Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Gierszewska Grażyna
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +5h przygotowanie prezentacji + 3h konsultacje + 10h przygotowanie do egzaminu +12h studiowanie literatury = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Przedmiot obejmuje pozyskanie podstawowej wiedzy z zakresu formułowania i implementacji strategii rozwoju organizacji, a następnie sprawnej i skutecznej realizacji i racjonalizacji konkretnych szczegółowych zadań operacyjnych.
Treści kształcenia:
Na zajęciach zostaną omówione teorie zarządzania strategicznego, metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa i jego segmenty. Zaprezentowane zostanie otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw typu alianse i fuzje, integracja pionowa, relacje partnerskie i kooperencyjne, rywalizacja w grupach strategicznych. Pokazane zostaną diagnozy organizacji, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie rozwoju i konkurencji przedsiębiorstwa. Wykład: 1. Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej: metody analizy strategicznej. 2. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstw, segmenty: ekonomiczny, polityczny, demograficzny, społeczny, polityczno-regulacyjny. Metody scenariuszowe, metoda delficka, ekstrapolacja trendów, FORESIGHT. 3. Analiza otoczenia konkurencyjnego; model konkurencji M. E. Portera, ocena atrakcyjności sektora, grupy strategiczne, krzywa doświadczeń, badanie potencjału globalizacyjnego sektora. Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści 4. Analiza potencjału strategicznego organizacji: cykl życia produktu i technologii, analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcuch wartości, pozycja i bilans strategiczny przedsiębiorstwa. 5. Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa: procedura analizy portfelowej, metoda BCG, macierz McKinseya, macierz ADL, macierz Hofera, portfel technologiczny przedsiębiorstwa. 6. Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna. 7. Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna. Ćwiczenia: 1. Model konkurencji M.E. Portera i mapa grup strategicznych – przykład dla konkretnego przedsiębiorstwa 2. Kluczowe czynniki sukcesu dyskusja w oparciu o konkretny przykład sektora i przedsiębiorstwa 3. Prezentacja studentów wybranych macierzy portfelowych – przykłady dla konkretnych przedsiębiorstw 4. Analiza i ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa 5. Dyskusja o potencjalnych strategiach ogólnych i funkcjonalnych wyznaczanych przez uwarunkowania w otoczeniu i potencjał strategiczny organizacji
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: kolokwium pisemne- egzamin 2. Ocena sumatywna : ocena punktowa Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, projekt dla przedsiębiorstwa, prezentacja projektu – analiza i ocena strategii przedsiębiorstwa przy zastosowaniu metod dyskutowanych na ćwiczeniach 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 10%, projekt dla przedsiębiorstwa 55%, prezentacja projektu 15% Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ważona gdzie wykład 20%, ćwiczenia 80%. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie zaliczenia z każdej z dwóch części przedmiotu, tj. z ćwiczeń oraz wykładu. Oceny: 50 – 59 punktów ocena 3 60 – 69 punktów ocena 3,5 70 – 79 punktów ocena 4 80 – 89 punktów ocena 4,5 90 – 100 punktów ocena 5
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gierszewska G., Romanowska M., 2017 Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. V, Warszawa: PWE 2. Romanowska A.,2017 Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa: PWE, wyd. III Uzupełniająca: 1. Porter M.E., 2005 Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE 2. Strategor. 1995 Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość., Warszawa: PWE 3. Yip G.S.,1996 Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, Warszawa: PWE 4. https://books.google.pl/books?id=i71dDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=google+scholar+Robert Lynch 2018 Srategic+Management&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false 5. https://books.google.pl/books?id=5ZWkDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=google+scholar+strategic+management&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=google scholar strategic management&f=false 2018 6. https://books.google.pl/books?id=lDJlDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=google+scholar+strategic+management&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false 2014 7. ttps://books.google.pl/books?id=_zffBQAAQBAJ&pg=PA120&dq=google+scholar+strategic+management&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwimtaC3ufL1AhVIRPEDHb5sAO0Q6AF6BAgEEAI#v=onepage&q=google scholar strategic management&f=false 2014 8. https://books.google.pl/books?id=LEkrDwAAQBAJ&pg=PA107&dq=google+scholar+strategic+management&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwimtaC3ufL1AhVIRPEDHb5sAO0Q6AF6BAgFEAI#v=onepage&q=google%20scholar%20strategic%20management&f=false 2017 9. https://books.google.pl/books?id=oQ1OGZHmS58C&pg=PA2&dq=google+scholar+strategic+management&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwimtaC3ufL1AhVIRPEDHb5sAO0Q6AF6BAgJEAI#v=onepage&q=google%20scholar%20strategic%20management&f=false 2012
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG3
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czym zajmuje się zarządzanie strategiczne jako subdyscyplina nauk o zarządzaniu. Zna jej ewolucję, szkoły zarządzania strategicznego oraz współczesne stanowisko wobec gospodarki cyfrowej
Weryfikacja: Wykład – kolokwium (test wiedzy)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_WG4
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analiz strategicznych przydatnych przy formułowaniu strategii przedsiębiorstwa
Weryfikacja: Ćwiczenia - projekty studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_WK11
Absolwent wie jakie uwarunkowania płynące z otoczenia przedsiębiorstwa wpływają na funkcjonowanie organizacji
Weryfikacja: Ćwiczenia - projekty studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UK10
Absolwent potrafi posługiwać się w debacie specjalistyczną terminologią z zakresu zarządzania strategicznego.
Weryfikacja: Ćwiczenia – praca zaliczeniowa, prezentacje końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UO14
Absolwent potrafi pracując samodzielnie oraz w zespole poszerzać i aktualizować swoją wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego właściwie ten proces planując
Weryfikacja: Ćwiczenia - dyskusje w grupach, prezentacje studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UW1 Z1_UW3
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, w tym wyniki przeprowadzonych analiz strategicznych do rozwiązywania problemów, proponowania nowych strategii biorąc pod uwagę efekty weryfikacji opłacalności oraz wykazanie zasadności planowanej zmiany.
Weryfikacja: Ćwiczenia - dyskusje w grupach, prezentacje studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UW5
Absolwent potrafi zastosować wybrane metody analizy strategicznej dla konkretnej organizacji
Weryfikacja: Ćwiczenia - dyskusje w grupach, prezentacje studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1 , Z1_KK2
Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu zarządzania strategicznego dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Ćwiczenia - dyskusje w grupach, prezentacje studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: