Nazwa przedmiotu:
Socjologia i psychologia biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr Kolwas Szymon
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 50h = 30h wykład + 3h konsultacje + 5h analiza literatury + 12h przygotowanie do zaliczenia wykładu
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych i społecznych w obszarze działalności biznesowej.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. 1-2 godz. - Wpływ społeczny: • Techniki i reguły wpływu społecznego, • Prywatna akceptacja i publiczny konformizm, • Normatywny wpływ społeczny • Informacyjny wpływ społeczny • Konformizm i autorytet 2. 3-5 godz. - Grupa społeczna: • Mechanizmy integracyjne, Spójność grupy, • Zadaniowe funkcjonowanie grupy – facylitacja i hamowanie społeczne • Skład grupy i struktura zadania 3. 6-8 godz. – Psychosocjologiczne aspekty komunikowania się w organizacji • Komponenty procesu komunikowania się • Uwarunkowania percepcji przekazu • Komunikowanie werbalne, niewerbalne, pisemne, publiczne • Bariery komunikacyjne i ich przezwyciężanie 4. 9-11 godz. - Przywództwo: • Wyłanianie przywódcy • Style kierowania • Podstawy władzy 5. 12-13 godz. – Psychosocjologiczne aspekty kultury i klimatu organizacyjnego • Bezpieczeństwo a kultura organizacyjna • Stres a zdrowie • Stres a kultura organizacyjna 6. 14-16 godz. –Psychologiczne podstawy zagadnienia motywacji: • Popędy i podniety • Dysonans poznawczy • Atrybucje dotyczące przyczyn wyników zachowań • Psychologiczne podstawy wybranych teorii motywacji 7. 17-20 godz. Psychologia i socjologia pracy • Kariera zawodowa • Rodzaje pracy i analiza proces pracy • Błędy w procesie pracy • Ocena pracy 8. 21-24 godz. Psychosocjologiczne aspekty innowacyjności i twórczości • Proces twórczy • Kryteria twórczości • Poznawcze aspekty twórczości • Innowacyjność jako właściwość jednostek i grup • Innowacyjność w kontekście organizacyjnym 9. 25-26 godz. Postawy i wartości w biznesie • Struktura postaw i wartości • Geneza postaw • Wpływ postaw i wartości na zachowanie i przetwarzanie informacji • Kontrakt psychologiczny i zachowania „poza rolą” 10. 27-29 godz. Psychosocjologiczne aspekty konsumpcji • Psychosocjologiczne aspekty zachowań konsumenckich • Psychosocjologiczne aspekty posiadania
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: Pytania i dyskusja nad zagadnieniami z wykładu 2. Ocena sumatywna: Kolokwium końcowe (test wiedzy)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa; 1. Rożnowski B., Fortuna P., 2020, Psychologia biznesu, Warszawa: PWN 2. Stankiewicz J., 1999, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław: Astrum 3. Falkowski Andrzej, Tyszka Tadeusz, 2009, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk: GWP 4. Kalat James W., 2006, Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa: PWN 5. Zimbardo P., Gerrig R., 2006, Psychologia i Życie, Gdańsk, GWP 6. Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M., 2006, Psychologia Społeczna, Poznań: Zysk i S-ka 7. Doliński D., 2008, Techniki wpływu społecznego, Warszawa: SCHOLAR 8. Cialdini R. B., 2016, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańsk: GWP 9. Wojciszke B., 2017, Psychologia Społeczna, Warszawa: SCHOLAR Uzupełniająca: 1. R. M. Spielman, W. J. Jenkins, M. D. Lovett, J. Czarnota-Bojarska,2020, Psychologia, Houston: OpenStax https://openstax.org/details/books/psychologia-polska
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG1
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z, socjologii i psychologii; zna ich problematykę i zależności między nimi; wie jakie są ich relacje z zarządzaniem szczególnie w obliczu zachodzącej transformacji gospodarki cyfrowej
Weryfikacja: Wykład - test wiedzy, pytania ukierunkowane.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UO14
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie, w szczególności śledzenia najnowszych trendów w obszarze psychologicznych i socjologicznych aspektów działalności biznesowej.
Weryfikacja: Wykład - Dyskusja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UW2
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu socjologii i psychologii do właściwego zdiagnozowania problemów w organizacji oraz do sformułowania propozycji ich rozwiązania, wykorzystując do tego również poznane metody.
Weryfikacja: Wykład - pytania ukierunkowane
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1
Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w odniesieniu do psychologicznych i socjologicznych aspektów działalności biznesowej
Weryfikacja: Wykład - pytania ukierunkowane
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_KK2
Absolwent jest gotowy do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania w odniesieniu do psychologicznych i socjologicznych aspektów działalności biznesowej..
Weryfikacja: Wykład - test wiedzy, pytania ukierunkowane
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: