- Nazwa przedmiotu:
- Dźwigi osobowe
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Artur Jankowiak.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MTMRC-IZP-0409
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych -20, w tym:
a) wykład - 10 godz.;
b) laboratorium- 10 godz.;
2) Praca własna studenta - 65 godz, w tym
a) 25 godz. – bieżące przygotowywanie się do laboratoriów i wykładów,
b) 20 godz. – studia literaturowe,
c) 10 godz. – realizacja zadań domowych,
d) 10 godz. - przygotowywanie się do sprawdzianów, kolokwiów.
3) RAZEM – 85 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - 20., w tym:
a) wykład -10 godz.;
b) laboratorium - 10 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,3 punktu ECTS - 40 godz., w tym:
1) 10 godz. - ćwiczenia laboratoryjne,
2) 10 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych,
3) 10 godz. – opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań,
4) 10 godz. – studia literaturowe.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak szczegółowych wymagań progowych.
Wskazana podstawowa wiedza z mechaniki ogólnej, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn (wysłuchanie wykładów: Mechanika Ogólna, Wytrzymałość Materiałów, PKM)
- Limit liczby studentów:
- laboratorium – grupy 7-12 osób, wykład – bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie budowy, zasad działania oraz wybranych aspektów eksploatacji dźwigów osobowych. Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych zadań inżynierskich w dziedzinie budowy i sterowania dźwigów. Świadomość skutków działań inżynierskich dotyczących grupy maszyn
- Treści kształcenia:
- Wykład
Wstęp. Podział środków transportu bliskiego. Definicja dźwigu. Podział dźwigów. Dyrektywa dźwigowa, normy zharmonizowane.
Usytuowanie dźwigu w budynku. Szyby całkowicie obudowane, panoramiczne. Przestrzenie w szybie dźwigowym (nadszybie, podszybie). Wymagania dotyczące szybu, maszynowni i linowni.
Zagadnienia logistyczne. Transport pomiędzy piętrami. Cykl pracy dźwigu. Przebieg prędkości jazdy. Dobór parametrów użytkowych dźwigu i liczby dźwigów do obiektu.
Budowa i zasada działania dźwigu elektrycznego (ciernego). Podstawowe układy kinematyczne dźwigów ciernych.
Teoria sprzężenia ciernego. Współczynnik udźwigu. Siły w cięgnach nośnych. Cięgna kompensacyjne. Stany statyczne i dynamiczne.
Wciągarka dźwigu. Sterowanie pracą silnika elektrycznego. Wciągarki reduktorowe, bezreduktorowe.
Budowa dźwigu hydraulicznego. Hydrauliczny układ napędu i sterowania; siłowniki i bloki zaworowe.
Zespoły bezpieczeństwa (chwytacze, rygle, układy ogranicznika prędkości, lina bezpieczeństwa, zderzaki, bezpieczniki rurociągu). Najazd kabiny na zderzaki.
Pozostałe zagadnienia bezpieczeństwa. Zabezpieczenia techniczne (warunki sprzężenia ciernego, strefa odryglowania, łączniki bezpieczeństwa, zderzaki, nadzorowana wielkość ładunku, współczynniki bezpieczeństwa cięgien nośnych, nadzorowanie prędkości jazdy kabiny (ogranicznik prędkości), ochrona wejścia do kabiny, nadzorowanie czasu pracy silnika, przestrzenie bezpieczeństwa, przestrzenie obsługowe, korelacja udźwig – powierzchnia kabiny).
Zasilanie elektryczne. Pion zasilania głównego i administracyjnego. Zabezpieczenia.
Układy automatycznej regulacji dźwigów.
Systemy sterowań dźwigów (sterowanie przestawne, zbiorcze, grupowo - zbiorcze). Analizy instalacji elektrycznej dźwigów z różnymi sterowaniami.
Elementy elektromechanicznego i elektronicznego wyposażenia dźwigów (styczniki i przekaźniki, wyłączniki krańcowe i końcowe, przełączniki piętrowe, wyłączniki zatrzymania, impulsatory, elementy półprzewodnikowe, układy logiczne, sterowniki mikroprocesorowe).
Dokumentacja dźwigu. Wymagane obliczenia i instrukcje. Badania odbiorcze. Ocena zgodności.
Nadzór nad bezpieczną eksploatacją dźwigów – UDT, TDT, WDT. Konserwacja, badania okresowe, naprawy modernizacje.
Laboratorium
Ocena sprzężenia ciernego dźwigu elektrycznego.
Badania pasowego układu cięgnowego dźwigu.
Badania energochłonności układu napędowego dźwigu hydraulicznego.
Algorytm systemu sterowania dźwigiem osobowym.
Badania własności układów cięgnowych.
Dynamika układów podnoszenia dźwigów elektrycznych.
- Metody oceny:
- Wykład – kolokwia. Laboratorium – krótki sprawdzian ustny/pisemny (wejściówka), ocena sprawozdań.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych wyników zarówno z laboratorium (OL), jak i z wykładu (OW). Jako końcowy wynik z przedmiotu podaje się ocenę łączną (O). Obliczana jest ona w następujący sposób:
O = 0.5*OW + 0.5*OL,
Wykład
Ocena za Wykład ustalana jest w oparciu o wyniki z dwóch kolokwiów (z każdego kolokwium można uzyskać od 0 do 20 PKT) oraz ewentualnie z dodatkowych składników oceny, których wartość punktowa nie może jednak przekraczać 20% wszystkich możliwych do zgromadzenia punktów. Zasady przyznawania punktów związanych z dodatkowymi składnikami oceny podaje się na początku semestru.
Do zaliczenia Wykładu konieczne jest uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Laboratorium
Pozytywną ocenę uzyskuje się po zaliczeniu „wejściówki”, poprawnie wykonanym ćwiczeniu i oddaniu sprawozdania.
Do zaliczenia laboratorium konieczne jest uzyskanie pozytywnej oceny (co najmniej 3) ze wszystkich ćwiczeń. Łączna ocena z zajęć wynika ze średniej arytmetycznej ocen za wszystkie ćwiczenia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. DŹWIGI ELEKTRYCZNE, Piątkiewicz A., Urbanowicz H., Wydawnictwa Naukowo – Techniczne, Warszawa, 1972.
2. DŹWIGI OSOBOWE I TOWAROWE: BUDOWA I EKSPLOATACJA, Kwaśniewski J., Uczelniane Wydawnictwa Naukowo - Dydaktyczne AGH, Kraków, 2006.
3. ELECTRIC LIFTS, Philips, R.S., Sir Isaac Pitman & Sons Ltd, London, 1966.
4. KONSERWACJA DŹWIGÓW ELEKTRYCZNYCH, Chimiak, M., Wydawnictwo KaBe, Krosno, 2008.
5. BUDOWA I KONSERWACJA URZĄDZEŃ DO PRZEMIESZCZANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH, Chimiak M., Wydawnictwo KaBe, Krosno, 2013.
6. OBSŁUGA DŹWIGÓW, Buczek K., , Wydawnictwo KaBe, Krosno, 2007.
7. REMONTY I MODERNIZACJE DŹWIGÓW W BUDYNKACH MIESZKALNYCH, Wątły A., Koniuszewski R., Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa, 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MTMRC-ISP-0409_W1
- Potrafi przygotować i wykonać odpowiednie pomiary pozwalające na diagnostykę wybranych procesów w pracy dźwigu.
Weryfikacja: Kolokwium, krótki sprawdzian ustny/pisemny (wejściówka), raport z ćwiczenia lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W02, KMchtr_W04, KMchtr_W06, KMchtr_W07, KMChtr_W08, KMchtr_W11, KMchtr_W12, KMchtr_W15, KMchtr_W16, KMchtr_W17, KMchtr_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, InzA_W02, T1A_W04, InzA_W04, T1A_W02, T1A_W04, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, InzA_W04, InzA_W05, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MTMRC-IZP-0409_U1
- Potrafi zidentyfikować zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne i określić najważniejsze aspekty działania dźwigu osobowego.
Weryfikacja: Kolokwium, krótki sprawdzian ustny/pisemny (wejściówka), raport z ćwiczenia lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, InzA_U06
- Efekt 1150-MTMRC-IZP-0409_U2
- Ma świadomość skutków awarii dźwigu i potrafi określić sposoby ich minimalizowania na etapie projektowania układu sterowania.
Weryfikacja: Kolokwium, krótki sprawdzian ustny/pisemny (wejściówka), raport z ćwiczenia lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMChtr_U16, KMchtr_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, InzA_U03
- Efekt 1150-MTMRC-IZP-0409_U3
- Zna rodzaje napędów i układów sterowania dźwigów i ich wpływ na pracę i bezpieczeństwo użytkowników.
Weryfikacja: Kolokwium, krótki sprawdzian ustny/pisemny (wejściówka), raport z ćwiczenia lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U15, KMchtr_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U11
- Efekt 1150-MTMRC-IZP-0409_U4
- Potrafi przeprowadzić rozumowanie i analizy niezbędne w projektowaniu wybranych zespołów dźwigów.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U07, KMchtr_U08, KMchtr_U09, KMchtr_U10, KMchtr_U11, KMChtr_U16, KMchtr_U17, KMchtr_U18, KMchtr_U19, KMchtr_U20, KMchtr_U21, KMchtr_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U09, T1A_U12, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U12, T1A_U16, InzA_U04, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U08, T1A_U15, InzA_U05
- Efekt 1150-MTMRC-IZP-0409_U5
- Zna wymagania bezpieczeństwa w eksploatacji dźwigów i potrafi je osadzić w projektowaniu układu sterowania.
Weryfikacja: Kolokwium, raport z ćwiczenia lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, InzA_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MTMRC-IZP-0409_K1
- Ma świadomość zagrożeń wynikających z eksploatacji dźwigów i zdaje sobie sprawę z istnienia uwarunkowań formalnych ich eksploatacji
Weryfikacja: Kolokwium, raport z ćwiczenia lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, InzA_K01