- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 4 ECTS
100h = 30h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h analiza literatury + 15h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 15h przygotowanie do zaliczenia wykładu
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 4 ECTS
100h = 30h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h analiza literatury + 15h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 15h przygotowanie do zaliczenia wykładu
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
• znał i rozumiał rzeczowe, czynnościowe i atrybutowe znaczenie pojęcia „organizacja”,
• posiadał podstawową wiedzę z zakresu roli i pozycji menedżera w organizacji, poznał funkcje zarządzania oraz zadania podmiotów zarządzania,
• znał podstawowe metodyki wykorzystywane w zarządzaniu,
• rozumiał znaczenie przedsiębiorczości i skutecznego zarządzania w osiąganiu przez organizację sukcesu,
• posiadał wiedzę o współczesnych problemach zarządzania,
• umiał zaprezentować swoje zdanie dotyczące sposobu rozwiązania prostych problemów organizacji i zarządzania oraz przedstawić je na forum publicznym
.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Organizacja – ujęcie prakseologiczne: rzeczowe, czynnościowe i atrybutowe znaczenie pojęcia „organizacja”. Rodzaje organizacji. Funkcje organizacji. Zarządzanie – definicje. Historyczna ewolucja naukowej organizacji i zarządzania: szkoła klasyczna, szkoła behawioralna, szkoła ilościowa, szkoła systemowa i ich przedstawiciele. Wpływ tych szkół na współczesne zarządzanie.(6h.)
2. Funkcje zarządzania: planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie. Struktury organizacyjne. Organizacja formalna i nieformalna. (8 h)
3. Rola i kompetencje menedżera na poszczególnych szczeblach zarządzania. Funkcje organizacji a funkcje zarządzania. (5 h)
4. Ograniczone racjonalność. Komunikacja i kontrola w organizacji. (4 h)
5. System idealny R. Nadlera. Podejście diagnostyczne i prognostyczne do usprawniania organizacji – Kaizen i Reeingineering, koło Deminga i TQM. (7 h)
Ćwiczenia
1. Prezentacja konkretnych organizacji w znaczeniu rzeczowym. (3 h)
2. Uzasadnić tezę, że współcześnie aktualne są zasady wykreowane przez szkołę klasyczną, stosunków międzyludzkich czy szkołę ilościowo-systemową. (3 h)
3. Przykłady przedsiębiorców, którzy osiągnęli sukces. (3 h)
4. Menedżer skuteczny - przykłady z praktyki. (3 h)
5. Dyskusja nad przyczynami trudności w komunikowaniu się ludzi w organizacjach. Prawa Murphego – ilustracja na przykładach. (3 h)
- Metody oceny:
-
Wykład:
1. Ocena formatywna: Ocenie podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury. Wiedza z wykładów jest weryfikowana na podstawie pisemnego kolokwium.
2. Ocena sumatywna :ocena udziału studentów w interaktywnych formach prowadzenia wykładu. Do zaliczenia wykładów wymagane jest uzyskanie oceny >=3,0.
Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności prac wykonanych przez studentów w ramach ćwiczeń
2. Ocena sumatywna: ocena prac wykonywanych przez studentów w ramach ćwiczeń. Do uzyskania oceny >= 3,0 konieczne jest uzyskanie min. 50%+1 pkt za wszystkie cząstkowe prace.
Ocena końcowa z przedmiotu:
1. Ocena formatywna: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z ćwiczeń jak i z egzaminu >=3,0.
Ocena sumatywna: Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń (praca +aktywność studentów na zajęciach)+ 0,5 * ocena z pisemnego kolokwium z części wykładowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jemielniak D., Latusek-Jurczak D, 2018, Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Warszawa, Poltext
2. Górska E., Lewandowski J.. 2016, Zarządzanie i organizacja środowiska pracy, Warszawa: OWPW
3. Masłyk-Musiał E., Rakowska A., Krajewska-Bińczyk, 2013, Zarządzanie dla inżynierów, Warszawa pWE
Uzupełniająca:
1. Kosieradzka A. (red.) [2013], Metody pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, edu-Libri, Warszawa
2. Koźmiński A.K., Jemielniak D., 2008, Zarządzanie od podstaw - innowacyjny podręcznik, Warszawa, WAIP
3. Krames J.A., 2003, Jacka Welch’a leksykon przywództwa, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Treści kształcenia – wykłady i ćwiczenia będą realizowane w blokach trzygodzinnych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z1_WG3
- Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu, czym zajmuje się zarządzanie i czym różni się od innych nauk, jaki był jego rozwój. Zna i rozumie: rzeczowe, czynnościowe i atrybutowe znaczenie pojęcia „organizacja”, rolę i pozycję menedżera w organizacji, funkcje zarządzania oraz zadania podmiotów zarządzania, podstawowe metodyki wykorzystywane w zarządzaniu. Posiada wiedzę o współczesnych problemach zarządzania,
Weryfikacja: Wykłady - pisemne kolokwium
Ćwiczenia - praca studentów na ćwiczeniach (aktywność podczas dyskusji) i prezentacje przygotowane przez studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_WK13
- Absolwent zna i rozumie znaczenie przedsiębiorczości i skutecznego zarządzania w osiąganiu przez organizację sukcesu
Weryfikacja: Ćwiczenia - praca studentów na ćwiczeniach (aktywność podczas dyskusji) i prezentacje przygotowane przez studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z1_UK10
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu podstaw zarządzania do profesjonalnego porozumiewywania się z otoczeniem organizacji z użyciem specjalistycznej terminologii
Weryfikacja: Wykłady - pisemne kolokwium
Ćwiczenia - praca studentów na ćwiczeniach (aktywność podczas dyskusji) i prezentacje przygotowane przez studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UK11
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do uczestnictwa w debacie, prezentując i oceniając różne opinie i stanowiska oraz biorąc udział w dyskusji w zakresie wybranych zagadnień zarządzania, w tym również z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Weryfikacja: Wykłady - pisemne kolokwium
Ćwiczenia - praca studentów na ćwiczeniach (aktywność podczas dyskusji) i prezentacje przygotowane przez studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UO14
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie, w szczególności śledzenia najnowszych trendów w obszarze zarządzania
Weryfikacja: Wykłady - pisemne kolokwium
Ćwiczenia - praca studentów na ćwiczeniach (aktywność podczas dyskusji) i prezentacje przygotowane przez studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z1_KK1
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w szczególności w obszarze zarządzania w warunkach gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Ćwiczenia - praca studentów na ćwiczeniach (aktywność podczas dyskusji) i prezentacje przygotowane przez studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_KK2
- Absolwent jest gotowy do uznania znaczenia wiedzy z zarządzanie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w organizacjach w warunkach gospodarki cyfrowej, w środowisku międzynarodowym oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania ograniczeń samodzielnego rozwiązania problemów.
Weryfikacja: Ćwiczenia - praca studentów na ćwiczeniach (aktywność podczas dyskusji) i prezentacje przygotowane przez studentów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: