- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Marks
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe - 60 h; w tym
a. obecność na wykładach – 30 h
b. obecność na laboratoriach – 30 h
2. przygotowanie się do zajęć - 60 h; w tym
a. zapoznanie się z literaturą – 40 h
b. przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych – 30 h
Razem nakład pracy studenta 30+30+30+30 = 130 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na laboratoriach – 30 h
Razem 30+30 = 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na laboratoriach – 30 h
2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h
Razem 30+30= 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy programowania strukturalnego
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami i konstrukcjami obiektowego języka programowania. Po ukończeniu kursu studenci powinni:
posiadać podstawową wiedzę na temat pojęć objętych paradygmatem programowania obiektowego;
umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące proste obiekty odwzorowujące podstawowe pojęcia matematyczne (np. liczby zespolone, wektory, macierze);
umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące bardziej złożone obiekty odwzorowujące abstrakcyjne dynamiczne struktury danych (np. lista, kolejka, stos, drzewo);
umieć wykorzystywać pliki (strumienie) w samodzielnie realizowanych programach;
umieć samodzielnie realizować proste aplikacje użytkowe w postaci projektów jedno- i wieloplikowych;
umieć wykorzystywać elementy biblioteki standardowej języka (typy wzorcowe i algorytmy) w samodzielnie realizowanych programach;
umieć pracować w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) i wykorzystywać je do pisania, testowania, debuggowania i tworzenia wersji wynikowej aplikacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Język C a C++. Definiowanie prostych klas.
2. Podstawowe założenia paradygmatu obiektowego.
3. Typy referencyjne. Domyślne wartości argumentów. Przeciążanie funkcji.
4. Konstruktory, destruktory. Definiowanie operatorów. Strumieniowe operacje we/wy.
5. Wskaźnik this. Operatory new, delete. Funkcje zaprzyjaźnione.
6. Klasa Vector z dynamicznie alokowaną tablicą składowych.
7. Pola i metody statyczne. Dostępność składowych klasy.
8. Klasa z polem obiektowym typu Vector.
9. Dziedziczenie, polimorfizm i metody wirtualne.
10. Jak realizowany jest mechanizm wirtualności? Metody czysto wirtualne i ATD.
11. Obsługa błędów. Obsługa wyjątków. Wyjątki jako mechanizm sterujący.
12. Konwersje, operatory konwersji i konwertery.
13. Definiowanie i wykorzystanie szablonów funkcji i klas.
14. Elementy biblioteki STL.
15. C++ a inne języki programowania obiektowego
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania zaliczenia zajęć laboratoryjnych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Zajęcia laboratoryjne obejmują wykonanie 13 zadań o różnym stopniu trudności, punktowanych w skali od 1 do 5 (maksymalnie). Ocena z laboratorium (ocena pracy semestralnej) jest ustalana przez prowadzących zajęcia na podstawie sumy ważonej ocen z wszystkich zadań. Nie przewiduje się możliwości poprawiania ocen z poszczególnych zadań.
Uwagi dodatkowe:
Po każdym wykładzie jego treść jest udostępniana w formie pliku *.pdf na stronie wykładowcy: www.mini.pw.edu.pl/~tmarks
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. B. Stroustrup – Język C++, WNT, 2002
2. B. Eckel – Thinking in C++. Edycja polska, Helion, 2002
3. J. Grębosz – Symfonia C++ standard, Edition, 2005
4. N. M. Josuttis - C++ Biblioteka standardowa. Podręcznik programisty; Helion 2003
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe pojęcia związane z paradygmatem programowania obiektowego i ich szczegółową egzemplifikację w wybranym języku programowania (C++)
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych realizowanych w języku C++.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W10, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prostą aplikację informatyczną, używając samodzielnie definiowanych typów danych i elementów biblioteki standardowej, w tym strumieni.
Weryfikacja: punktowane zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U30
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
- Efekt U02
- Ma umiejętność pracy w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) , a w szczególności potrafi korzystać z dostępnych w nim narzędzi do przeprowadzania testów funkcjonalnych opracowanych aplikacji.
Weryfikacja: punktowane zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować indywidualnie oraz zarządzać swoim czasem
Weryfikacja: punktowane zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04