Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechanika i Budowa Maszyn | Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych | 2016/2017 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechanika i Budowa Maszyn | Dr hab. inż. Michał Hać, prof. PW |
Cele:
Celem programu kształcenia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn jest dostarczenie absolwentom obszernej wiedzy z przedmiotów podstawowych oraz dobrze podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu budowy maszyn i pojazdów. Celem programu jest również wyrobienie w nich interdyscyplinarnego, systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komputerowo wspomaganego procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu. Program kształcenia na kierunku MiBM Wydziału SiMR, ukierunkowany na przemysł szeroko pojętych pojazdów i maszyn roboczych, uwzględnia w szerokim zakresie zagadnienia Mechaniki płynów, Termodynamiki i Mechaniki. Znaczna cześć programu kształcenia odnosi się do układów napędowych maszyn i pojazdów opartych o napędy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Nie mniej istotna część programu kształcenia odnosi się do projektowania elementów konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Opiera się ona o teoretyczne podstawy analizy naprężeń, znajdując uzupełnienie w systemach do numerycznej analizy układów mechanicznych. W programie kształcenia duża część efektów dotyczy procesu wytwarzania, bez którego znajomości trudno jest poprawnie zaprojektować elementy układów napędowych i konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Kierunek Mechanika i Budowa Maszyn jest tradycyjnym kierunkiem kształcenia inżynierów mechaników na Wydziale SiMR. System kształcenia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn umożliwia zdobycie wszechstronnej wiedzy inżynierskiej w zakresie ogólnej budowy maszyn, jak również wiedzy specjalistycznej, dotyczącej projektowania, wytwarzania, bezpieczeństwa, sterowania i eksploatacji szerokiej gamy obiektów wydziału, tj. pojazdów (samochodów, ciągników, pojazdów szynowych, pojazdów specjalnych) i maszyn roboczych (budowlanych, drogowych, dźwignic, przenośników i innych). Studenci studiów I stopnia mają do wyboru następujące specjalności: • pojazdy • maszyny robocze • wspomaganie komputerowe prac inżynierskich • automatyzacja maszyn i systemów transportowych • silniki spalinowe • wibroakustyka • napędy hybrydowe • nadwozia pojazdów
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Podstawy zapisu konstrukcji | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Ogólne | HES | Historia techniki | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Własność intelektualna / BHP | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  | Ochrona środowiska | Ochrona środowiska | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Chemia | Chemia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Fizyka I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Informatyka | Techniki komputerowe | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Matematyka | Algebra | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Analiza I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Geometria wykreślna | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  | Materiały konstrukcyjne | Materiały konstrukcyjne | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Podstawy modelowania geometrycznego | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw zapisu konstrukcji | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologia | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Ogólne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne 1 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
Podstawowe | Elektrotechnika i elektronika | Elektrotechnika i elektronika I | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Fizyka II | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika ogólna I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Informatyka | Techniki komputerowe - pracownia | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  | Matematyka | Analiza II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Równania różniczkowe | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Materiały konstrukcyjne | Laboratorium materiałów konstrukcyjnych | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Laboratorium technologii | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Metrologia i zamienność | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie i programowanie obiektowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki i teorii maszyn | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zaawansowane modelowanie geometryczne | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=11 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 1 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Elektrotechnika i elektronika | Elektrotechnika i elektronika II | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Fizyka i mechanika | Mechanika ogólna II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Wytrzymałość materiałów | Wytrzymałość materiałów I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=15 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Drgania mechaniczne | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Laboratorium metrologii i zamienności | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Laboratorium podstaw automatyki i teorii maszyn | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium podstaw konstrukcji maszyn | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji maszyn | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn I | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologia budowy maszyn | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=17 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 2 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie fizyczne 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Fizyka i mechanika | Laboratorium mechaniki płynów | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  | Termodynamika | Termodynamika | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Wytrzymałość materiałów | Wytrzymałość materiałów II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=9 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Maszyny robocze | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metoda elementów skończonych | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Napędy elektryczne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Napędy mechaniczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy napędów hydraulicznych i pneumatycznych | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Pojazdy | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn II | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie technologii budowy maszyn | 1 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Rozwiązywanie kompleksowych problemów | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Silniki spalinowe | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Ogólne | Języki Obce | Język obcy 3 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Termodynamika | Laboratorium termodynamiki | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  | Wytrzymałość materiałów | Laboratorium wytrzymałości materiałów | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyzacja maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyzacja maszyn roboczych | Specjalnościowe | Automatyzacja maszyn roboczych | 4 | 30 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elementy robotyki | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Maszyny budowlane | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Konstrukcje cienkościenne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje cienkościenne | Specjalnościowe | Analiza sztywnościowo-wytrzymałościowa konstrukcji cienkościennych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika elementów laminowanych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania konstrukcji cienkościennych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Maszyny robocze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Maszyny robocze | Specjalnościowe | Dźwignice | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Konstrukcje nośne | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Maszyny budowlane | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Nadwozia pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Nadwozia pojazdów | Specjalnościowe | Badania pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Budowa nadwozi | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy komputerowe w konstrukcji nadwozi | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Napędy hybrydowe
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy hybrydowe | Specjalnościowe | Modelowanie napędów elektromechanicznych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy elektromechanicznych napędów hybrydowych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Teoria ruchu pojazdów elektrycznych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Pojazdy
(Rozwiń)
|
||||||||||
Pojazdy | Specjalnościowe | Obliczenia wytrzymałościowe MES w konstrukcji pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 1 dla specjalności | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Silniki spalinowe
(Rozwiń)
|
||||||||||
Silniki spalinowe | Specjalnościowe | Niskoemisyjne silniki spalinowe | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Projektowanie silników spalionowych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Wibroakustyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Wibroakustyka | Specjalnościowe | Cyfrowa analiza sygnałów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Diagnostyka wibroakustyki i monitoring | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy wibroakustyki maszyn | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich
(Rozwiń)
|
||||||||||
Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich | Specjalnościowe | Analiza sztywnościowo-wytrzymałościowa konstrukcji nośnych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Integracja projektowania i wytwarzania | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Komputerowo wspomagane wytwarzanie | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Jakość w budowie maszyn | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy diagnostyki | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pomiary wielkości dynamicznych | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 75 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Projektowanie napędów mechanicznych | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy hydrauliczne i pneumatyczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy eksploatacji i niezawodności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Podstawowe | Fizyka i mechanika | Fizyka III | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyzacja maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyzacja maszyn roboczych | Specjalnościowe | Cyfrowe zasoby informatyzacji technicznej | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny dla specjalności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy monitorowania maszyn roboczych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Konstrukcje cienkościenne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje cienkościenne | Specjalnościowe | Modelowanie geometryczne konstrukcji cienkościennych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Numeryczne analizy struktur warstwowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ocena wytężenia wybranych elementów konstrukcji cienkościennych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Maszyny robocze
(Rozwiń)
|
||||||||||
Maszyny robocze | Specjalnościowe | Automatyzacja Maszyn roboczych I | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny dla specjalności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy napędowe maszyn roboczych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Nadwozia pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Nadwozia pojazdów | Specjalnościowe | Modelowanie numeryczne nadwozi pojazdów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Nadwozia pojazdów małoseryjnych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Struktury energochłonne w pojazdach | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Napędy hybrydowe
(Rozwiń)
|
||||||||||
Napędy hybrydowe | Specjalnościowe | Akumulacja energii w napędach wieloźródłowych maszyn i pojazdów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Dynamika pojazdów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny dla specjalności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Pojazdy
(Rozwiń)
|
||||||||||
Pojazdy | Specjalnościowe | Podwozia samochodów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 1 dla specjalności | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 2 dla specjalności | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Silniki spalinowe
(Rozwiń)
|
||||||||||
Silniki spalinowe | Specjalnościowe | Podwozia samochodów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 1 dla specjalności | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 2 dla specjalności | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Wibroakustyka
(Rozwiń)
|
||||||||||
Wibroakustyka | Specjalnościowe | Aktywne metody minimalizacji drgań i hałasu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Minimalizacja drgań i hałasu maszyn | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Prawne uwarunkowania ochrony przez drganiami i hałasem | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich
(Rozwiń)
|
||||||||||
Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich | Specjalnościowe | Przedmiot obieralny 1 dla specjalności | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 2 dla specjalności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane metody programowania w zastosowaniach inżynierskich | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Podstawy logistyki | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 150 | 0 | 150 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | PLM – Podejście bazodanowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Ogólne | HES | Ekonomia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot ekonomiczno-humanistyczny 3 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KMiBM_W01
- Ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, analizę, w tym metody matematyczne i metody numeryczne pożądane w: 1) w tworzeniu i analizie modeli kinematycznych, dynamicznych punktu materialnego, zbioru punktów materialnych, ciała sztywnego, zbioru ciał sztywnych, 2) w tworzeniu i analizie modeli wytrzymałościowych, w tym uwzględnienie różnych stanów obciążenia, związków pomiędzy stanem obciążenia i odkształcenia, 3) w procesie modelowania i prowadzenia analiz konstrukcji podstawowych elementów i zespołów maszyn i ich złożeń, 4) w procesie modelowania i analizie procesów produkcyjnych i innych procesów inżynierskich.
- Efekt KMiBM_W02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki obejmującej ruch drgający i falowy, elektrodynamikę, mechanikę relatywistyczną i kwantową, optykę falową; w zakresie chemii fizycznej obejmującej termodynamikę chemiczną, elektrochemię; w zakresie chemii organicznej obejmującej zagadnienia przerobu ropy naftowej.
- Efekt KMiBM_W03
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z fizyki, obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, termodynamikę, mechanikę płynów, elektryczność i magnetyzm w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w układach napędowych oraz elementach konstrukcyjnych maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_W04
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki materiałów, w tym w zakresie stanu naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji mechanicznych, niezbędną do prowadzenia analiz wytrzymałościowych.
- Efekt KMiBM_W05
- Zna zasady i metody konstruowania podstawowych elementów i zespołów maszyn roboczych i pojazdów oraz zna narzędzia stosowane w procesie ich projektowania.
- Efekt KMiBM_W06
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w budowie maszyn i ich właściwości mechanicznych, jak również zna aspekty ekonomiczne ich stosowania.
- Efekt KMiBM_W07
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad tworzenia dokumentacji technicznej elementów oraz zespołów maszyn; zna techniki komputerowego wspomagania tego procesu.
- Efekt KMiBM_W08
- Ma elementarną wiedzę w zakresie organizacji i prowadzenia inżynierskich procesów projektowych.
- Efekt KMiBM_W09
- Ma elementarną wiedzę w zakresie procesów technologicznych stosowanych w procesie produkcji pojazdów i maszyn roboczych, w tym w zakresie organizacji i prowadzenia procesów przygotowania produkcji.
- Efekt KMiBM_W10
- Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru i ekstrakcji podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy maszynowe, zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne do analizy wyników eksperymentu.
- Efekt KMiBM_W11
- Ma podstawową wiedzę w zakresie doboru tolerancji wykonania elementów konstrukcyjnych oraz pasowania elementów współpracujących.
- Efekt KMiBM_W12
- Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy napędów mechanicznych, elektrycznych i hydraulicznych oraz ich stosowania w budowie pojazdów i maszyn roboczych.
- Efekt KMiBM_W13
- Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, także w zastosowaniu do układów napędowych pojazdów i maszyn roboczych.
- Efekt KMiBM_W14
- Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy maszyn i pojazdów; orientuje się w ich obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych.
- Efekt KMiBM_W15
- Ma elementarną wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn roboczych i pojazdów, w tym zna problemy ich oddziaływania na środowisko naturalne.
- Efekt KMiBM_W16
- Ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości dynamicznych, metod opracowywania wyników pomiarów i ich interpretacji.
- Efekt KMiBM_W17
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych zagadnień dotyczących projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_W18
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych zagadnień modelowania i analizy zjawisk występujących w budowie maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_W19
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych procesów inżynierskich występujących w budowie maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_W20
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalistycznych, interdyscyplinarnych i wielodyscyplinowych procesów inżynierskich w budowie maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_W21
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle budowy maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_W22
- Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
- Efekt KMiBM_W23
- Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
- Efekt KMiBM_W24
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KMiBM_U01
- Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, fizyczne i informatyczne do analizy i oceny działania układów mechanicznych wykorzystując w tym celu również symulacje komputerowe.
- Efekt KMiBM_U02
- Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki i chemii dla potrzeb projektowania maszyn roboczych i pojazdów a zwłaszcza ich układów napędowych i sterowania.
- Efekt KMiBM_U03
- Potrafi wyznaczyć obciążenia powstające podczas użytkowania maszyn roboczych i pojazdów i przeprowadzić analizę naprężeń w elementach konstrukcyjnych maszyn i pojazdów posługując się metodami wytrzymałości materiałów lub metodami numerycznymi.
- Efekt KMiBM_U04
- Potrafi dobrać odpowiednie materiały konstrukcyjne dla projektowanych elementów maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U05
- Potrafi sformułować wymagania odnośnie procesu produkcyjnego w zakresie tolerancji wykonania, chropowatości powierzchni oraz obróbki cieplnej.
- Efekt KMiBM_U06
- Potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny dla elementu lub podzespołu, w tym przy wykorzystaniu narzędzi komputerowych.
- Efekt KMiBM_U07
- Potrafi korzystać z baz danych w celu dobrania odpowiednich elementów standardowych i podzespołów do projektowanych zespołów maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U08
- Potrafi zaprojektować elementy i zespoły maszyn i pojazdów z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, używając właściwych metod i narzędzi oraz uwzględniając proces technologiczny ich wykonania.
- Efekt KMiBM_U09
- Potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów i zespołów pojazdów i maszyn roboczych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne.
- Efekt KMiBM_U10
- Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do projektowania elementów i układów maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U11
- Potrafi określić zapotrzebowanie mocy maszyn i pojazdów ich układów napędowych; potrafi dobrać komponenty dla układów napędowych i dokonać analizy ich funkcjonowania.
- Efekt KMiBM_U12
- Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących układy napędowe oraz konstrukcje nośne maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U13
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić badania wielkości fizycznych i mechanicznych, badania elementów oraz układów mechanicznych maszyn roboczych i pojazdów oraz dokonać pomiarów podstawowych parametrów charakterystycznych dla tych układów; potrafi oszacować dokładność uzyskanych wyników; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
- Efekt KMiBM_U14
- Potrafi zaplanować proces projektowy i proces przygotowania produkcji dla nieskomplikowanych elementów maszyn, potrafi wstępnie oszacować koszty.
- Efekt KMiBM_U15
- Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę specjalistyczną w realizowanych zadaniach projektowych, zadaniach przygotowania procesów wytwarzania i eksploatacji maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U16
- Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę specjalistyczną w procesach modelowania i analizy zjawisk występujących w budowie maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U17
- Potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę w zakresie specjalistycznych procesów inżynierskich występujących w budowie maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U18
- Potrafi wykorzystać wiedzę specjalistyczną w zakresie interdyscyplinarnych i wielodyscyplinowych procesów inżynierskich w budowie maszyn i pojazdów.
- Efekt KMiBM_U19
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji , a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
- Efekt KMiBM_U20
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
- Efekt KMiBM_U21
- Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania.
- Efekt KMiBM_U22
- Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego.
- Efekt KMiBM_U23
- Posługuje się językiem angielskim lub innym języku obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie kierunku mibm w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem instrukcji obsługi maszyn i urządzeń, narzędzi informatycznych oraz podobnych dokumentów.
- Efekt KMiBM_U24
- Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. W celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
- Efekt KMiBM_U25
- Potrafi pracować w środowisku przemysłowym wykazując dyscyplinę, odpowiedzialność i właściwy stosunek do pracy oraz przestrzegając zasad bezpieczeństwa związanego z tą pracą.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KMiBM_K01
- Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
- Efekt KMiBM_K02
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera-mechanika, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
- Efekt KMiBM_K03
- Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
- Efekt KMiBM_K04
- Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
- Efekt KMiBM_K05
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
- Efekt KMiBM_K06
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. Poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć w zakresie budowy maszyn i pojazdów i innych aspektów działalności inżyniera –mechanika; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały