Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Lotnictwo i Kosmonautyka | Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa | 2013/2014 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Lotnictwo i Kosmonautyka | prof. nzw. dr hab. inż. Cezary Galiński |
Cele:
Celem kształcenia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka jest przygotowanie studentów do pracy w charakterze konstruktora lotniczego. Absolwenci mają też możliwość kontynuowania studiów na stopniu II – magisterskim. Mogą również uczestniczyć w dowolnych kursach i studiach podyplomowych. W trakcie studiów studenci otrzymują wykształcenie odpowiadające wymogom współczesnego przemysłu lotniczego oraz innych przemysłów o wysokim nasyceniu nowoczesną technologią. Wykształcenie to jest oparte na gruntownej wiedzy z obszaru mechaniki, materiałoznawstwa, technologii lotniczych i kosmicznych, podstaw elektroniki i informatyki, (w tym CAD). Kształcenie odbywa się na czterech specjalnościach: Automatyka i Systemy Lotnicze, Kosmonautyka, Napędy Lotnicze i Statki Powietrzne. Studenci specjalności Kosmonautyka uzyskują podstawową wiedzę z zakresu budowy Wszechświata i Układu Planetarnego, ruchu sztucznych satelitów i ciał niebieskich, nawigacji satelitarnej, telekomunikacji satelitarnej, teledetekcji satelitarnej i medycyny kosmicznej oraz szczegółową wiedzę z zakresu budowy napędów rakietowych, rakiet kosmicznych, sztucznych satelitów i aparatury pomiarowej pracującej w warunkach kosmicznych. Studenci specjalności Statki Powietrzne są wszechstronnie przygotowywani do projektowania, konstruowania, badania i eksploatacji statków powietrznych. Otrzymują nowoczesną wiedzę inżynierską w zakresie projektowania aerodynamicznego struktur nośnych, kształtowania lotniczych struktur metalowych i kompozytowych oraz ich analizy wytrzymałościowej. Studenci specjalności Napędy Lotnicze uzyskują szeroką wiedzę w zakresie teorii spalania oraz projektowania, badania i eksploatacji różnego rodzaju napędów. Dotyczy to zarówno napędów lotniczych, jak i silników trakcyjnych i stacjonarnych. Studenci specjalności Automatyka i Systemy Lotnicze są przygotowywani do projektowania i pracy z urządzeniami automatyki i sterowania statków powietrznych takimi jak: układy sterowania, w tym sterowania automatycznego oraz układy pilotażowe i nawigacyjne. Otrzymują gruntowną wiedzę o nowoczesnych czujnikach pomiarowych, sposobach integracji sygnałów z tych czujników, zagadnieniach współdziałania pilota z systemami pokładowymi, a także metodach symulacji układów. Typowym miejscem pracy absolwentów studiów I stopnia na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka na wydziale MEiL są biura konstrukcyjne firm lotniczych i kosmicznych. Po ukończeniu dodatkowych kursów absolwenci mogą również podejmować prace w liniach lotniczych oraz lotniczych organizacjach obsługowych.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | HES 11 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Filozofia wobec problemów współczesności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Problemy cywilizacji zachodu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Algebra z geometrią | 4 | 0 | 45 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Analiza Matematyczna I | 7 | 30 | 45 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Fizyka Inżynierska I | 3 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Grafika Inżynierska | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Informatyka I | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Materiały I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ochrona Środowiska | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne I | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | HES 12 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Gospodarki Rynkowej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedsiębiorczość w praktyce | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza matematyczna II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Informatyka II | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Termodynamika I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość Konstrukcji I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD I | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne II | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Probabilistyka | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Samoloty, śmigłowce, rakiety | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy Pokładowe I | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki wytwarzania I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość Konstrukcji II | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza matematyczna III | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika Płynów I | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki i sterowania I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne III | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy 12 | 4 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Aerodynamika I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Astronautyka | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Elektronika II | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Laboratorium Zintegrowane (LiK) | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika Lotu I | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki wytwarzania II | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zespoły Napędowe I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zintegrowane Systemy CAD/CAM/CAE | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika I | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn II | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne IV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyka i Systemy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyka i Systemy Lotnicze | Specjalnościowe | Aeromechanika Wiropłatów | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Awionika | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Kosmonautyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kosmonautyka | Specjalnościowe | Mechanika Nieba I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Spalanie | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Napędy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy Lotnicze | Napędy Lotnicze | Lotnicze Silniki Turbinowe | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Spalanie | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Statki Powietrzne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Statki Powietrzne | Specjalnościowe | Aeromechanika Wiropłatów | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Awionika | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Język obcy | Język obcy | Język obcy 34 | 4 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Budowa i Projektowanie Obiektów Latających I | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Materiały Lotnicze | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika Lotu II | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Drgań i Aeroelastyczności | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn III | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy Pokładowe II | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne V | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyka i Systemy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyka i Systemy Lotnicze | Specjalnościowe | Integracja Systemów Lotniczych | 4 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Prawo Lotnicze | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Symulacja Układów Lotniczych | 2 | 0 | 15 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Kosmonautyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kosmonautyka | Specjalnościowe | Ewolucja Wszechświata i Badanie Układu Słonecznego | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium Spalania | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Mechanika Nieba II | 1 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Napędy kosmiczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Napędy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy Lotnicze | Napędy Lotnicze | Konstrukcja Silników Lotniczych I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium Spalania | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Lotnicze Silniki Tłokowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody Komputerowe w Spalaniu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Statki Powietrzne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Statki Powietrzne | Specjalnościowe | Laboratorium Struktur Lotniczych | 2 | 0 | 0 | 45 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metoda Elementów Skończonych I | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Prawo Lotnicze | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Język obcy | Język obcy | Język obcy 56 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Budowa i Projektowanie Obiektów Latających II | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Eksploatacja statków latających | 2 | 360 | 90 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Konstrukcja I Integracja Płatowca | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn VI | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praktyki Inżynierskie | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka I | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa inżynierska | 6 | 0 | 0 | 0 | 60 | 0 | 60 | sylabus |
∑=9 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne VI | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyka i Systemy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyka i Systemy Lotnicze | Obieralne | Przedmioty obieralne S7 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Ryzyko i Niezawodność w Lotnictwie i Kosmonautyce | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Symulatory | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Kosmonautyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kosmonautyka | Obieralne | Przedmioty obieralne S7 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Budowa Rakiet | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Medycyna Lotnicza i Kosmiczna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Budowy Statków Kosmicznych | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Napędy Lotnicze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy Lotnicze | Napędy Lotnicze | Eksploatacja Silników Lotniczych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Konstrukcja Silników Lotniczych II | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  | Obieralne | Przedmioty obieralne S7 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Statki Powietrzne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Statki Powietrzne | Obieralne | Przedmioty obieralne S7 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Metoda Elementów Skończonych II | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ryzyko i Niezawodność w Lotnictwie i Kosmonautyce | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
HES | HES | HES 13 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy prawne działalności przedsiębiorstwa | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Prawo gospodarcze | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Metody Obliczeniowe Mechaniki Płynów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Przygotowanie pracy dyplomowej inżynierskiej | 15 | 0 | 0 | 0 | 150 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe inżynierskie | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=17 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt LiK1_W01
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie matematyki stosowanej niezbędną do zrozumienia i wykorzystania formalizmu matematycznego stosowanego do opisu podstawowych zjawisk termomechanicznych i elektrycznych, a także przeprowadzania podstawowych obliczeń związanych z zagadnieniami projektowania i modelowania układów technicznych.
- Efekt LiK1_W02
- Posiada wiedzę nt. struktury materii oraz jej właściwości mechanicznych, elektromagnetycznych i optycznych w zakresie umożliwiającym zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w urządzeniach technicznych oraz zasad działania typowych urządzeń pomiarowych i diagnostycznych; zna ogólne zasady pomiarów wielkości fizycznych oraz metody analizy ich wiarygodności i błędów pomiarowych.
- Efekt LiK1_W03
- Zna podstawy programowania komputerów, ma podstawową wiedzę w zakresie prowadzania i walidacji obliczeń inżynierskich na komputerach, zna podstawowe algorytmy numeryczne matematyki stosowanej.
- Efekt LiK1_W04
- Ma wiedzę na temat materiałów stosowanych w lotnictwie i kosmonautyce, metod ich wytwarzania, obróbki i starzenia się, w tym korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych
- Efekt LiK1_W05
- Ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej i mechaniki ciała stałego, w tym wytrzymałości materiałów i konstrukcji.
- Efekt LiK1_W06
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat konstruowania typowych elementów mechanicznych i ich połączeń. Zna deterministyczne i probabilistyczne metody ich modelowania. Posiada podstawową wiedzę na temat układów przenoszenia napędu.
- Efekt LiK1_W07
- Posiada znajomość podstaw termodynamiki i mechaniki płynów w zakresie umożliwiającym zrozumienie i analizę ilościową podstawowych zjawisk i procesów cieplno-przepływowych.
- Efekt LiK1_W08
- Ma podstawową wiedzę w zakresie obwodów i maszyn elektrycznych, zna zasady działania i podstawowe zastosowania elektronicznych elementów półprzewodnikowych.
- Efekt LiK1_W09
- Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogólnych podstaw automatyki i sterowania, w tym dotyczącą rodzajów i struktur układów sterowania, elementów układów regulacji, podstaw modelowania układów dynamicznych, projektowania i analizy liniowych układów regulacji.
- Efekt LiK1_W10
- Zna podstawy obróbki plastycznej, odlewnictwa, obróbki skrawaniem, obróbki powierzchniowej i erozyjnej
- Efekt LiK1_W11
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw aerodynamiki statków powietrznych i mechaniki lotu; zna podstawy stateczności i sterowania samolotem
- Efekt LiK1_W12
- Posiada wiedzę na temat procesu projektowania statków latających oraz funkcji, charakterystyk, obciążeń i typowych przykładów konstrukcji ich elementów. Zna wybrane fragmenty obowiązujących przepisów budowy statków powietrznych.
- Efekt LiK1_W13
- Zna podstawowe rodzaje napędów lotniczych i kosmicznych, ich teoretyczne i rzeczywiste obiegi termodynamiczne, podstawy konstrukcji, charakterystyki oraz zakresy ich zastosowań.
- Efekt LiK1_W14
- Zna zasady działania systemów sterowania lotem, wspomagania lądowania, antykolizyjnych, czujników i układów nawigacji inercjalnej, rejestratorów lotu, systemów łączności. Posiada wiedzę na temat podstawowych instalacji stosowanych w statkach latających.
- Efekt LiK1_W15
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat drgań w fizyce i technice. Zna zjawiska aeroelastyczne występujące w lotnictwie, ich charakterystyki, opis matematyczny, metody badań i sposoby zapobiegania.
- Efekt LiK1_W16
- Ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami inżynierii lotniczej i kosmicznej w zakresie konstrukcji płatowców lub konstrukcji zespołów napędowych i teorii spalania lub projektowania integracji i symulacji systemów pokładowych lub kosmonautyki.
- Efekt LiK1_W17
- Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w lotnictwie i kosmonautyce
- Efekt LiK1_W18
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, a zwłaszcza eksploatacji statków powietrznych
- Efekt LiK1_W19
- Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie odpowiednim dla lotnictwa i kosmonautyki.
- Efekt LiK1_W20
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
- Efekt LiK1_W21
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt LiK1_W22
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
- Efekt LiK1_W23
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla lotnictwa i kosmonautyki.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt LiK1_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
- Efekt LiK1_U02
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
- Efekt LiK1_U03
- Potrafi przygotować w języku polskim i obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu lotnictwa i kosmonautyki
- Efekt LiK1_U04
- Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego z zakresu lotnictwa lub kosmonautyki
- Efekt LiK1_U05
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
- Efekt LiK1_U06
- Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach w języku angielskim, dotyczących znanych mu spraw i zdarzeń typowych. Potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne i pisemne, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
- Efekt LiK1_U07
- Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu w języku angielskim w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, w tym w dyskusji na tematy z zakresu lotnictwa i kosmonautyki. Potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, wyjaśniać swoje stanowisko, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
- Efekt LiK1_U08
- Potrafi sporządzić i odczytać dokumentację techniczną zawierającą rysunek techniczny oraz opisać geometrię konstruowanego urządzenia i jego części przy pomocy trójwymiarowego oprogramowania CAD.
- Efekt LiK1_U09
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki, oceniać błędy pomiarowe, weryfikować wyniki obliczeń i wyciągać wnioski
- Efekt LiK1_U10
- Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i modele fizyczne, a także obliczenia i symulacje komputerowe w procesach projektowania, modelowania i oceny własności mechanicznych i eksploatacyjnych typowych układów i urządzeń mechanicznych
- Efekt LiK1_U11
- Potrafi napisać proste programy obliczeniowe/symulacyjne wykorzystujące poznane algorytmy numeryczne i języki programowania; potrafi posłużyć się podstawowymi narzędziami do obróbki i wizualizacji wyników; umie przeprowadzić krytyczna analizę wyników.
- Efekt LiK1_U12
- Potrafi zastosować poznane zasady i prawa mechaniki klasycznej do tworzenia ilościowego opisu podstawowych zjawisk mechanicznych w układach technicznych. Potrafi dokonać analizy wytrzymałości i stateczności wybranych rodzajów konstrukcji oraz zaprojektować proste urządzenie mechaniczne.
- Efekt LiK1_U13
- Potrafi obliczyć charakterystyki prostych procesów termodynamicznych, rozwiązać proste zagadnienia z zakresu statyki, kinematyki i dynamiki płynów. Potrafi objaśnić zasadę działania wybranych przyrządów pomiarowych i wykorzystać je w badaniach eksperymentalnych w laboratorium
- Efekt LiK1_U14
- Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynier¬skich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
- Efekt LiK1_U15
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt LiK1_U16
- Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
- Efekt LiK1_U17
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące w lotnictwie i kosmonautyce rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
- Efekt LiK1_U18
- Potrafi przeanalizować właściwości lotne i obciążenia wybranych statków latających i wytrzymałość ich struktur. Potrafi dobrać i przeanalizować właściwości ich napędów i wyposażenia.
- Efekt LiK1_U19
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla lotnictwa i kosmonautyki
- Efekt LiK1_U20
- Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi słu¬żących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla lotnictwa i kosmonautyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
- Efekt LiK1_U21
- Potrafi zaprojektować zgodnie z zadaną specyfikacją prosty statek latający i skonstruować wybrane jego elementy używając właściwych metod, technik i narzędzi
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt LiK1_K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
- Efekt LiK1_K02
- Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
- Efekt LiK1_K03
- Ma świadomość konieczności działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
- Efekt LiK1_K04
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową
- Efekt LiK1_K05
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
- Efekt LiK1_K06
- Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały