Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Matematyka | Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych | 2018/2019 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Matematyka | Prof. dr hab. Bohdan Macukow |
Cele:
Głównym celem studiów drugiego stopnia na kierunku Matematyka jest zdobycie przez studenta wszechstronnej ogólnej wiedzy matematycznej i wykształconej umiejętności samodzielnego jej pogłębiania, w zależności od wybranej specjalności studiów. Absolwenta specjalności Matematyka w Naukach Informacyjnych cechuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia, precyzyjnego formułowania problemów i ich rozwiązań. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu algebry, kombinatoryki, logiki, teorii informacji, i dziedzin pokrewnych, zwłaszcza w powiązaniu z różnego rodzaju zastosowaniami, w szczególności w informatyce. Posługuje się metodami informatycznymi przydatnymi przy stosowaniu wyżej wymienionych dziedzin matematyki. Absolwent ma solidną podstawę do pracy wymagającej rozwiązywania problemów we współpracy z informatykami – praktykami, np. jako osoba zarządzająca projektami, a także może z łatwością przystosować się do różnych wymagań pracodawców. Jest również przygotowany do pracy naukowej w wyżej wymienionych dziedzinach. Absolwenta spejalności Matematyka w Naukach Technicznych cechuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia, precyzyjnego formułowania problemów i ich rozwiązań. Ponadto posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teorii równań różniczkowych cząstkowych, współczesnego rachunku wariacyjnego, metod optymalnego sterowania oraz modelowania matematycznego w mechanice ośrodków ciągłych. Posługuje się narzędziami informatycznymi przydatnymi przy stosowaniu wyżej wymienionych dziedzin matematyki. Jest on przygotowany do pracy w instytutach naukowych zajmujących się podstawowymi problemami mechaniki i techniki, a także do pracy naukowej w wyżej wymienionych dziedzinach matematyki. Absolwenta specjalności Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach cechuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia, precyzyjnego formułowania myśli i komunikowania się. Ma on pogłębioną ogólną wiedzę z zakresu probabilistyki, a także wiedzę szczegółową z zakresu matematyki finansowej, teorii ryzyka i matematyki ubezpieczeniowej oraz metod numerycznych i metod komputerowych stosowanych do rozwiązywania problemów z dziedziny ubezpieczeń i bankowości. Jest przygotowany do pracy w bankach, towarzystwach ubezpieczeniowych i w innych instytucjach finansowych. Absolwenta specjalności Statystyka Matematyczna i Analiza Danych cechuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia, precyzyjnego formułowania problemów i ich rozwiązań. Ma on pogłębioną ogólną wiedzę z zakresu probabilistyki, a także wiedzę szczegółową z zakresu statystyki matematycznej, programowania matematycznego i metod optymalizacji. Posługuje się on narzędziami informatycznymi przydatnymi przy stosowaniu wyżej wymienionych dziedzin matematyki. Jest on przygotowany do pracy w zespołach badawczych stosujących zaawansowane metody statystyczne, w instytucjach zajmujących się badaniami statystycznymi, w przedsiębiorstwach stosujących nowoczesne metody zarządzania, w organach administracji państwowej i samorządowej, a także do pracy naukowej w wyżej wymienionych dziedzinach matematyki.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Algorytmiczna teoria liczb | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka matematyczna | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Kody korekcyjne | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy kryptografii | 5 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie dyskretne | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze optymalizacyjne 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Metody analizy funkcjonalnej w równaniach różniczkowych cząstkowych | 7 | 60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Modelowanie ośrodków ciągłych | 6 | 60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Układy dynamiczne | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Elementy teorii ryzyka | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy analizy stochastycznej | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy matematyki finansowej | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Probabilistyka dla aktuariuszy | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Statystyka dla finansów i ubezpieczeń | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=39 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Analiza wielowymiarowa | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium: Wybrane zagadnienia statystyki 1 | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Statystyka matematyczna 2 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Stosowana analiza regresji | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Przedmiot humanistyczny | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny informatyczny I | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 18 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Seminarium | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty Badawcze Optymalizacyjne 2 | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty: kody i kryptografia | 2 | 0 | 0 | 30 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Modelowanie inżynierskie | 6 | 30 | 30 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Problemy nieliniowe w technice | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Teoria chaosu deterministycznego | 6 | 45 | 0 | 30 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do termomechaniki ciał odkształcalnych | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=34 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Matematyka finansowa 1 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne w matematyce finansowej 1 | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie stochastyczne rynków finansowych i ubezpieczeniowych - seminarium 1 | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Ubezpieczenia majątkowe | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Ubezpieczenia na życie | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=36 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Biostatystyka | 6 | 15 | 0 | 15 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Data Mining | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium: Wybrane zagadnienia statystyki 2 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Szeregi czasowe | 6 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Nieprzemienne struktury algebraiczne i ich zastosowania | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny informatyczny II | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 8 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne humanistyczne | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Teoria automatów i języków formalnych | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Teoria informacji | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Teoria Kategorii | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia algebry | 6 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia kombinatoryki | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=46 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Analiza na przestrzeniach metrycznych | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody wariacyjne w technice | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmiot monograficzny I - Modelowanie struktur periodycznych | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze 1 | 6 | 30 | 30 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
∑=33 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Analiza portfelowa | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Fizyka matematyczna | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Matematyka finansowa 2 | 7 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne w matematyce finansowej 2 | 4 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie stochastyczne rynków finansowych i ubezpieczeniowych - seminarium 2 | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=39 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Fizyka matematyczna | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody Monte Carlo | 6 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium: Wybrane zagadnienia statystyki 3 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Uogólnione modele liniowe | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze 1 | 6 | 30 | 0 | 0 | 60 | 0 | 90 | sylabus |
∑=32 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Algorytmy zaawansowane | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programowanie funkcyjne | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Projekt zespołowy | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 8 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=38 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Przedmioty kierunkowe obieralne | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Równania Naviera-Stokesa | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze 2 | 5 | 30 | 30 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
∑=35 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Przygotowanie pracy dyplomowej | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Przygotowanie pracy dyplomowej | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze 2 | 6 | 30 | 0 | 0 | 60 | 0 | 90 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt M2_W01
- Absolwent ma pogłębioną wiedzę dotyczącą modeli analitycznych, probabilistycznych, algebraicznych
- Efekt M2_W02
- Absolwent ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań badawczych w zakresie modelowania matematycznego.
- Efekt M2_W03
- Absolwent ma ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i najnowszych odkryciach w zakresie matematyki.
- Efekt M2_W04
- Absolwent zna i rozumie uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową
- Efekt M2_W05
- Absolwent posiada wiedzę z fizyki współczesnej.
- Efekt M2MNI_W01
- Absolwent ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych struktur algebraicznych występujących w matematyce i w zastosowaniach, w tymi takich, które pojawiają się w teorii liczb, w teorii kodowania i w kryptografii.
- Efekt M2MNI_W02
- Absolwent zna algebraiczne aspekty struktur kombinatorycznych i geometrycznych.
- Efekt M2MNI_W03
- Absolwent zna podstawowe algorytmy kodowania i dekodowania wybranych kodów korekcyjnych.
- Efekt M2MNI_W04
- Absolwent ma podstawową wiedzę dotyczącą konstrukcji systemów kryptograficznych oraz zna klasyczne systemy kryptograficzne i kryptosystemy z kluczem publicznym.
- Efekt M2MNI_W05
- Absolwent ma podstawową wiedzę dotyczącą głównych pojęć teorii kategorii.
- Efekt M2MNI_W06
- Absolwent zna podstawowe metodologie prowadzenia projektu informatycznego.
- Efekt M2MNI_W07
- Absolwent zna podstawowe pojęcia teorii informacji oraz ich własności i zastosowania.
- Efekt M2MNI_W08
- Absolwent zna pojęcie obliczalności, różne modele obliczeń i rozumie ograniczenia obliczalności.
- Efekt M2MNI_W09
- Absolwent zna różne rodzaje automatów skończonych i ich własności.
- Efekt M2MNI_W10
- Absolwent zna podstawowe pojęcia lingwistyki matematycznej i ich własności, rozumie znaczenie języków formalnych w informatyce.
- Efekt M2MNI_W11
- Absolwent ma podstawową wiedzę dotyczącą paradygmatu programowania funkcyjnego.
- Efekt M2MNI_W12
- Absolwent zna teoretyczne podstawy metod rozwiązywania zagadnień programowania dyskretnego i podstawowe zagadnienia programowania dyskretnego.
- Efekt M2MNI_W13
- Absolwent zna metody zliczania obiektów kombinatorycznych.
- Efekt M2MNI_W14
- Absolwent zna podstawowe techniki konstruowania algorytmów kombinatorycznych oraz różne rodzaje zaawansowanych algorytmów kombinatorycznych dokładnych i przybliżonych.
- Efekt M2MNI_W15
- Absolwent zna podstawowe twierdzenia, metody badawcze oraz algorytmy związane z problemami obliczeniowymi w teorii liczb.
- Efekt M2MNT_W01
- Absolwent zna pojęcie słabych rozwiązań równań różniczkowych cząstkowych i metody słabej zbieżności w analizie istnienia słabych rozwiązań.
- Efekt M2MNT_W02
- Absolwent zna aproksymację Galerkina liniowych równań różniczkowych cząstkowych i twierdzenia o zwartych włożeniach w przestrzeniach Sobolewa.
- Efekt M2MNT_W03
- Absolwent zna podstawy teorii różnic skończonych numerycznego rozwiązywania równań różniczkowych.
- Efekt M2MNT_W04
- Absolwent zna matematyczne podstawy modelowania ośrodków ciągłych: zasada zachowania masy, zasada zachowania pędu i zasada zachowania momentu pędu.
- Efekt M2MNT_W05
- Absolwent zna znaczenie i przykłady związków konstytutywnych w mechanice ośrodków ciągłych.
- Efekt M2MNT_W06
- Absolwent zna podstawy teorii Johna Ball'a analizy istnienia punktów minimalnych funkcjonału energii nieliniowych materiałów hipersprężystych.
- Efekt M2MNT_W07
- Absolwent zna podstawy rachunku wariacyjnego funkcji wielu zmiennych: równanie Eulera-Lagrange'a, związane punkty ekstremalne, twierdzenie o przełęczy górskiej.
- Efekt M2MNT_W08
- Absolwent zna podstawowe twierdzenia o punktach stałych i ich zastosowania w teorii istnienia rozwiązań nieliniowych problemów.
- Efekt M2MNT_W09
- Absolwent zna podstawy teorii istnienia słabych rozwiązań równania Naviera-Stokesa.
- Efekt M2MNT_W10
- Absolwent zna metody podnoszenia regularności słabych rozwiązań równania Naviera-Stokesa i ich praktyczne zastosowanie.
- Efekt M2MNT_W11
- Absolwent zna podstawowe typy bifurkacji zachodzące w jednoparametrowych rodzinach niskowymiarowych układów dynamicznych.
- Efekt M2MNT_W12
- Absolwent zna dynamikę strukturalnie stabilnych układów dynamicznych.
- Efekt M2MNT_W13
- Absolwent wie jak nieskończony ciąg bifurkacji podwajania okresu prowadzi do dynamiki chaotycznej.
- Efekt M2MNT_W14
- Absolwent zna podstawowe modele układów dynamicznych opisujących chaos deterministyczny oraz przykłady ich zastosowań w różnych dziedzinach nauk.
- Efekt M2MNT_W15
- Absolwent ma podstawową wiedzę dotyczącą analizy matematycznej na przestrzeniach metrycznych.
- Efekt M2MUF_W01
- Absolwent posiada wiedzę z teorii martyngałów, całki stochastycznej i stochastycznych równań różniczkowych oraz zna najważniejsze twierdzenia z tego zakresu.
- Efekt M2MUF_W02
- Absolwent zna metody modelowania różnych rynków finansowych (przy założeniu deterministycznej stopy procentowej) oraz metody wyceny instrumentów pochodnych i zabezpieczania wypłat.
- Efekt M2MUF_W03
- Absolwent zna podstawowe metody modelowania stóp procentowych, modele chwilowej stopy procentowej, HJM, metody wyceny instrumentów pochodnych stopy procentowej.
- Efekt M2MUF_W04
- Absolwent zna model ryzyka indywidualnego i podstawowe modele ryzyka złożonego, ich własności i charakterystyki, sposoby wyznaczania dokładnych i przybliżonych rozkładów prawdopodobieństw strat, zagadnienie aproksymacji modelami złożonymi.
- Efekt M2MUF_W05
- Absolwent zna modele procesów ryzyka, sposoby wyznaczania prawdopodobieństwa ruiny i jego aproksymacji, rozkłady prawdopodobieństw maksymalnej straty i deficytu.
- Efekt M2MUF_W06
- Absolwent posiada wiedzę na temat metod wyznaczania rezerw i składek w portfelach niejednorodnych ubezpieczeń majątkowych, systemów bonus-malus i zagadnień reasekuracji.
- Efekt M2MUF_W07
- Absolwent posiada wiedzę na temat najnowszych badań w zakresie modelowania i pomiaru ryzyka.
- Efekt M2MUF_W08
- Absolwent zna zagadnienia regresji liniowej, analizę wariancji, składowych głównych, zagadnienia dyskryminacji, metody Monte Carlo.
- Efekt M2MUF_W09
- Absolwent zna podstawowe pojęcia matematyki finansowej niezbędne dla poznania zaawansowanych technik matematyki w finansach i w ubezpieczeniach.
- Efekt M2MUF_W10
- Absolwent zna podstawowe metody analizy aktuarialnej w ubezpieczeniach związanych z życiem, a także międzynarodowe symbole aktuarialne.
- Efekt M2MUF_W11
- Absolwent zna zawansowane metody numeryczne i symulacyjne wyceny instrumentów pochodnych oraz metody ich zabezpieczania.
- Efekt M2MUF_W12
- Absolwent zna metody optymalizacji portfela papierów wartościowych, pomiaru ryzyka inwestycji.
- Efekt M2MUF_W13
- Absolwent zna najnowsze trendy w modelowaniu i badaniach rynków ubezpieczeniowych i finansowych.
- Efekt M2MUF_W14
- Absolwent ma pogłębioną wiedzę z probabilistyki i procesów stochastycznych niezbędną dla zastosowaniach aktuarialnych.
- Efekt M2SMAD_W01
- Absolwent zna podstawowe testy nieparametryczne, metody badania niezależności oraz kwantyfikacji siły zależności.
- Efekt M2SMAD_W02
- Absolwent zna podstawy teorii statystycznych funkcji decyzyjnych oraz statystyki bayesowskiej.
- Efekt M2SMAD_W03
- Absolwent zna model liniowy regresjij, związane z nim metody estymacji i testowania oraz narzędzia diagnostyczne. Zna model parametryczny regresji nieliniowej oraz model nieparametryczny regresji. Zna podstawowe strategie modelowania w tym zakresie.
- Efekt M2SMAD_W04
- Absolwent zna modele jednoczynnikowy i dwuczynnikowy analizy wariancji i model analizy kowariancji oraz podstawowe testy w tych modelach. Wie, na czym polega problem wielokrotnego testowania.
- Efekt M2SMAD_W05
- Absolwent zna własności wybranych rozkładów wielowymiarowych oraz metody estymacji i testowania hipotez w przypadku wielowymiarowym.
- Efekt M2SMAD_W06
- Absolwent zna podstawy teoretyczne analizy składowych głównych oraz analizy dyskryminacyjnej w modelu gaussowskim.
- Efekt M2SMAD_W07
- Absolwent zna ogólne sformułowanie problemu klasyfikacji pod nadzorem i bez nadzoru oraz podstawowe metody klasyfikacji liniowej i klasyfikacji logistycznej. Zna podstawowe metody oceny błędu klasyfikacji.
- Efekt M2SMAD_W08
- Absolwent zna metodologię konstrukcji drzew klasyfikacyjnych oraz maszyn wektorów podpierających. Wie, na czym polegają metody łączenia klasyfikatorów.
- Efekt M2SMAD_W09
- Absolwent zna podstawowe metody analizy skupień.
- Efekt M2SMAD_W10
- Absolwent zna pojęcia stacjonarnego szeregu czasowego, funkcji korelacji i korelacji częściowej procesów ARMA, ARIMA, SARIMA i procesu liniowego oraz procesów warunkowo heteroskedastycznych. Zna konstrukcję periodogramu.
- Efekt M2SMAD_W11
- Absolwent wie, co to jest dystrybuanta i gęstość spektralna oraz zna związki między funkcją autokowariancji a gęstością spektralną.
- Efekt M2SMAD_W12
- Absolwent zna pojęcia funkcji przeżycia, funkcji hazardu i mechanizmu cenzorowania. Wie, czym jest tablica przeżycia i zna podstawowe wskaźniki demograficzne. Zna estymator Kaplana-Meiera oraz podstawowe testy równości dwóch krzywych przeżycia. Zna model proporcjonalnych hazardów, modele analizy przeżyć z efektami losowymi oraz modele wielostanowe.
- Efekt M2SMAD_W13
- Absolwent zna postać modelu logistycznego oraz związane z nim testy oraz metody diagnostyczne. Zna postać poissonowskiego modelu regresyjnego oraz podstawowe metody analizy tablic wielodzielczych przy użyciu modeli log-liniowych.
- Efekt M2SMAD_W14
- Absolwent zna sformułowanie uogólnionego modelu liniowego, pojęcie funkcji łączącej, ogólną postać odchylenia , testów istotności i dopasowania oraz metody konstrukcji rezyduów. Zna pojęcie efektu losowe-go, liniowego modelu mieszanego, nadwyżki rozproszenia, quasi-wiarogodności oraz równań estymujących.
- Efekt M2SMAD_W15
- Absolwent zna metody generowania rozkładów prawdopodobieństwa, metody Monte Carlo całkowania i optymalizacji oraz podstawowe metody Monte Carlo Markov Chain i metody repróbkowania.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt M2_U01
- Potrafi w przystępny sposób przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanego referatu po polsku lub w języku obcym, zawierającego motywację, metody dochodzenia do wyników oraz ich znaczenie na tle innychpodobnych wyników.
- Efekt M2_U02
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia;
- Efekt M2_U03
- Absolwent potrafi współdziałać i pracować w zespole przyjmując w nim różne role. Potrafi kierować pracą zespołu.
- Efekt M2MNI_U01
- Absolwent potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawić poprawne rozumowania matematyczne.
- Efekt M2MNI_U02
- Absolwent umie posługiwać się językiem algebraicznym interpretując zagadnienia z różnych obszarów matematyki i zastosowań.
- Efekt M2MNI_U03
- Absolwent potrafi dostrzec struktury algebraiczne w różnych dziedzinach matematyki i poza matematyką.
- Efekt M2MNI_U04
- Absolwent potrafi stosować metody algebry i teorii liczb w zagadnieniach kryptograficznych i dotyczących kodowania informacji.
- Efekt M2MNI_U05
- Absolwent umie obliczać złożone sumy ciągów liczbowych oraz rozwiązywać podstawowe rodzaje równań rekurencyjnych w sposób dokładny i przybliżony.
- Efekt M2MNI_U06
- Absolwent potrafi dostrzec konstrukcje kategoryjne w różnych dziedzinach matematyki i informatyki teoretycznej.
- Efekt M2MNI_U07
- Absolwent umie sporządzać dokumentację dla poszczególnych etapów projektu informatycznego.
- Efekt M2MNI_U08
- Absolwent umie korzystać z narzędzi wspomagających prowadzenie projektu.
- Efekt M2MNI_U09
- Absolwent potrafi konstruować modele matematyczne opisujące zjawiska z różnych dziedzin.
- Efekt M2MNI_U10
- Absolwent umie posługiwać się podstawowymi pojęciami teorii informacji oraz je interpretować.
- Efekt M2MNI_U11
- Absolwent potrafi pisać programy używając paradygmatu programowania funkcyjnego w wybranym języku funkcyjnym.
- Efekt M2MNI_U12
- Absolwent potrafi stosować metody dokładne i przybliżone do rozwiązywania zagadnień programowania dyskretnego.
- Efekt M2MNI_U13
- Absolwent potrafi projektować, implementować, dowodzić poprawność oraz badać złożoność algorytmów.
- Efekt M2MNI_U14
- Absolwent potrafi samodzielnie i ze zrozumieniem studiować teksty matematyczne związane tematycznie z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, umie przedstawić w mowie i na piśmie poznaną w ten sposób tematykę oraz określić, jakie są otwarte pytania dotyczące omawianej tematyki.
- Efekt M2MNT_U01
- Absolwent umie zastosować metodę Galerkina w eliptycznym i parabolicznym równaniu różniczkowym cząstkowym.
- Efekt M2MNT_U02
- Absolwent potrafi stosować zaawansowane metody analizy funkcjonalnej w analizie jakościowej słabych rozwiązań liniowych równań różniczkowych cząstkowych.
- Efekt M2MNT_U03
- Absolwent umie zastosować teorię półgrup operatorów w analizie rozwiązywalności problemów ewolucyjnych w przestrzeniach Banacha.
- Efekt M2MNT_U04
- Absolwent umie analizować poprawność związków konstytutywnych mechaniki płynów i mechaniki ciała stałego.
- Efekt M2MNT_U05
- Absolwent umie stosować nierówność Korna w konkretnych problemach mechaniki ośrodków ciągłych.
- Efekt M2MNT_U06
- Absolwent potrafi wykorzystywać poliwypukłość energii w analizie istnienia punktów ekstremalnych.
- Efekt M2MNT_U07
- Absolwent umie analizować nieliniowe równania różniczkowe w postaci równań Eulera-Lagrange'a pewne-go funkcjonału.
- Efekt M2MNT_U08
- Absolwent potrafi stosować twierdzenia o punktach stałych w konkretnych nieliniowych problemach po-czątkowo-brzegowych.
- Efekt M2MNT_U09
- Absolwent umie wykorzystać monotoniczność nieliniowości w metodach słabej zbieżności.
- Efekt M2MNT_U10
- Absolwent potrafi zanalizować problem Stokesa w różnych geometriach i różnych przestrzeniach funkcyjnych.
- Efekt M2MNT_U11
- Absolwent umie wykorzystać zwartość w analizie jakościowej rozwiązań równania Naviera-Stokesa.
- Efekt M2MNT_U12
- Absolwent umie kodować dynamikę w terminach dynamiki symbolicznej.
- Efekt M2MNT_U13
- Absolwent potrafi metodami analitycznymi lub przy wsparciu komputera zidentyfikować bifurkacje i przeanalizować zmiany portretów fazowych w efekcie zaburzeń lokalnych i globalnych.
- Efekt M2MNT_U14
- Absolwent dla zadanego układu dynamicznego potrafi stwierdzić metodami analitycznymi lub przy wsparciu komputera występowanie i charakter zjawisk chaotycznych.
- Efekt M2MNT_U15
- Absolwent potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia analizy matematycznej na przestrzeniach metrycznych.
- Efekt M2MNT_U16
- Absolwent umie stosować metody różnic skończonych w konkretnych zagadnieniach dla równań różnicz-kowych.
- Efekt M2MUF_U01
- Absolwent potrafi dobrać odpowiednie metody aproksymacji rozkładu prawdopodobieństwa strat dla różnych zagadnień ubezpieczeniowych oraz wyznaczać parametry portfela.
- Efekt M2MUF_U02
- Absolwent potrafi wyznaczyć aproksymacje prawdopodobieństwa ruiny dla różnych modeli procesu rezerw oraz wysokość składki przy ograniczeniach na prawdopodobieństwo ruiny.
- Efekt M2MUF_U03
- Absolwent potrafi znaleźć rozkład prawdopodobieństwa maksymalnej straty i deficytu w różnych momentach spadków rezerw oraz ich charakterystyki.
- Efekt M2MUF_U04
- Absolwent swobodnie posługuje się pakietami obliczeniowymi i programami do obróbki i analizy danych w zagadnieniach ubezpieczeniowych i finansowych.
- Efekt M2MUF_U05
- Absolwent potrafi stosować narzędzia z analizy stochastycznej w zagadnieniach modelowania ryzyka finansowego i ubezpieczeniowego.
- Efekt M2MUF_U06
- Absolwent potrafi przeprowadzić analizę regresyjnych zależności liniowych i analizę adekwatności postulowanego modelu.
- Efekt M2MUF_U07
- Absolwent potrafi umiejętność analizy zależności dla różnych typów zmiennych losowych. Potrafi wykorzystywać techniki symulacyjne w statystycznej analizie danych.
- Efekt M2MUF_U08
- Absolwent potrafi wyceniać podstawowe instrumenty finansowe (bony skarbowe, weksle, obligacje) i analizować kredyty.
- Efekt M2MUF_U09
- Absolwent posiada umiejętność korzystania z funkcji finansowych arkusza kalkulacyjnego.
- Efekt M2MUF_U10
- Absolwent potrafi zastosować różne modele i metody wyceny instrumentów pochodnych oraz sposoby ich zabezpieczania.
- Efekt M2MUF_U11
- Absolwent potrafi stosować modele stochastycznej stopy procentowej do wyceny instrumentów pochodnych.
- Efekt M2MUF_U12
- Absolwent potrafi zastosować metody numeryczne oraz techniki symulacyjne do wyceny instrumentów pochodnych oraz zarządzania ryzykiem wykorzystując języki programowania.
- Efekt M2MUF_U13
- Absolwent potrafi obliczać składki i rezerwy matematyczne dla różnych typów ubezpieczeń i rent życiowych, ubezpieczeń majątkowych oraz analizować systemy bonus-malus.
- Efekt M2MUF_U14
- Absolwent potrafi skonstruować portfele optymalne i wyznaczać ich ryzyko za pomocą pakietu do obliczeń numerycznych.
- Efekt M2MUF_U15
- Absolwent dla zadanego problemu/tematu potrafi znaleźć w literaturze fachowej i bazach danych odpowiednie informacje.
- Efekt M2MUF_U16
- Absolwent potrafi samodzielnie i ze zrozumieniem studiować teksty matematyczne związane tematycznie z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, umie przedstawić na piśmie poznaną w ten sposób tematykę oraz określić jakie są otwarte pytania dotyczące omawianej tematyki.
- Efekt M2MUF_U17
- Absolwent potrafi używać narzędzi z rachunku prawdopodobieństwa, teorii martyngałów i równań stochastycznych.
- Efekt M2MUF_U18
- Absolwent potrafi konstruować i badać modele rynków finansowych wolne od arbitrażu.
- Efekt M2SMAD_U01
- Absolwent umie dobrać test nieparametryczny właściwy do badanego zagadnienia i potrafi stosować ów test w praktyce. Potrafi dla danych ilościowych i jakościowych znajdować wskaźniki zależności i badać niezależność cech.
- Efekt M2SMAD_U02
- Absolwent umie posługiwać się metodologią bayesowską w praktyce.
- Efekt M2SMAD_U03
- Absolwent umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu liniowym, przeprowadzić diagnostykę i zmodyfikować model. Potrafi identyfikować modele sprowadzalne do modelu liniowego.
- Efekt M2SMAD_U04
- Absolwent posiada praktyczną umiejętność przeprowadzenia selekcji zmiennych w modelu liniowym oraz porównania liniowych modeli hierarchicznych. Umie przeprowadzić parametryczną i nieparametryczną estymację funkcji regresji.
- Efekt M2SMAD_U05
- Absolwent potrafi przeprowadzić jednoczynnikową i dwuczynnikową analizę wariancji i zinterpretować jej wyniki.
- Efekt M2SMAD_U06
- Absolwent umie badać własności wielowymiarowego rozkładu normalnego; potrafi wyznaczać estymatory oraz weryfikować hipotezy w wielowymiarowym modelu normalnym.
- Efekt M2SMAD_U07
- Absolwent umie skonstruować klasyfikatory liniowe i ocenić błędy klasyfikacji. Umie stosować metodę CART i SVM do problemu klasyfikacji i estymacji regresji.
- Efekt M2SMAD_U08
- Absolwent umie stosować metody analizy składowych głównych w konkretnych zagadnieniach, wybierać liczbę kierunków w tej metodzie oraz oceniać jej skuteczność. Umie stosować metodę skalowania wielowymiarowego.
- Efekt M2SMAD_U09
- Absolwent umie przeprowadzać analizę skupień stosując metodę k-średnich, dendrogramy, metodę mieszanek oraz sieci samoorganizujące się Kohonena.
- Efekt M2SMAD_U10
- Absolwent umie dopasować i przeprowadzić diagnostykę dopasowania podstawowych klas szeregów czasowych (ARMA, ARIMA, multiplikatywny SARIMA). Zna metody idenfikacji i prognozy szeregów.
- Efekt M2SMAD_U11
- Absolwent umie skonstruować periodogram oraz potrafi obliczyć gęstość spektralną procesu. Umie obliczyć funkcje kowariancji i korelacji częściowej oraz obliczyć błąd predykcji. Umie dopasować do danych modele warunkowo heteroskedastyczne.
- Efekt M2SMAD_U12
- Absolwent umie wyznaczyć estymator Kaplana-Meiera i skumulowanego hazardu ocenić jego dokładność i wyznaczyć przedziały ufności dla prawdopodobieństwa dożycia oraz zinterpretować wyniki odpowiednich testów.
- Efekt M2SMAD_U13
- Absolwent umie wyznaczyć podstawowe estymatory parametryczne funkcji przeżycia, skonstruować tablicę przeżycia i wyznaczyć estymatory podstawowych parametrów demograficznych. Umie dopasować do danych i zinterpretować modele analizy przeżyć z efektami losowymi bądź model wielostanowy.
- Efekt M2SMAD_U14
- Absolwent potrafi dopasować do danych model logistyczny oraz regresyjny model poissonowski, przeprowadzić testy istotności, dopasowania oraz diagnostykę. Umie skonstruować podstawowe modele log-liniowe dla tablicy wielodzielczej oraz przeprowadzić testy istotności zmiennych i występowania interakcji między nimi. Umie dopasować do danych model mieszany oraz zinterpretować jego wyniki.
- Efekt M2SMAD_U15
- Absolwent umie obliczyć wartość średnią, wariancję oraz postać odchylenia dla wybranych uogólnionych modeli liniowych oraz skonstruować przybliżony estymator największej wiarogodności metodą iterowanych ważonych najmniejszych kwadratów.
- Efekt M2SMAD_U16
- Absolwent umie generować próbki pseudolosowe z różnych rozkładów prawdopodobieństwa; umie stosować metody Monte Carlo do całkowania i zagadnień optymalizacyjnych; potrafi używać metod Monte Carlo Markov Chain; umie stosować metody bootstrap i jackknife.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt M2_K01
- Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności;
- Efekt M2_K02
- Ma ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju w zakresie przedmiotów ekonomiczno-społecznych;
- Efekt M2_K03
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
- Efekt M2_K04
- Absolwent jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
- Efekt M2MNI_K01
- Absolwent umie negocjować i dochodzić do kompromisu w kwestiach związanych z prowadzeniem projektu.
- Efekt M2MNI_K02
- Absolwent rozumie przydatność nabytej wiedzy i umiejętności obliczeniowych do stawiania hipotez oraz ich weryfikacji w możliwych zastosowaniach.
- Efekt M2MNT_K01
- Absolwent rozumie potrzebę i istotę zdobywania wiedzy i umie organizować jej zdobywanie.
- Efekt M2MUF_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
- Efekt M2MUF_K02
- Absolwent umie negocjować i dochodzić do kompromisu w kwestiach związanych z realizacją i prowadzeniem projektu.
- Efekt M2SMAD_K01
- Absolwent umie negocjować i dochodzić do kompromisu w kwestiach związanych z realizacją i prowadzeniem projektu.
- Efekt M2SMAD_K02
- Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.