- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie numeryczne nadwozi pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. inż. Mariusz Pyrz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MBNPO-ISP-0406
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 33 godz.
a) wykład - 30 godz.;
b) konsultacje - 3 godz.;
2) Praca własna studenta - 30 godz. w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do zajęć (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie),
b) 10 godz. - studia literaturowe,
c) 10 godz. – realizacja zadań domowych.
3) RAZEM – 63 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - - 33 godz., w tym:
a) wykład - 30 godz.;
b) konsultacje - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 punktu ECTS – 30 godz. pracy studenta, w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do zajęć (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie),
b) 10 godz. - studia literaturowe,
c) 10 godz. – realizacja zadań domowych.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa znajomość budowy i zasad projektowania konstrukcji pojazdów, znajomość mechaniki i wytrzymałości materiałów, ogólna znajomość systemów komputerowych wspomagających projektowanie.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie specyfiki modelowania numerycznego konstrukcji nadwozi pojazdów i ich elementów.
Prezentacja zasad i sposobów tworzenia modeli elementów nadwozia pojazdu, prowadzenia obliczeń i symulacji numerycznych oraz analiza przykładów modelowania różnych konstrukcji.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Metody modelowania układów mechanicznych w zadaniach statyki, stateczności i dynamiki. Metoda elementów skończonych: specyfika modeli prętowych, powierzchniowych i bryłowych, analiza liniowa i nieliniowa, obliczenia statyczne i dynamiczne. Aspekty praktyczne numerycznego modelowania problemów mechaniki. Rozwiązywanie zagadnień statyki, dynamiki i stateczności za pomocą programu MES - analiza przykładów obliczeniowych związanych z pojazdami i nadwoziami. Wprowadzenie do optymalnego projektowania konstrukcji.
- Metody oceny:
- Wykład: na podstawie sprawozdań z przykładów modelowania wykonywanych na zajęciach oraz oceny indywidualnych zadań domowych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. A. Zieliński, Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, WKŁ, 2008.
2. E. Rusiński, Zasady projektowania konstrukcji nośnych pojazdów samochodowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W1
- Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania numerycznego konstrukcji nadwozi
Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych i zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W2
- Orientuje się we współczesnych metodach modelowania konstrukcji inżynierskich
Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych i zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W3
- Zna podstawowe etapy i techniki tworzenia modelu numerycznego oraz potrafi zdefiniować dane do symulacji numerycznych
Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U1
- Posługując się programem MES potrafi przeprowadzić symulacje komputerowe zachowania prostego elementu nadwozia, zinterpretować otrzymane wyniki i wyciągnąć wnioski
Weryfikacja: Uzyskanie prawidłowych wyników w realizowanych przykładach obliczeniowych i sformułowanie poprawnych wniosków.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U16, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U2
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe MES umożliwiające zwymiarowanie prostego elementu konstrukcji pojazdu
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U16, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U3
- Potrafi dobrać rodzaj elementu i prawidłowe parametry podstawowych analiz MES
Weryfikacja: Uzyskanie prawidłowych wyników w realizowanych obliczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U16, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_K1
- Ma świadomość wagi i dokładności obliczeń inżynierskich, konieczności weryfikacji wyniku symulacji, wpływu tych czynników na bezpieczeństwo projektowanego obiektu i związanej z tym odpowiedzialności.
Weryfikacja: Dyskusja podczas realizacji przykładów obliczeniowych i komentarze studenta.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, InzA_K01