Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechatronika | Wydział Mechatroniki | 2012/2013 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne | Mechatronika | dr inż. Maciej Bodnicki, m.bodnicki@mchtr.pw.edu.pl, 2348456 |
Cele:
Zgodnie ze standardem kierunku - absolwenci studiów posiadają wiedzę z zakresu informatyki, analizy sygnałów, regulacji automatycznej, robotyki, algorytmów decyzyjnych i obliczeniowych. posiadają umiejętności korzystania z: sprzętu komputerowego w ramach użytkowania profesjonalnego oprogramowania inżynierskiego, jak i opracowywania własnych, prostych aplikacji programowania i sterowników logicznych; sieci komputerowych i sieci przemysłowych przy eksploatacji i do projektowania układów automatyki oraz systemów sterowania i systemów wspomagania decyzji. Absolwenci są przygotowani do eksploatacji, uruchamiania i projektowania systemów automatyki i robotyki w różnych zastosowaniach. Absolwenci znają język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posiadają umiejętności posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu kierunku kształcenia. Absolwenci są przygotowani do pracy w przemyśle chemicznym, budowy maszyn, metalurgicznym, przetwórstwa materiałów, spożywczym, elektrotechnicznym i elektronicznym oraz ochrony środowiska, a także w małych i średnich przedsiębiorstwach zatrudniających inżynierów z zakresu automatyki oraz technik decyzyjnych. Absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia Na studiach stacjonarnych I kierunku Automatyka i Robotyka – na Wydziale Mechatroniki PW - kształcenie realizowane jest na dwóch specjalnościach (proponowanych także na studiach II stopnia): Specjalność Automatyka kształci studentów w zakresie projektowania i badań systemów automatyki i sterowania. Jej absolwenci są przygotowani do rozwiązywania problemów związanych z automatyzacją procesów produkcyjnych, a także do prowadzenia prac badawczych z zakresu automatyki, opracowywania i stosowania komputerowych technik projektowania, diagnostyki i automatyzacji badań eksperymentalnych, oraz do opracowywania, wdrażania i nadzoru nad eksploatacją nowoczesnych urządzeń automatyki, systemów monitoringu i sterowania procesów przemysłowych. Absolwenci są przygotowani do podjęcia pracy zarówno w przemyśle, jak i w ośrodkach naukowo-badawczych oraz na wyższych uczelniach. Robotyka jest specjalnością łączącą zagadnienia matematyki, fizyki i teorii sterowania z problemami technicznymi budowy i zastosowania robotów i manipulatorów przemysłowych. Przygotowuje studentów do rozwiązywania problemów konstrukcyjnych maszyn manipulacyjnych i robotów, projektowania ich układów sterowania oraz formułowania warunków ich zastosowań w procesie produkcyjnym. Absolwenci specjalności potrafią projektować zautomatyzowane i zrobotyzowane procesy wytwarzania, konstruować specjalistyczne roboty i manipulatory oraz prowadzić prace badawcze z zakresu robotyzacji.
Warunki przyjęć:
Przyjęcie na Wydział Mechatroniki PW: wspólne na kierunki AUTOMATYKA i ROBOTYKA oraz MECHATRONIKA + na podstawie konkursu matur wg Zasad uchwalanych przez Senat PW na dany rok akademicki. Wybór kierunku po II semestrze studiów na podstawie rankingu (średnia ważona z semestrów I-III)
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | PODSTAWY GOSPODARKI RYNKOWEJ | 2 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Grafika inżynierska I | 3 | 180 | 0 | 0 | 195 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Matematyka I | 10 | 510 | 600 | 0 | 0 | 0 | 74 | sylabus |
  |   | Materiałoznawstwo | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy metrologii | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Propedeutyka informatyki | 3 | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Szkolenia | Szkolenia | Szkolenie BHP | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do informacji naukowej | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka I | 3 | 300 | 150 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Grafika inżynierska II | 3 | 0 | 0 | 0 | 375 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Matematyka II | 6 | 330 | 510 | 0 | 0 | 0 | 56 | sylabus |
  |   | Mechanika | 5 | 375 | 375 | 0 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Wstęp do technik komputerowych | 2 | 195 | 0 | 180 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Zasady programowania strukturalnego I - z | 5 | 195 | 0 | 375 | 0 | 0 | 38 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | HES | 2 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka II | 4 | 300 | 150 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Matematyka III | 3 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych I | 3 | 180 | 0 | 0 | 225 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Podstawy Technik Wytwarzania I | 3 | 300 | 0 | 225 | 0 | 0 | 35 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość materiałów | 5 | 225 | 375 | 0 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Zasady programowania strukturalnego II -z | 3 | 0 | 0 | 0 | 180 | 0 | 12 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika i technika mikroprocersorowa I | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika I | 3 | 390 | 180 | 0 | 0 | 0 | 38 | sylabus |
  |   | Fizyka III | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych II | 5 | 390 | 0 | 0 | 375 | 0 | 63 | sylabus |
  |   | Podstawy Technik Wytwarzania II | 4 | 450 | 0 | 0 | 375 | 0 | 55 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika i technika mikroprocersorowa II | 4 | 480 | 0 | 375 | 0 | 0 | 57 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika II | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | sylabus |
  |   | Metrologia techniczna | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Miernictwo elektryczne | 3 | 195 | 0 | 180 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki I | 5 | 555 | 195 | 0 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Teoria drgań | 3 | 225 | 150 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Urządzenia mechatroniczne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Urządzenia mechatroniczne | Obowiązkowe | Napędy urządzeń mechatronicznych | 5 | 180 | 0 | 180 | 150 | 0 | 34 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
HES | HES | HES | 2 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika i technika mikroprocersorowa III | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 28 | sylabus |
  |   | Optomechatronika | 3 | 375 | 0 | 180 | 0 | 0 | 37 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki II | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Robotyka | 3 | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Zarządzanie jakością | 2 | 225 | 0 | 0 | 150 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Praktyka przeddyplomowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Urządzenia mechatroniczne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Urządzenia mechatroniczne | Obowiązkowe | Aparatura w systemach zapewnienia jakości | 4 | 360 | 0 | 270 | 0 | 0 | 42 | sylabus |
  |   | Elektroniczne techniki pomiarowe | 3 | 150 | 0 | 120 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy fotoniki I | 3 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | 36 | sylabus |
  |   | Projektowanie zespołów elektronicznych | 3 | 180 | 0 | 0 | 180 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Systemy zapewnienia jakości | 3 | 210 | 0 | 120 | 0 | 0 | 22 | sylabus |
  |   | Technologia Urządzeń Mechatroniki I | 4 | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Urządzenia i systemy produkcyjne | 4 | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Urządzenia technologiczne elektroniki I | 2 | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | sylabus |
  |   | Współczesne narzędzia wspomagania projektowania | 4 | 0 | 0 | 15 | 15 | 0 | 20 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 8: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Urządzenia mechatroniczne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Urządzenia mechatroniczne | Obowiązkowe | Eksploatacja urządzeń mechatronicznych | 4 | 180 | 0 | 0 | 120 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Nieniszczące badania materiałów | 3 | 150 | 0 | 120 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Podstawy fotoniki II | 2 | 0 | 0 | 180 | 0 | 0 | 12 | sylabus |
  |   | Technologia Urządzeń Mechatroniki II | 3 | 0 | 0 | 375 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Technologia wyrobów elektronicznych | 5 | 375 | 0 | 180 | 0 | 0 | 37 | sylabus |
  |   | Urządzenia technologiczne elektroniki II | 3 | 0 | 0 | 180 | 0 | 0 | 12 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=17 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą analizę, algebrę, rachunek prawdopodobieństwa i metody statystyczne oraz elementy przekształceń całkowych, niezbędną do:a) opisu i analizy działania układów mechanicznych,b) opisu i analizy działania układów automatyki,c) opisu i działania obwodów elektrycznych i układów elektronicznych.
- Efekt K_W02
- Ma wiedzę w zakresie fizyki, w zakresie typowym dla uniwersytetu technicznego, w tym w zakresie mechaniki klasycznej, elektrodynamiki, optyki i fotoniki, fizyki ciała stałego, niezbędną do rozumienia zjawisk fizycznych w przyrodzie i technice.
- Efekt K_W03
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów, w tym mechaniki przepływów, niezbędną do projektowania struktur mechanicznych urządzeń mechatronicznych
- Efekt K_W04
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie informatyki, z uwzględnieniem oprogramowania biurowego, programowania w językach wyższego rzędu, korzystania z sieci komputerowych i aplikacji internetowych oraz z systemów i aplikacji bazodanowych.
- Efekt K_W05
- Ma podstawową wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania
- Efekt K_W06
- Ma uporządkowana wiedzę na temat korzystania z komputerowego wspomagania przy rozwiązywaniu problemów technicznych.
- Efekt K_W07
- Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie elektrotechniki, układów elektronicznych analogowych i cyfrowych
- Efekt K_W08
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie układów mikroprocesorowych i mikrokontrolerów w zastosowaniu do sterowania urządzeń mechatronicznych
- Efekt K_W09
- Posiada uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie automatyki i robotyki
- Efekt K_W10
- Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru wielkości fizycznych charakteryzujących pracę urządzeń mechatronicznych, w szczególności wielkości mechanicznych i elektrycznych
- Efekt K_W11
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat czujników stosowanych w urządzeniach mechatronicznych
- Efekt K_W12
- Ma podstawową wiedzę na temat działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych systemów mechaniczno-elektroniczno-optyczno-informatycznych
- Efekt K_W13
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej oraz konstrukcji urządzeń precyzyjnych z zastosowaniem komputerowego wspomagania projektowania
- Efekt K_W14
- Ma uporządkowana wiedzę na temat układów napędowych stosowanych w urządzeniach mechatronicznych, w szczególności napędów elektrycznych
- Efekt K_W15
- Posiada elementarną wiedzę na temat materiałów, w szczególności w zakresie doboru materiałów konstrukcyjnych do zastosowań technicznych
- Efekt K_W16
- Posiada uporządkowaną wiedzę na temat inżynierii wytwarzania zespołów mechanicznych i elektronicznych wchodzących w skład urządzeń mechatronicznych
- Efekt K_W17
- Orientuje się w bieżącym stanie oraz tendencjach rozwojowych mechatroniki
- Efekt K_W18
- Ma podstawową wiedzę z zakresu systemów optomechatronicznych w skali makro i mikro stosowanych w inteligentnych wyrobach i procesach przemysłowych
- Efekt K_W19
- Ma elementarną wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów mechatronicznych
- Efekt K_W20
- Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
- Efekt K_W21
- Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt K_W22
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować informacje, wyciągać z nich wnioski a następnie formułować opinie
- Efekt K_U02
- Potrafi przygotować w języku polskim dokumentację zadania inżynierskiego i opis jego wyników i przedstawić je za pomocą różnych technik, w szczególności umie opracowywać schematy blokowe urządzeń systemów i dokumentację techniczną podzespołów.
- Efekt K_U03
- Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację ustną poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego
- Efekt K_U04
- Posługuje się językiem angielskim lub innym językiem międzynarodowym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, czytania ze zrozumieniem dokumentacji technicznej i źródeł informacji oraz przygotowania prezentacji ustnej dotyczącej zagadnień dotyczących mechatroniki
- Efekt K_U05
- Ma umiejętność samokształcenia i pogłębiania kwalifikacji
- Efekt K_U06
- Umie zastosować aparat matematyczny do opisu i analizy zagadnień mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych oraz w obszarze automatyki
- Efekt K_U07
- Umie wykorzystać prawa fizyki przy projektowaniu i eksploatacji urządzeń mechatronicznych
- Efekt K_U08
- Potrafi dobierać materiały konstrukcyjne podczas projektowania urządzeń mechatronicznych
- Efekt K_U09
- Potrafi porównać rozwiązania prostych układów elektronicznych ze względu na zadane kryteria użytkowe.
- Efekt K_U10
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperymenty (zarówno pomiary, jak i symulacje komputerowe) dotyczące wyznaczania wielkości mechanicznych i elektrycznych charakterystycznych dla urządzeń mechatronicznych
- Efekt K_U11
- Umie przeprowadzić analizę wyników przeprowadzonych eksperymentów fizycznych lub symulacyjnych i przedstawić ich wyniki w formie liczbowej i graficznej, wyciągając właściwe wnioski
- Efekt K_U12
- Umie zastosować technikę optoelektroniczną w projektowanych urządzeniach i podczas ich badań
- Efekt K_U13
- Zna metody oceny poprawności pomiaru i oceny jakości narzędzi pomiarowych
- Efekt K_U14
- Potrafi zaprojektować zespoły mechaniczne urządzenia z wykorzystaniem właściwie dobranych narzędzi programowych
- Efekt K_U15
- Potrafi dobrać czujniki do zastosowania w projektowanym urządzeniu mechatronicznym
- Efekt K_U16
- Potrafi dokonać analizy sygnałów stosując odpowiednie narzędzia programowe
- Efekt K_U17
- Potrafi zaprojektować układy regulacji analogowej i cyfrowej o typowej strukturze
- Efekt K_U18
- Potrafi zaprojektować algorytm sterowania urządzenia mechatronicznego, w szczególności realizowany w technice mikroprocesorowej
- Efekt K_U19
- Potrafi zaprojektować proste układy elektroniczne przeznaczone do zastosowania w urządzeniach mechatronicznych
- Efekt K_U20
- Potrafi dobrać techniki wytwarzania komponentów projektowanego urządzenia mechatronicznego
- Efekt K_U21
- Potrafi projektować urządzenie z wykorzystaniem podzespołów katalogowych
- Efekt K_U22
- Potrafi posługiwać się narzędziami informatycznymi w procesie projektowania, eksploatacji i badań urządzenia mechatronicznego
- Efekt K_U23
- Potrafi opracować specyfikację prostego urządzenia mechanicznego, układu elektronicznego i urządzenia mechatronicznego z uwzględnieniem ich funkcji
- Efekt K_U24
- Umie przeprowadzić podstawowe obliczenia wytrzymałościowe projektowanych struktur mechanicznych urządzeń mechatronicznych, jak również przeprowadzić analizę układów mechanicznych
- Efekt K_U25
- Potrafi wykonać podstawową analizę ekonomiczną przedsięwzięcia inżynierskiego
- Efekt K_U26
- Potrafi przy formułowaniu i realizacji zadań inżynierskich w obszarze urządzeń i systemów mechatronicznych zwracać uwagę na aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
- Efekt K_U27
- Rozumie i stosuje zasady BHP, w tym dotyczące środowiska przemysłowego
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych, społecznych i osobistych – w odniesieniu do samego siebie i innych osób; zna formy ciągłego dokształcania: studia 2 i 3 stopnia, studia podyplomowe, kursy i staże
- Efekt K_K02
- Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w obszarze mechatroniki, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i rynek pracy
- Efekt K_K03
- Jest świadomy roli absolwenta Politechniki Warszawskiej i Wydziału Mechatroniki PW w sensie popularyzacji wiedzy w zakresie mechatroniki w społeczeństwie
- Efekt K_K04
- Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołu, którego jest członkiem i zna zasady działania w sposób profesjonalny i zgodny z etyką zawodową
- Efekt K_K05
- Potrafi funkcjonować w sposób przedsiębiorczy