Nazwa przedmiotu:
Podstawy zarządzania jakością
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Katarzyna Szczepańska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 75h = 30h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 15h przygotowanie do zaliczenia wykładu i ćwiczeń.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem oraz procesów gospodarczych i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów koncepcji zarządzania jakością, jej zasad, modeli oraz metod i narzędzi, z zakresu jakości. Nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania jakością w procesach: zarządzania przedsiębiorstwem i procesach gospodarczych, rozwiązywania problemów oraz rozwój kompetencji społecznych studentów.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Geneza i ewolucja pojęcia jakości. 2. Rozwój koncepcji zarządzania jakością. 3. Koncepcje związane z zarządzaniem jakością. 4. Zasady zarządzania jakością. 5. Koszty jakości. 6. Modele w zarządzaniu jakością 7. Klasyfikacja i przegląd metod w zarządzaniu jakością. 8. System zarządzania jakością. 9. Audyt systemu zarządzania jakością. Ćwiczenia: 1. Metody grupowego rozwiązywania problemów. 2. Pomiar jakości usług (obsługi) i (lub) jakości wyrobu. 3. Metody identyfikacji przyczyn problemów. 4. Mapowanie procesu w podejściu procesowym. 5. Ocena i doskonalenie procesów.
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: ocenie (na podstawie wyników dwóch sprawdzianów oraz testu) podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury przedmiotu. 2. Ocena sumatywna: średnia arytmetyczna wyników sprawdzianów oraz testu >=3. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń zespołowych, z uwzględnieniem indywidualizacji ocen. Ćwiczenie uznaje się za zaliczone, jeśli zostało poprawnie wykonane w 51%. 2. Ocena sumatywna: średnia arytmetyczna wyników ćwiczeń >=3. Ocena końcowa: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń jest >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Szczepańska K., 2022, Podstawy zarządzania jakością, Warszawa: OWPW 2. Szczepańska K., 2018, Zasady zarządzania jakością, Warszawa: OWPW 3. Jakubiec M., 2017, Projakościowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa: Difin 4. Szczepańska K., 2015, Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, techniki, narzędzia, Warszawa: OWPW 5. Szczepańska K., 2013, Doskonalenie zarządzania jakością. Podstawy, ocena, perspektywy, Warszawa: OWPW 6. Szczepańska K., 2009, Koszty jakości dla inżynierów, Warszawa: OWPW 7. Szczepańska K., 2009, Metody i techniki TQM, Warszawa: OWPW Uzupełniająca: 1. Rogala P., 2020, Nurt normalizacyjny w zarządzaniu jakością, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 2. Matuszak-Flejszman A. (red.), 2021, Zarządzanie jakością, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 3. Ingason H.T., 2020, Quality Management: A Project Management Perspective, Routlege 4. Baykal E., 2020, Handbook of Research on Positive Organizational Behavior for Improved Workplace Performance, Business Education Institute
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG3 , Z1_WG6
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie , metody i narzędzia z zakresu zarządzania jakością, w tym z uwzględnieniem zarządzania jakością w przedsiębiorstwach produkcyjnych.
Weryfikacja: Wykład: dwa sprawdziany oraz test wiedzy. Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i (lub) zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_WK11
Absolwent zna i rozumie istotne uwarunkowania (m.in. ekonomiczne, prawne, etyczne, środowiskowe, społeczne) odnoszące się do zarządzania jakością we współczesnych organizacjach.
Weryfikacja: Wykład: test wiedzy .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UK10
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do profesjonalnego porozumiewania się z otoczeniem organizacji z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu zarządzania jakością
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i (lub) zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UO14
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie, w szczególności śledzenia najnowszych trendów w obszarze zarządzania jakością.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy zespołowej .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UW1
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu zarządzania jakością do właściwego zdiagnozowania problemów jakościowych w organizacji oraz do sformułowania propozycji ich rozwiązania wykorzystując poznane metody.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1
Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w szczególności w obszarze zarządzania jakością w warunkach gospodarki cyfrowej oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i (lub) zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_KK2
Absolwent jest gotowy do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania jakością oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania ograniczeń samodzielnego rozwiązania problemów.
Weryfikacja: Ćwiczenia: wyniki pracy własnej i zespołowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: