- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania jakością
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Katarzyna Szczepańska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
75h = 30h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 15h przygotowanie do zaliczenia wykładu i ćwiczeń.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem oraz procesów gospodarczych i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów koncepcji zarządzania jakością, jej zasad, modeli oraz metod i narzędzi, z zakresu jakości. Nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania jakością w procesach: zarządzania przedsiębiorstwem i procesach gospodarczych, rozwiązywania problemów oraz rozwój kompetencji społecznych studentów.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Geneza i ewolucja pojęcia jakości.
2. Rozwój koncepcji zarządzania jakością.
3. Koncepcje związane z zarządzaniem jakością.
4. Zasady zarządzania jakością.
5. Koszty jakości.
6. Modele w zarządzaniu jakością
7. Klasyfikacja i przegląd metod w zarządzaniu jakością.
8. System zarządzania jakością.
9. Audyt systemu zarządzania jakością.
Ćwiczenia:
1. Metody grupowego rozwiązywania problemów.
2. Pomiar jakości usług (obsługi) i (lub) jakości wyrobu.
3. Metody identyfikacji przyczyn problemów.
4. Mapowanie procesu w podejściu procesowym.
5. Ocena i doskonalenie procesów.
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: ocenie (na podstawie wyników dwóch sprawdzianów oraz testu) podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury przedmiotu.
2. Ocena sumatywna: średnia arytmetyczna wyników sprawdzianów oraz testu >=3.
Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń zespołowych, z uwzględnieniem indywidualizacji ocen. Ćwiczenie uznaje się za zaliczone, jeśli zostało poprawnie wykonane w 51%.
2. Ocena sumatywna: średnia arytmetyczna wyników ćwiczeń >=3.
Ocena końcowa:
Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń jest >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Szczepańska K., 2022, Podstawy zarządzania jakością, Warszawa: OWPW
2. Szczepańska K., 2018, Zasady zarządzania jakością, Warszawa: OWPW
3. Jakubiec M., 2017, Projakościowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa: Difin
4. Szczepańska K., 2015, Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, techniki, narzędzia, Warszawa: OWPW
5. Szczepańska K., 2013, Doskonalenie zarządzania jakością. Podstawy, ocena, perspektywy, Warszawa: OWPW
6. Szczepańska K., 2009, Koszty jakości dla inżynierów, Warszawa: OWPW
7. Szczepańska K., 2009, Metody i techniki TQM, Warszawa: OWPW
Uzupełniająca:
1. Rogala P., 2020, Nurt normalizacyjny w zarządzaniu jakością, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
2. Matuszak-Flejszman A. (red.), 2021, Zarządzanie jakością, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
3. Ingason H.T., 2020, Quality Management: A Project Management Perspective, Routlege
4. Baykal E., 2020, Handbook of Research on Positive Organizational Behavior for Improved Workplace Performance, Business Education Institute
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z1_WG3 , Z1_WG6
- Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie , metody i narzędzia z zakresu zarządzania jakością, w tym z uwzględnieniem zarządzania jakością w przedsiębiorstwach produkcyjnych.
Weryfikacja: Wykład: dwa sprawdziany oraz test wiedzy.
Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i (lub) zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_WK11
- Absolwent zna i rozumie istotne uwarunkowania (m.in. ekonomiczne, prawne, etyczne, środowiskowe, społeczne) odnoszące się do zarządzania jakością we współczesnych organizacjach.
Weryfikacja: Wykład: test wiedzy .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z1_UK10
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do profesjonalnego porozumiewania się z otoczeniem organizacji z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu zarządzania jakością
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i (lub) zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UO14
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie, w szczególności śledzenia najnowszych trendów w obszarze zarządzania jakością.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy zespołowej .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UW1
- Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu zarządzania jakością do właściwego zdiagnozowania problemów jakościowych w organizacji oraz do sformułowania propozycji ich rozwiązania wykorzystując poznane metody.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z1_KK1
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w szczególności w obszarze zarządzania jakością w warunkach gospodarki cyfrowej oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i (lub) zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_KK2
- Absolwent jest gotowy do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania jakością oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania ograniczeń samodzielnego rozwiązania problemów.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: