- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika Lotu I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Zbigniew Paturski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK472
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Przeciętnie dwie (2) godziny tygodniowo.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z zakresu: Matematyki analiza: rachunek różniczkowy i całkowy, operacje na macierzach), Mechaniki (kinematyka i dynamika punktu materialnego i bryły sztywnej), Mechaniki Płynów (w szczególności: statyka płynu, opływy nieściśliwe i ściśliwe bryły)
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie podstawowej wiedzy z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień poddźwiękowych osiągów samolotu z napędem śmigłowym i odrzutowym..
- Treści kształcenia:
- Atmosfera rzeczywista i standardowa. Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot w locie ustalonym. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu.
- Metody oceny:
- Metody oceny: Jedna praca kontrolna obejmująca rozwiązanie zadania obliczeniowego z zakresu lotu szybowego lub osiągów w locie silnikowym oraz sześć projektów obliczeniowych, ocenianych w klasycznej skali od „2” do „5”. Oceny projektów obejmują poprawność merytoryczną rozwiązania problemu i wykonania projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytywnej z pacy kontrolnej oraz pozytywnych ocen z co najmniej trzech projektów. Regulamin przedmiotu, szczegółowe wymagania i zalecenia dotyczące projektów znajdują się na stronie internetowej Zakładu Mechaniki. Praca własna: Sześć projektów obejmujących problematykę aerodynamiki, zespołu napędowego oraz osiągów samolotu w locie ustalonym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura: 1. W. Fiszdon – Mechanika Lotu, t.1 PWN Warszawa-Łódź 1961 2. R. Aleksandrowicz, J. Maryniak, W. Łucjanek – Zbiór zadań z Mechaniki Lotu, PWN Warszawa-Łódź 1963 3. Jan Roskam, Chuan-Tau Edward Lan – Airplane Aerodynamics and Performance, DARcorporation, Lawrence, Kansas USA 1997 Dodatkowe literatura: - Materiały pomocnicze udostępniane na stronie internetowej Zakładu Mechaniki
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-I
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NK472_W1
- zna podstawowe symetryczne charakterystyki aerodynamiczne typowych aerodyn, zależności charakterystyk od kształtów aparatów latających, warunków lotu i własności ośrodka oraz musi potrafić oszacować charakterystyki na podstawie rysunków i danych aparatu latającego
Weryfikacja: praca kontrolna
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NK472_U1
- potrafić oszacować charakterystyki na podstawie rysunków i danych aparatu latającego
Weryfikacja: praca kontrolna
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt NK472_U2
- umie konstruować proste modele fizyczne i matematyczne opisujące podstawowe przypadki lotu aerodyny (lot prostoliniowy ustalony poziomy, na wznoszeniu i w opadaniu, rożne fazy startu i lądowania);
Weryfikacja: prace kontrolne, zadanie domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U10, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt NK472_U3
- potrafi - na podstawie rozwiązań modeli matematycznych oraz danych konkretnego aparatu latającego – przeanalizować podstawowe przypadki lotu tak, by uzyskać zbiór parametrów opisujących osiągi aparatu oraz umieć przeprowadzić krytyczna analizę uzyskanych wyników.
Weryfikacja: praca kontrolna, zadanie domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15