Nazwa przedmiotu:
E-biznes
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 15h zajęcia wykładowe + 15h zajęcia projektowe + 3h konsultacje + 7h studia literaturowe +20h zadanie projektowe= 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student, po uczestnictwie w nim: • rozumiał specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstw w dobie postępującej cyfryzacji i rozumiał rolę infrastruktury teleinformatycznej w kreowaniu oferty wartości dla ich klientów; • znał klasyfikację podmiotów rynkowych tworzących ekosystem e-biznesu oraz podstawowe techniki modelowania przedsięwzięć e-biznesu; • potrafił zaprojektować przedsięwzięcie e-biznesu.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki e-biznesu 2. Technologie e-biznesu: infrastruktura teleinformatyczna 3. Technologie e-biznesu: płatności i rozliczenia elektroniczne 4. Technologie e-biznesu: analityka danych i systemy wspomagania podejmowania decyzji 5. Modele e-biznesu 6. Zadanie ćwiczeniowe nr 1: analiza modelu e-biznesu 7. Charakterystyka rynków cyfrowych 8. Ekosystem przedsiębiorstw gospodarki cyfrowej 9. Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw 10. Prezentacje zadania ćwiczeniowego nr 1 11. Zadanie ćwiczeniowe nr 2: projekt ścieki konwersji 12. Marketing cyfrowy: komunikowanie wartości 13. Marketing cyfrowy: sprzedaż 14. Marketing cyfrowy: marketing doświadczeń 15. Prezentacje zadania ćwiczeniowego nr 2 Projekt: 1. Poszukiwanie inspiracji w e-biznesie 2. Opracowanie koncepcji: klient – problem - rozwiązanie 3. Opracowanie kanw propozycji wartości 4. Opracowanie ścieżki doświadczeń klienta 5. Wstępna ocena atrakcyjności inwestycyjnej projektów 6. Analizy rynkowe (w tym analiza konkurencji) 7. Analiza SWOT 8. Opracowanie i przeprowadzenie badania jakościowego (wywiady bezpośrednie) 9. Opracowanie i przeprowadzenie badania ilościowego 10. Opracowanie kanwy modelu (e-)biznesowego 11. Prototypowanie 12. Plan finansowy projektu 13. Opracowanie elementów strategii marketingowej dla projektu 14. Prezentacje końcowe projektów 15. Omówienie projektów i podsumowanie zajęć
Metody oceny:
Wykład: 1.Ocena formatywna. Ocena wykonania dwóch zadań na podstawie dokumentacji i sprawdzianu pisemnego 2.Ocena sumatywna: Wymagane jest uzyskanie oceny >=3 z wykładu. Projekt: 1.Ocena formatywna: Ocena poprawności wykonania zadań projektowych w trakcie zajęć projektowych. 2.Ocena sumatywna: Ocena wykonania zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji (ocena w zakresie 2-5). Wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Końcowa ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 x ocena z wykładu + 0,6 x ocena z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Chaffey, D., 2016. Digital Business i E-Commerce Management. Warszawa: PWN 2. Kalbach, J., 2017. Mapowanie wrażeń. Kreowanie wartości za pomocą ścieżek klienta, schematów usług i diagramów. Gliwice: Helion 3. Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2012. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Helion Uzupełniająca: 1. Levy, J., 2017. Strategia UX. Jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku. Gliwice: Helion 2. Mazurek, G., 2018. E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka. Warszawa: Poltext 3. Mazurek, G., 2012. Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości. Warszawa: Poltext 4. Schellinger, J. Digital Business. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2021
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG9 Z1_WG6
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstw w dobie postępującej cyfryzacji i rozumie rolę infrastruktury teleinformatycznej w kreowaniu oferty wartości dla ich klientów
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie dwóch zadań na podstawie dokumentacji i sprawdzianu Projekt – zaliczenie zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UK10
Absolwent potrafi porozumiewać się w sposób profesjonalny, przy użyciu terminologii właściwej dla e-biznesu
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie dwóch zadań na podstawie dokumentacji i sprawdzianu Projekt – zaliczenie zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UO13
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, narzędzia oraz techniki informacyjno-komunikacyjne do planowania i organizowania pracy indywidualnej oraz w zespołach
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie dwóch zadań na podstawie dokumentacji i sprawdzianu Projekt – zaliczenie zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UW1, Z1_UW8
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zaprojektowania przedsięwzięcia z e-biznesu, w tym do nawiązywania i budowania relacji z interesariuszami organizacji z wykorzystaniem zaawansowanych oraz właściwie dobranych technik informacyjno-komunikacyjnych
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie dwóch zadań na podstawie dokumentacji i sprawdzianu Projekt – zaliczenie zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1, Z1_KK2, Z1_KO4
Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu e-biznesu dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Projekt – zaliczenie zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: