilku metod optymalizacji, w tym metody lokalnej i globalnej. 11. Optymalizacja wielokryterialna (2h) Metody optymalizacji wielokryterialnej, skalaryzacja 12. Źródła trudności zadań optymalizacyjnych (2h). Cechy funkcji celu lub ograniczeń powodujące to, że zadanie optymalizacji jest trudne, np.: złe uwarunkowanie, klątwa wymiarowości, zwodniczość, zadania typu igła w stogu siana. Projekt: Celem projektu jest zdobycie doświadczeń praktycznych w zakresie implementowania i stosowania omawianych algorytmów. Zakres projektu 1. Eksperymenty z użyciem dostępnych bibliotek dostarczających implementacji algorytmów optymalizacji. 2. Samodzielna implementacja lub modyfikacja dostępnej implementacji algorytmu przeszukiwania bądź optymalizacji i badanie jego właściwości. 3. Analiza porównawcza metod optymalizacji bazująca na zestawach zadań testowych oraz analizie statystycznej wyników porównywanych metod.
Metody oceny:
Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć: - wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo. Podczas wykładu wprowadzane będą elementy personalizacji. Istotna będzie interakcja z prowadzącym, co pozwoli na uzyskanie sprzężenia zwrotnego w czasie rzeczywistym, co z kolei pozwoli na dostosowanie tematyki i tempa wykładu do rzeczywistych potrzeb. - Projekt w wymiarze 1 godz. tygodniowo; w ramach realizacji projektu studenci dobiorą się w zespoły dwuosobowe i będą zobowiązani do wspólnego rozwiązania zadania. Zastosowana będzie tu metoda nauczania opartego na badaniach (ang. research-based teaching). Studenci będą brali udział w pracach badawczych, przez co w większym stopniu dotkną problemu niejednoznaczności zadań optymalizacji. Pozwoli im to łatwiej zrozumieć, że nie zawsze istnieją proste odpowiedzi i rozwiązania problemów. W części projektów zostanie również wdrożona idea, gamifikacji, tj. wyniki optymalizacji uzyskane przez każdą z grup będą ze sobą konkurować. Przez osiągnięciem wyznaczonego terminu, każdy zespół będzie mógł wielokrotnie poprawiać uzyskane przez siebie wyniki. Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez: • ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadania projektowego; • ocenę wiedzy wykazanej na dwóch kolokwiach pisemnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
• J. Arabas: Wykłady z algorytmów ewolucyjnych. WNT, 2004 • Krzysztof Trojanowski: Metaheurystyki praktycznie, WSISIZ, 2008 (wyd. II) • P. Wawrzyński: Podstawy sztucznej inteligencji, OWPW, 2014
Witryna www przedmiotu:
https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INSZI-ISP-POP
Uwagi:
(-)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
ma szczegółową wiedzę obejmującą algorytmy heurystyczne i optymalizacyjne
Weryfikacja: kolokwium, ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
potrafi, przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych, w tym zadań i problemów złożonych i nietypowych, związanych z systemami informatycznymi oraz ich rozwiązywaniu: a) wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu nauk podstawowych oraz nauk technicznych, b) pozyskiwać uzupełniające tę wiedzę informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; dokonywać ich selekcji, interpretacji i krytycznej oceny, integrować uzyskane informacje, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty (symulacje komputerowe), analizować i interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi dotrzymywać terminów
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UO
Charakterystyka U04
potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, przygotować tekst zawierający m.in. omówienie uzyskanych wyników oraz rzetelnie przedstawić zalety i wady proponowanego rozwiązania
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemu; ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK, I.P6S_KR