- Nazwa przedmiotu:
- Analiza sygnałów wielowymiarowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marcin Jasiński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MTKIN-IZP-0406
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych- 22, w tym:
a) wykład - 10 godz.;
b) laboratorium- 10 godz.;
c) konsultacje - 2 godz.;
2) Praca własna studenta – 53 godz., w tym:
a) studia literaturowe: 10 godz.
b) przygotowanie do zajęć: 14 godz.
c) przygotowania do kolokwium zaliczeniowego: 14 godz.
d) sprawozdania: 15 godz.
3) RAZEM – 75 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 22, w tym:
a) wykład - 10 godz.;
b) laboratorium- 10 godz.;
c) konsultacje - 2 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS - 25 godzin pracy studenta, w tym:
a) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 10 godz.;
b) sporządzenie sprawozdania z laboratorium - 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest znajomość podstaw analizy matematycznej i analizy sygnałów.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poznanie metod analizy sygnałów wielowymiarowych, nabycie umiejętność wykonania modeli matematycznych oraz analizy sygnałów wielowymiarowych i świadomość złożoności metod diagnostyki systemów rzeczywistych
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1. Architektura systemów komputerowej analizy i rozpoznawania obrazów. 2. Matematyczne modele dyskretyzacji obrazów. 3. Addytywne operatory liniowe. 4. Operatory różniczkowe. 5. Transformacja przestrzenna. Analiza kształtu. 6. Dwuwymiarowa transformata Fouriera. 7. Dwuwymiarowa transformata Hilberta. Transformata Hilberta-Huanga. 8. Inne transformacje wielowymiarowe. 9. Metoda analizy składowych głównych (PCA). 10. Rozkład macierzy względem wartości szczególnych (SVD). 11. Empiryczne modele diagnostyczne.
Laboratorium: 1. Wykorzystanie matematycznych modeli w dyskretyzacji obrazów. 2. Zastosowanie transformacji przestrzennych w analizie kształtu przedmiotu. 3. Porównanie dwuwymiarowej transformaty Fouriera z przedstawicielami innych transformacji wielowymiarowych. 4. Metoda analizy składowych głównych (PCA) w analizie danych statystycznych. 5. Rozkład macierzy względem wartości szczególnych (SVD) w budowie empirycznego modelu diagnostycznego. 6. System komputerowej analizy i rozpoznawania obrazów.
- Metody oceny:
- Wykład: Zaliczany jest na podstawie pisemnego kolokwium.
Laboratorium:
Przed rozpoczęciem ćwiczenia sprawdzane jest przygotowanie studentów (tzw. „wejściówka”). Każde ćwiczenie jest zaliczane na podstawie poprawnie wykonanego sprawozdania, przyjętego i ocenionego przez prowadzącego dane ćwiczenia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Panek T.: Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2010.
2. Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa. PWN, 1993.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.mechatronika.simr.pw.edu.pl Materiały dostępne w intranecie po zalogowaniu. Login i hasło studenci otrzymają na pierwszych zajęciach.
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MTKIN-IZP-0406_406_W1
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
Weryfikacja: Kolokwium, ustny sprawdzian przed dopuszczeniem do wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W17, KMchtr_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W06
- Efekt 1150-MTKIN-IZP-0406_406_W2
- Posiada wiedzę o trendach rozwoju współczesnych metod analizy sygnałów wielowymiarowych
Weryfikacja: Kolokwium, ustny sprawdzian przed dopuszczeniem do wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W17, KMchtr_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MTKIN-IZP-0406_406_U1
- Potrafi planować i przeprowadzać zadania związane z analiza sygnałów wielowymiarowych i interpretować wnioski wynikające z uzyskanych wyników symulacji i pomiarów.
Weryfikacja: Ustny sprawdzian przed dopuszczeniem do wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U07, KMchtr_U15, KMChtr_U16, KMchtr_U17, KMchtr_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt 1150-MTKIN-IZP-0406_406_U2
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, także w języku angielskim w zakresie analizy sygnałów wielowymiarowych w szczególności dotyczących metod PCA, SVD; potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Ustny sprawdzian przed dopuszczeniem do wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U01, KMchtr_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MTKIN-IZP-0406_406_K1
- Umie pracować indywidualnie i w zespole.
Weryfikacja: Ocena wykonywania zadań w trakcie realizacji ćwiczeń i ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04