- Nazwa przedmiotu:
- Socjologia i psychologia biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kolwas Szymon
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
50h = 30h wykład + 3h konsultacje + 5h analiza literatury + 12h przygotowanie do zaliczenia wykładu
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych i społecznych w obszarze działalności biznesowej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. 1-2 godz. - Wpływ społeczny:
• Techniki i reguły wpływu społecznego,
• Prywatna akceptacja i publiczny konformizm,
• Normatywny wpływ społeczny
• Informacyjny wpływ społeczny
• Konformizm i autorytet
2. 3-5 godz. - Grupa społeczna:
• Mechanizmy integracyjne, Spójność grupy,
• Zadaniowe funkcjonowanie grupy – facylitacja i hamowanie społeczne
• Skład grupy i struktura zadania
3. 6-8 godz. – Psychosocjologiczne aspekty komunikowania się w organizacji
• Komponenty procesu komunikowania się
• Uwarunkowania percepcji przekazu
• Komunikowanie werbalne, niewerbalne, pisemne, publiczne
• Bariery komunikacyjne i ich przezwyciężanie
4. 9-11 godz. - Przywództwo:
• Wyłanianie przywódcy
• Style kierowania
• Podstawy władzy
5. 12-13 godz. – Psychosocjologiczne aspekty kultury i klimatu organizacyjnego
• Bezpieczeństwo a kultura organizacyjna
• Stres a zdrowie
• Stres a kultura organizacyjna
6. 14-16 godz. –Psychologiczne podstawy zagadnienia motywacji:
• Popędy i podniety
• Dysonans poznawczy
• Atrybucje dotyczące przyczyn wyników zachowań
• Psychologiczne podstawy wybranych teorii motywacji
7. 17-20 godz. Psychologia i socjologia pracy
• Kariera zawodowa
• Rodzaje pracy i analiza proces pracy
• Błędy w procesie pracy
• Ocena pracy
8. 21-24 godz. Psychosocjologiczne aspekty innowacyjności i twórczości
• Proces twórczy
• Kryteria twórczości
• Poznawcze aspekty twórczości
• Innowacyjność jako właściwość jednostek i grup
• Innowacyjność w kontekście organizacyjnym
9. 25-26 godz. Postawy i wartości w biznesie
• Struktura postaw i wartości
• Geneza postaw
• Wpływ postaw i wartości na zachowanie i przetwarzanie informacji
• Kontrakt psychologiczny i zachowania „poza rolą”
10. 27-29 godz. Psychosocjologiczne aspekty konsumpcji
• Psychosocjologiczne aspekty zachowań konsumenckich
• Psychosocjologiczne aspekty posiadania
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: Pytania i dyskusja nad zagadnieniami z wykładu 2. Ocena sumatywna: Kolokwium końcowe (test wiedzy)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa;
1. Rożnowski B., Fortuna P., 2020, Psychologia biznesu, Warszawa: PWN
2. Stankiewicz J., 1999, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław: Astrum
3. Falkowski Andrzej, Tyszka Tadeusz, 2009, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk: GWP
4. Kalat James W., 2006, Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa: PWN
5. Zimbardo P., Gerrig R., 2006, Psychologia i Życie, Gdańsk, GWP
6. Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M., 2006, Psychologia Społeczna, Poznań: Zysk i S-ka
7. Doliński D., 2008, Techniki wpływu społecznego, Warszawa: SCHOLAR
8. Cialdini R. B., 2016, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańsk: GWP
9. Wojciszke B., 2017, Psychologia Społeczna, Warszawa: SCHOLAR
Uzupełniająca:
1. R. M. Spielman, W. J. Jenkins, M. D. Lovett, J. Czarnota-Bojarska,2020, Psychologia, Houston: OpenStax https://openstax.org/details/books/psychologia-polska
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z1_WG1
- Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z, socjologii i psychologii; zna ich problematykę i zależności między nimi; wie jakie są ich relacje z zarządzaniem szczególnie w obliczu zachodzącej transformacji gospodarki cyfrowej
Weryfikacja: Wykład - test wiedzy, pytania ukierunkowane.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z1_UO14
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie, w szczególności śledzenia najnowszych trendów w obszarze psychologicznych i socjologicznych aspektów działalności biznesowej.
Weryfikacja: Wykład - Dyskusja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UW2
- Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu socjologii i psychologii do właściwego zdiagnozowania problemów w organizacji oraz do sformułowania propozycji ich rozwiązania, wykorzystując do tego również poznane metody.
Weryfikacja: Wykład - pytania ukierunkowane
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z1_KK1
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w odniesieniu do psychologicznych i socjologicznych aspektów działalności biznesowej
Weryfikacja: Wykład - pytania ukierunkowane
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_KK2
- Absolwent jest gotowy do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania w odniesieniu do psychologicznych i socjologicznych aspektów działalności biznesowej..
Weryfikacja: Wykład - test wiedzy, pytania ukierunkowane
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: