Program |
Wydział |
Rok akademicki |
Stopień |
Informatyka |
Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych |
2013/2014 |
inż |
Rodzaj |
Kierunek |
Koordynator ECTS |
Stacjonarne |
Informatyka |
Prof. dr hab. Bohdan Macukow |
Semestr 1: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Wspólne | Wspólne | Algebra z geometrią analityczną |
5 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Analiza matematyczna I |
6 |
45 |
45 |
0 |
0 |
0 |
90 |
sylabus |
  |   | Elementy logiki i teorii mnogości |
5 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Podstawy elektroniki |
4 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Podstawy programowania strukturalnego |
6 |
30 |
30 |
15 |
0 |
0 |
75 |
sylabus |
  |   | Wprowadzenie do nauk społecznych |
2 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Podstawy systemu UNIX |
2 |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=28 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 2: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Wspólne | Wspólne | Analiza matematyczna II |
6 |
45 |
45 |
0 |
0 |
0 |
90 |
sylabus |
  |   | Elementy konstrukcji sprzętu cyfrowego |
4 |
30 |
15 |
15 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Język obcy |
4 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Matematyka Dyskretna I |
4 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Metody numeryczne I |
5 |
30 |
15 |
30 |
0 |
0 |
75 |
sylabus |
  |   | Programowanie |
5 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Techniki prezentacji |
2 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=30 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 3: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Wspólne | Wspólne | Algorytmy i struktury danych I |
6 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Język obcy |
4 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Matematyka dyskretna II |
4 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Metody numeryczne II |
4 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Programowanie obiektowe |
4 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Równania różniczkowe |
4 |
15 |
30 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Systemy operacyjne |
4 |
30 |
0 |
15 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=30 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 4: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Wspólne | Wspólne | Algorytmy i struktury danych II |
4 |
15 |
15 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Bazy danych |
4 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Język obcy |
4 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | PRAKTYKI (po 4 lub 6 semestrze; poza limitem punktów) |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
sylabus |
  |   | Programowanie w środowisku graficznym |
5 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Sieci komputerowe |
4 |
30 |
0 |
15 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Społeczne aspekty technologii informatycznych |
2 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Transmisja danych |
3 |
30 |
0 |
15 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny |
4 |
0 |
0 |
45 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
|
∑=30 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 5: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Wspólne | Wspólne | Fizyka I |
4 |
45 |
0 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Grafika komputerowa I |
4 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Inżynieria oprogramowania I |
4 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Język obcy |
2 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Rachunek prawdopodobieństwa i elementy statystyki matematycznej |
4 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Teoria automatów i języków |
4 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny (x2) |
8 |
0 |
0 |
90 |
0 |
0 |
90 |
sylabus |
|
∑=22 |
|
| Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania |
| | | | | |
Informacje |
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 6: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Wspólne | Wspólne | Fizyka II |
4 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Inżynieria oprogramowania II |
3 |
0 |
0 |
45 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Metody sztucznej inteligencji |
4 |
15 |
0 |
30 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | PRAKTYKI (po 4 lub 6 semestrze; poza limitem punktów) |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
sylabus |
  |   | Projekt indywidualny |
4 |
0 |
0 |
0 |
45 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | UNIX |
3 |
15 |
0 |
30 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny (x3) |
12 |
0 |
0 |
135 |
0 |
0 |
135 |
sylabus |
|
∑=22 |
|
| Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania |
| | | | | |
Informacje |
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 7: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Wspólne | Wspólne | Metody translacji |
5 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Projekt zespołowy |
4 |
15 |
0 |
0 |
15 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej / projektu dyplomowego |
12 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
180 |
sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe |
3 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Teoria algorytmów i obliczeń |
6 |
30 |
15 |
15 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=30 |
|
| Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania |
| | | | | |
Informacje |
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma wiedzę z matematyki - obejmującą analizę matematyczną; algebrę; matematykę dyskretną; logikę i teorię mnogości; metody probabilistyczne; statystykę i metody numeryczne - przydatne do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z informatyką
- Efekt K_W02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki obejmującą elektromagnetyzm; lasery; fizykę półprzewodników; mechanikę i fizyczne podstawy budowy komputerów kwantowych
- Efekt K_W03
- Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki I telekomunikacji; potrzebną do zrozumienia technik cyfrowych i zasad funkcjonowania współczesnych komputerów; a także sieci bezprzewodowych
- Efekt K_W04
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie algorytmów i ich złożoności obliczeniowej
- Efekt K_W05
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie architektury systemów komputerowych; systemów operacyjnych; technologii sieciowych oraz systemów wbudowanych
- Efekt K_W06
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie języków i paradygmatów programowania; grafiki i baz danych
- Efekt K_W07
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie komunikacji człowiek-komputer; sztucznej inteligencji; inżynierii oprogramowania
- Efekt K_W08
- Ma szczegółową wiedzę nt. algorytmiki; projektowania i programowania obiektowego; baz danych i sztucznej inteligencji
- Efekt K_W09
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych
- Efekt K_W10
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu analizy złożoności obliczeniowej algorytmów oraz implementacji języków programowania
- Efekt K_W11
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych; sieci komputerowych i technologii sieciowych oraz systemów wbudowanych
- Efekt K_W12
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu komunikacji człowiek-komputer; sztucznej inteligencji oraz inżynierii oprogramowania
- Efekt K_W13
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu systemów operacyjnych; grafiki; i baz danych
- Efekt K_W14
- Ma podstawową wiedzę nt. kodeksów etycznych dotyczących informatyki; zna zasady netykiety; rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną; rozumie specyfikę systemów krytycznych ze względu na bezpieczeństwo
- Efekt K_W15
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii odnoszące się do inwestycji informatycznych i projektów informatycznych; takie jak zwrot z inwestycji; koszty stałe i koszty zmienne; ryzyko finansowe; przychód a zysk; zysk a przepływy pieniężne
- Efekt K_W16
- Ma podstawową wiedzę nt. patentów; ustawy prawo autorskie i prawa pokrewne oraz ustawy o ochronie danych osobowych
- Efekt K_W17
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt K_W18
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością; w tym podstawową wiedzę nt. standardów (np. ISO 9000-3; CMMi; itp.)
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę matematyczną do opisu procesów; tworzenia modeli; zapisu algorytmów oraz innych działań w obszarze informatyki
- Efekt K_U02
- Wykorzystuje wiedzę matematyczną do optymalizacji rozwiązań zarówno sprzętowych jak i programowych; potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych metody analityczne i eksperymentalne
- Efekt K_U03
- Potrafi wykorzystać wiedzę z teorii grafów do tworzenia; analizowania i stosowania modeli matematycznych służących do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin
- Efekt K_U04
- Potrafi zidentyfikować dyskretne struktury matematyczne w problemach i wykorzystać teoretyczną wiedzę dotyczącą tych struktur do analizy i rozwiązania tych problemów
- Efekt K_U05
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury; baz danych oraz innych źródeł; integrować je; dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
- Efekt K_U06
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
- Efekt K_U07
- Posługuje się językiem angielskim w stopniu pozwalającym na porozumienie się; przeczytanie ze zrozumieniem tekstów i opisów programowych oraz przedstawienie prezentacji problemu z zakresu studiowanego kierunku studiów
- Efekt K_U08
- Potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty; interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt K_U09
- Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych proste metody analityczne i eksperymentalne; w tym proste eksperymenty obliczeniowe
- Efekt K_U10
- Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań informatycznych – dostrzegać ich aspekty społeczne; ekonomiczne i prawne
- Efekt K_U11
- Ma umiejętność formułowania algorytmów i ich programowania z użyciem przynajmniej jednego z popularnych narzędzi
- Efekt K_U12
- Potrafi efektywnie przetwarzać pliki tekstowe (języki Perl; AWK; Lex itp.)
- Efekt K_U13
- Potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu (np. w języku UML)
- Efekt K_U14
- Potrafi ocenić złożoność obliczeniową algorytmów i problemów
- Efekt K_U15
- Ma umiejętność posługiwania się systemami operacyjnymi na poziomie API
- Efekt K_U16
- Ma umiejętność projektowania prostych sieci komputerowych; potrafi pełnić funkcję administratora sieci komputerowej
- Efekt K_U17
- Potrafi zabezpieczyć przesyłane dane przed nieuprawnionym odczytem
- Efekt K_U18
- Ma umiejętność tworzenia prostych aplikacji internetowych
- Efekt K_U19
- Potrafi zaprojektować dobry interfejs użytkownika dla aplikacji internetowych
- Efekt K_U20
- Ma umiejętność budowy prostych systemów bazodanowych; wykorzystujących przynajmniej jeden z najbardziej popularnych systemów zarządzania bazą danych
- Efekt K_U21
- Ma umiejętność systematycznego przeprowadzania testów funkcjonalnych oraz jest przygotowany do efektywnego uczestniczenia w inspekcji oprogramowania
- Efekt K_U22
- Ma umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym z najbardziej popularnych systemów zarządzania wersjami
- Efekt K_U23
- Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer; sztucznej inteligencji; formułowania algorytmów i projektowania prostych systemów informatycznych
- Efekt K_U24
- Ma umiejętność budowy prostych systemów wbudowanych
- Efekt K_U25
- Zna i potrafi wykorzystać zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
- Efekt K_U26
- Potrafi poprawnie użyć przynajmniej jedną metodę szacowania pracochłonności wytwarzania oprogramowania
- Efekt K_U27
- Potrafi wykonać prostą analizę sposobu funkcjonowania systemu informatycznego i ocenić istniejące rozwiązania informatyczne; przynajmniej w odniesieniu do ich cech funkcjonalnych
- Efekt K_U28
- Potrafi sformułować specyfikację prostych systemów informatycznych w odniesieniu do sprzętu; oprogramowania systemowego i cech funkcjonalnych aplikacji
- Efekt K_U29
- Potrafi ocenić; na podstawowym poziomie; przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań informatycznych
- Efekt K_U30
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny; używając właściwych metod; technik i narzędzi
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Rozumie; że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe
- Efekt K_K02
- Rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się (studia II i III stopnia; studia podyplomowe; kursy i egzaminy przeprowadzane przez uczelnie; firmy i organizacje zawodowe)
- Efekt K_K03
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów informatycznych; które doprowadziły do poważnych strat finansowych; społecznych lub też do poważnej utraty zdrowia; a nawet życia
- Efekt K_K04
- Rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki; w tym uczciwości
- Efekt K_K05
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków; w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
- Efekt K_K06
- Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym; naukowo-badawczym lub programistyczno-wdrożeniowym; wchodzących w program studiów lub realizowanych poza studiami
- Efekt K_K07
- Potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały