Nazwa przedmiotu:
Podstawy programowania strukturalnego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Władysław Homenda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe - 80 h; w tym a. obecność na wykładach – 30 h b. obecność na ćwiczeniach – 30 h c. obecność na laboratoriach – 15 h d. konsultacje – 5 h 2. przygotowanie do zajęć – 85 h, w tym a. przygotowanie do wykładów – 15 h b. przygotowanie do ćwiczeń – 20 h c. dodatkowo przygotowanie do sprawdzianów pisemnych – 20 h d. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h Razem nakład pracy studenta 165 h = 6 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na ćwiczeniach – 30 h 3. obecność na laboratoriach – 15 h 4. konsultacje z prowadzącymi zajęcia – 5 h Razem 30+30+15+5 = 80 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na ćwiczeniach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 15 h 3. przygotowanie do ćwiczeń – 20 h 4. przygotowanie do sprawdzianów pisemnych – 20 h 5. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h Razem 30+15+20+20+30= 115 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania strukturalnego. Przedmiot jest skierowany do osób, które wcześniej nie uczyły się programować. Po ukończeniu kursu studenci powinni wiedzę i umiejętności sformułowane w tabeli efektów kształcenia.
Treści kształcenia:
1)      a)    Informacje wstępne: problem, algorytm. b)    Systemy pozycyjne: dziesiętny, dwójkowy, szesnastkowy, jedynkowy (liczba n jest zapisana jako ciąg n zer), minus dwójkowy. c)    Reprezentacja liczb całkowitych w pamięci komputera – system stałopozycyjny uzupełnieniowy. 2)      a)    Reprezentacja liczb zmiennoprzecinkowych, formaty IBM, IEEE, Microsoft, zakresy liczb zmiennoprzecinkowych. b)    Wyrażenia arytmetyczne – priorytety operatorów, notacje przedrostkowa i przyrostkowa. 3)      a)    Prosty model maszyny cyfrowej b)    Prosty pseudoassembler, algorytm Euklidesa wyznaczania NWD, sito Eratostenesa . 4)      a)    Języki wysokiego poziomu, C – informacje ogólne. b)    Struktura programu, funkcje. c)    Podstawowe typy danych – int, float; modyfikatory: long, short, unsigned. 5)      a)    Typy i rozmiary danych. b)    Stałe, zmienne, typy zmiennych. c)    Funkcje konwersji typów danych. 6)      a)    Tablice. b)    Struktury. c)    Typy złożone (np. tablice struktur). 7)      a)    Operatory, b)    Priorytety, konwersje typów. c)    Wyrażenia – arytmetyczne, logiczne, binarne, rzutowania, d)    Instrukcje proste -  pusta, podstawienia, skoku e)    Instrukcje złożone - strukturalne, warunkowe, wyboru, iteracyjne 8)      a)    Instrukcje – uzupełnienia b)    Prosty program w C – szybkie obliczanie potęg (przykład na zastosowanie operatorów, wyrażeń, instrukcji warunkowych i iteracyjnych) c)    Prosty program w C –wyszukiwanie wzorca w tekście (przykład na zastosowanie tablic i instrukcji warunkowych, wyboru i iteracyjnych), 9)      a)    Podstawowe instrukcje wejścia-wyjścia: getch, putc, scanf, printf, elementy formatowania b)    Przykłady programów: modyfikacja sita Eratostenesa na tablicach – znajdowanie liczb słabo złożonych, 10) Wskaźniki a)    Zmienne wskaźnikowe, zmienne wskazywane, dynamiczne zarządzanie pamięcią. b)    Przykłady - sito Eratostenesa w wersji listy jednokierunkowej – tworzenie listy jednokierunkowej, usuwanie elementów z listy i nawigacja po liście jednokierunkowej, 11) Wskaźniki – cd. a)    tworzenie uporządkowanej listy dwukierunkowej, b)    Wskaźniki i tablice, wskaźniki do wskaźników – omówienie. 12) Funkcje i programy – wprowadzenie a)    Funkcje – sposoby przekazywania parametrów: przez wartość, przez adres, przez funkcję. b)    Funkcje i programy – przykłady : i)      Program obliczania exp(A), gdzie A – macierz nxn ii)     Program wyznaczania całki 13) Funkcje i programy – przykłady, cd. a)    Budowa drzewa binarnego, b)    Przeglądanie drzewa binarnego: prefiksowe, postfiksowe, infiksowe, 14) Funkcje i programy – przykłady, cd. a)    Rekurencja, omówienie, przykład: wieże Hanoi, gdzie nie należy stosować rekurencji – obliczanie silni b)    przesłanianie, c)    efekty uboczne. 15) Zaliczenie
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń - dwa kolokwia w semestrze. Zaliczenie laboratoriów na podstawie programów pisanych w laboratorium. Zaliczenie przedmiotu: wymagane zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów. Łączną ocenę punktową przelicza się na stopnie według poniższych zasad: b)  3.5 jeżeli uzyskali od 61 do 70  pkt. c)  4.0 jeżeli uzyskali od 71 do 80  pkt. d)  4.5 jeżeli uzyskali  od 81 do 90  pkt. e)  5.0 jeżeli uzyskali powyżej 90  pkt.
Egzamin:
nie
Literatura:
Kerningham, Ritchie, Język C Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawy działania komputera (procesor, rejestry pamięć, język maszynowy i asembler), zna metody reprezentacji danych numerycznych (zapis stałopozycyjny, kod uzupełnieniowy do 2, zapis zmiennopozycyjny) i tekstowych w pamięci komputera
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny,
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
Efekt W02
Zna pojęcie problemu i algorytmu i metody formułowania algorytmów (schematy blokowe, opisy słowne), zna podstawowe konstrukcje programistyczne (wyrażenia, operacja przypisania, konstrukcje iteracyjne i warunkowe)
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny,
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi sformułować proste algorytmy w postaci schematów blokowych i opisów słownych
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny,
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U09, K_U11, K_U29
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15
Efekt U02
Potrafi zastosować podstawowe typy i struktury danych (skalarne, tablicowe, strukturalne) oraz podstawowe konstrukcje programistyczne (operatory, wyrażenia, instrukcje proste i złożone, instrukcje iteracyjne, instrukcje warunkowe, instrukcje wej/wyj) do konstrukcji prostych programów w języku programowania C
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, program w języku C
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U11, K_U29
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15
Efekt U03
Potrafi wydzielić logiczne i funkcjonalne fragmenty programu w postaci procedur (funkcji) języka C, potrafi stosować metody komunikacji między procedurami języka C (parametry formalne, zmienne globalne).
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, program w języku C
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U11, K_U29
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15
Efekt U04
Potrafi korzystać z zaawansowanych technik programistycznych: dynamiczne zarządzanie pamięcią, dynamiczne struktury danych (tablice o zmiennych rozmiarach, listy), rekurencja.
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny, program w języku C
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U11, K_U29
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozróżnia między wiedzą uniwersalną w dziedzinie programowania a umiejętnościami technicznymi zależnymi od stosowanych rozwiązań technologicznych. Rozumie potrzebę doskonalenia w zakresie wiedzy uniwersalnej i konieczność ciągłego uzupełniania umiejętności technicznych.
Weryfikacja: udział w dyskusji,
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05