Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechatronika | Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych | 2016/2017 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne | Mechatronika | dr inż. Marcin Jasiński |
Cele:
Celem programu kształcenia na kierunku Mechatronika jest dostarczenie absolwentom obszernej wiedzy z przedmiotów podstawowych oraz dobrze podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu budowy maszyn, pojazdów oraz systemów mechatronicznych. Celem programu jest również wyrobienie w nich interdyscyplinarnego, systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komputerowo wspomaganego procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu. Ze względu na ukierunkowanie efektów kształcenia na wymagania stawiane przez przemysł szeroko pojętych pojazdów i maszyn roboczych, program kształcenia na kierunku MTR Wydziału SiMR w szerokim zakresie uwzględnia zagadnienia z dziedziny Mechaniki płynów, Termodynamiki, Mechaniki i Dynamiki pojazdów. Znaczna cześć programu kształcenia odnosi się do układów napędowych maszyn i pojazdów opartych o napędy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Nie mniej istotna część programu kształcenia odnosi się do projektowania systemów mechatronicznych stosowanych w pojazdach i maszynach roboczych oraz inteligentnych elementów infrastruktury. W programie kształcenia duża część efektów dotyczy procesu wytwarzania tego typu systemu, bez którego znajomości trudno jest poprawnie zaprojektować elementy układów napędowych i konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Kierunek Mechatronika umożliwia zdobycie wszechstronnej wiedzy inżynierskiej w zakresie ogólnej budowy maszyn, jak również wiedzy specjalistycznej, dotyczącej projektowania, wytwarzania, bezpieczeństwa, sterowania i eksploatacji szerokiej gamy obiektów wydziału, tj. pojazdów (samochodów, ciągników, pojazdów szynowych, pojazdów specjalnych) i maszyn roboczych (budowlanych, drogowych, dźwignic, przenośników i innych) oraz ich systemów mechatronicznych. Studenci studiów I stopnia mają do wyboru następujące specjalności: • mechatronika pojazdów • mechatronika maszyn roboczych • konstrukcje inteligentne • mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Podstawy modelowania geometrycznego | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 8 | sylabus |
  |   | Podstawy zapisu konstrukcji z elementami geometrii wykreślnej | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Ogólne | Ochrona środowiska | Ochrona środowiska | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  | Przedmioty HES | Historia techniki | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Własność intelektualna / BHP | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Chemia | Chemia | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Fizyka I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  | Informatyka | Techniki komputerowe | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  | Matematyka | Algebra | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Analiza I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  | Materiały konstrukcyjne | Materiały konstrukcyjne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modelowanie geometryczne | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 8 | sylabus |
  |   | Podstawy zapisu konstrukcji z elementami geometrii wykreślnej 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Technologia | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 1 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Elektrotechnika i elektronika | Elektrotechnika i elektronika I | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Fizyka II | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Mechanika ogólna I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  | Informatyka | Techniki komputerowe - pracownia | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  | Matematyka | Analiza II | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Równania różniczkowe | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Materiały konstrukcyjne | Laboratorium materiałów konstrukcyjnych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Metrologia i zamienność | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Teoria maszyn i podstawy automatyki | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do mechatroniki | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do systemów mikroprocesorowych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Zaawansowane modelowanie geometryczne | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 8 | sylabus |
∑=11 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 2 | 4 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Elektrotechnika i elektronika | Elektrotechnika i elektronika II | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Mechanika ogólna II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  | Wytrzymałość materiałów | Wytrzymałość materiałów I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
∑=15 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Drgania mechaniczne | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Inżynieria programowania | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Mechatroniczne systemy sensoryczne i wykonawcze | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji maszyn | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pomiary wielkości dynamicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn I | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Systemy automatyki | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Układy elektroniczne w systemach sterowania i regulacji | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 3 | 4 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Fizyka i mechanika | Laboratorium mechaniki płynów | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  | Termodynamika | Termodynamika | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Komputerowe systemy w mechatronice | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Konstrukcje inteligentne | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Laboratorium pomiarów wielkości dynamicznych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Maszyny robocze | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Napędy elektryczne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Naprawa mechatronicznych systemów pojazdów | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Podstawy napędów hydraulicznych i pneumatycznych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania systemów mechatronicznych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Pojazdy | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn II | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Silniki spalinowe | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do przetwarzania obrazów | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do robotyki | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 4 | 4 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Konstrukcje inteligentne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje inteligentne | Specjalnościowe | Mechanika kompozytów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Techniki numeryczne analizy | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika maszyn roboczych | Specjalnościowe | Automatyzacja Maszyn Roboczych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dźwigi osobowe | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Maszyny budowlane | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów | Specjalnościowe | Mechatronika pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pokładowa diagnostyka pojazdów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych | Specjalnościowe | Automatyzacja Maszyn Roboczych 2 | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Mechatronika pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modele funkcjonalne maszyn roboczych | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Modelowanie diagnostyczne systemów mechatronicznych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Podstawy diagnostyki | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy MES | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie systemów mechatronicznych | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przetwarzanie i analiza obrazów | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy hydrauliczne i pneumatyczne | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Diagnostyka układów mechatronicznych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Podstawowe | Fizyka i mechanika | Fizyka III | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Konstrukcje inteligentne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje inteligentne | Specjalnościowe | Aktywna redukcja drgań układów mechanicznych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Analiza sygnałów wielowymiarowych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Materiały inteligentne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika maszyn roboczych | Specjalnościowe | Podstawy elektromechanicznych napędów hybrydowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy modelowania i sterowania maszyn roboczych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Systemy monitorowania maszyn roboczych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów | Specjalnościowe | Akustyka pojazdów | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Pojazdy autonomiczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Systemy informatyczne pojazdów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych | Specjalnościowe | Systemy informatyczne pojazdów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia dźwigów osobowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia maszyn budowlanych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Niezawodność i bezpieczeństwo systemów mechatronicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 150 | 0 | 100 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | PLM - podejście bazodanowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Ogólne | Przedmioty HES | Ekonomia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot ekonomiczno-humanistyczny 3 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KMchtr_W01
- ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, analizę, w tym metody matematyczne i metody numeryczne pożądane w; 1) w tworzeniu i analizie modeli kinematycznych, dynamicznych punktu materialnego, zbioru punktów materialnych, ciała sztywnego, zbioru ciał sztywnych, 2) w tworzeniu i analizie modeli wytrzymałościowych, w tym uwzględnienie różnych stanów obciążenia, związków pomiędzy stanem obciążenia i odkształcenia, 3) w procesie modelowania i prowadzenia analiz konstrukcji podstawowych elementów i zespołów maszyn i ich złożeń, 4) w procesie modelowania i analizie procesów produkcyjnych i innych procesów inżynierskich 5) opisu i analizy działania systemów mechatronicznych, elementów tych systemów, a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących;
- Efekt KMchtr_W02
- ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki obejmującej ruch drgający i falowy, elektrodynamikę, mechanikę relatywistyczną i kwantową, optykę falową; w zakresie chemii fizycznej obejmującej termodynamikę chemiczną, elektrochemię; w zakresie chemii organicznej obejmującej zagadnienia przerobu ropy naftowej
- Efekt KMchtr_W03
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z fizyki, obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, termodynamikę, mechanikę płynów, elektryczność i magnetyzm w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w układach napędowych, elementach konstrukcyjnych maszyn i pojazdów oraz występujących w elementach i układach systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_W04
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki materiałów, w tym w zakresie stanu naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji mechanicznych, niezbędną do prowadzenia analiz wytrzymałościowych
- Efekt KMchtr_W05
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w budowie maszyn i systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_W06
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad tworzenia dokumentacji technicznej elementów oraz zespołów maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr_W07
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania
- Efekt KMChtr_W08
- ma szczegółową wiedzę w zakresie metod analizy konstrukcji inżynierskich, w tym za pomocą systemów komputerowych
- Efekt KMchtr_W09
- ma elementarną wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn roboczych i pojazdów, w tym zna problemy oddziaływania na środowisko naturalne pojazdów i maszyn roboczych
- Efekt KMChtr_W10
- ma elementarną wiedzę w zakresie organizacji i prowadzenia inżynierskich procesów projektowych
- Efekt KMchtr_W11
- ma elementarną wiedzę w zakresie procesów technologicznych stosowanych w procesie produkcji pojazdów i maszyn roboczych, w tym w zakresie organizacji i prowadzenia procesów przygotowania produkcji
- Efekt KMchtr_W12
- ma podstawową wiedzę w zakresie budowy napędów mechanicznych, elektrycznych i hydraulicznych oraz ich stosowania w budowie pojazdów i maszyn roboczych
- Efekt KMchtr_W13
- ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, także w zastosowaniu do układów napędowych pojazdów i maszyn roboczych
- Efekt KMchtr_W14
- ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw sieci komunikacyjnych w pojazdach i maszynach
- Efekt KMchtr_W15
- ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru i ekstrakcji podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy maszynowe, zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne do analizy wyników eksperymentu
- Efekt KMchtr_W16
- zna i rozumie procesy wytwarzania elementów konstrukcji, pojazdów maszyn roboczych i systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_W17
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych zagadnień dotyczących projektowania, wytwarzania i eksploatacji układów mechatronicznych maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr_W18
- zna i rozumie metodykę projektowania elementów systemów mechatronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu, w tym metody sztucznej inteligencji, metody analizy obrazów; zna języki opisu sprzętu i komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji układów i systemów
- Efekt KMchtr_W19
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechatroniki pojazdów oraz orientuje się w jej obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych.
- Efekt KMchtr_W20
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych, interdyscyplinarnych i wielodyscyplinowych procesów inżynierskich w budowie maszyn, pojazdów i układów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_W21
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle budowy maszyn i mechatronicznym
- Efekt KMchtr_W22
- ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
- Efekt KMchtr_W23
- ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt KMchtr_W24
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KMchtr_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
- Efekt KMchtr_U02
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
- Efekt KMchtr_U03
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
- Efekt KMchtr_U04
- potrafi przygotować i przedstawić krótka prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego.
- Efekt KMChtr_U05
- posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych, instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych oraz podobnych dokumentów
- Efekt KMchtr_U06
- ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
- Efekt KMchtr_U07
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki, chemii i mechaniki oraz wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_U08
- potrafi dokonać analizy sygnałów i prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
- Efekt KMchtr_U09
- potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów i zespołów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne
- Efekt KMchtr_U10
- potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów i układów systemów mechatronicznych maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr_U11
- potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_U12
- potrafi planować i przeprowadzić symulację oraz pomiary charakterystyk elektrycznych mechanicznych optycznych i magnetycznych, a także ekstrakcją podstawowych parametrów charakteryzujących materiały, elementy systemów mechatronicznych; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
- Efekt KMchtr_U13
- potrafi zaprojektować proces testowania elementów i układów maszynowych oraz przeprowadzić ich diagnozę
- Efekt KMchtr_U14
- potrafi sformułować specyfikację prostych systemów mechatronicznych na poziomie realizowanych funkcji, także z wykorzystaniem języków opisu sprzętu
- Efekt KMchtr_U15
- potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę specjalistyczną w realizowanych zadaniach projektowych, zadaniach przygotowania procesów wytwarzania i eksploatacji układów mechatronicznych maszyn i pojazdów
- Efekt KMChtr_U16
- potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę specjalistyczną w procesach modelowania i analizy zjawisk występujących w budowie maszyn, pojazdów i układów mechatronicznych
- Efekt KMchtr_U17
- potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę w zakresie specjalistycznych procesów inżynierskich występujących w budowie układów mechatronicznych maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr_U18
- potrafi zaprojektować prosty system mechatroniczny, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania
- Efekt KMchtr_U19
- potrafi zaplanować proces realizacji prostego urządzenia mechatronicznego; potrafi wstępnie oszacować jego koszty
- Efekt KMchtr_U20
- potrafi zbudować,uruchomić oraz przetestować zaprojektowany uklad lub prosty system mechatroniczne
- Efekt KMchtr_U21
- potrafi sformułować algorytm, posługuje się językami programowania wysokiego i niskiego poziomu oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania programów komputerowych sterujących systemem mechatronicznym oraz do oprogramowania mikrokontrolerów lub mikroprocesorów sterujących w systemie mechatronicznym
- Efekt KMchtr_U22
- potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechatronicznych – dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
- Efekt KMchtr_U23
- potrafi pracować w środowisku przemysłowym wykazując dyscyplinę, odpowiedzialność i właściwy stosunek do pracy oraz przestrzegając zasad bezpieczeństwa związanego z tą pracą
- Efekt KMchtr_U24
- potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, typowych dla mechatroniki oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KMchtr_K01
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenie kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
- Efekt KMchtr_K02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera-mechatronika, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
- Efekt KMchtr_K03
- ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
- Efekt KMchtr_K04
- ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
- Efekt KMchtr_K05
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
- Efekt KMchtr_K06
- zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć w zakresie mechatroniki pojazdów i maszyn i innych aspektów działalności inżyniera-mechatronika; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały