- Nazwa przedmiotu:
- Wyzwania ekonomii współczesnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Tomasz Tyc
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_WEW
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Udział w zajęciach: 15h
w tym:
- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15h
2) Praca własna: 60h
w tym:
a) przygotowanie do zajęć: 20h
b) nauka do pisemnych prac zaliczeniowych: 23h
c) praca w grupie / przygotowanie projektu: 16h
d) konsultacje: 1h
3) Łącznie: 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1) Czas zajęć kontaktowych: 16h
w tym:
- udział w zajęciach: 15h
- konsultacje: 1h
2) ECTS: 0,6 pkt
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1) Czas zajęć kontaktowych: 16h
w tym:
- udział w zajęciach: 15h
- konsultacje: 1h
2) ECTS: 0,6 pkt
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1) Kompetencje językowe - Znajomość języka angielskiego wystarczająca do wykorzystywania podczas zajęć studiów przypadków, kazusów lub innych materiałów dydaktycznych
2) Inne przedmioty lub kursy - Nie dotyczy
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z kluczowymi wyzwaniami przed którymi stoi współczesna ekonomia, w szczególności w obszarze prowadzenia polityk publicznych. W trakcie zajęć wybrane mechanizmy prowadzenia interwencji przez władze publiczne różnych szczebli zostaną poddane analizie z wykorzystaniem instrumentarium analitycznego szkół ekonomicznych (ortodoksyjnych, jak również heterodoksyjnych).
- Treści kształcenia:
- 1) Zajęcia organizacyjne
2) Narzędzia analityczne szkół ekonomicznych (ortodoksyjnych jak i heterodoksyjnych)
3) Produkt Krajowy Brutto - konstrukcja, wartość informacyjna, ograniczenia w obliczaniu
4) Inflacja - przyczyny, wpływ na poszczególne kategorie agentów ekonomicznych, wpływ wybranych polityk publicznych
5) Polityki zwiększania konkurencyjności wybranych branż gospodarczych - rola publicznych instytucji, dynamiczne teorie równowagi
6) Podatki i nierówności majątkowe - własność a efektywność gospodarcza, koszty podatków dla systemu społeczno-gospodarczego, wpływ wyborów politycznych
7) Inwestycje w gospodarce - decyzje przedsiębiorstw, koszty inwestycji, decyzje w ramach łańcuchów wartości i logistycznych
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu:
1. obecność na zajęciach,
2. aktywność na zajęciach (1), tj. prawidłowa realizacja ćwiczeń praktycznych mających na celu analiz polityk publicznych, z wykorzystaniem instrumentarium szkół ortodoksyjnych oraz heterodoksyjnych
3. aktywność na zajęciach (2), tj. uczestnictwo w dyskusji podczas omawiania poszczególnych studiów przypadków
4. pisemny sprawdzian z ćwiczeń, w tym w formie zadań obliczeniowych lub pytań problemowych (do 5 w trakcie semestru)
5. przygotowanie studium przypadku, w ramach pracy grupowej
6. przygotowanie raportu z studium przypadku, w ramach pracy grupowej.
Sprawdziany pisemne mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem platformy do nauczania na odległość (MOODLE PW)
Punktacja poszczególnych aktywności:
1. pisemny sprawdzian z ćwiczeń - do 6 pkt.
2. prezentacja studium przypadku - do 6 pkt.
3. pisemny raport z studium przypadku - do 6 pkt.
Wystawianie oceny końcowej:
1. ndst (2,0) – student nie uzyskał 51% punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu, co oznacza zarówno brak wiedzy, jak
umiejętności i kompetencji na poziomie dostatecznym,
2. dst (3,0) – student uzyskał co najmniej 51% punktów z kolokwiów na poziomie zadowalającym,
3. dst+ (3,5) – student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym
zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 61% punktów,
4. db (4,0) - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 71% punktów na
poziomie zadowalającym
5. db+ (4,5) - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 81% punktów na
poziomie zadowalającym,
6. bdb (5,0) – student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał
co najmniej 91% punktów na poziomie zadowalającym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Lektury podstawowe:
[1] Levitt, S., Dubner, S.: Freakonomics. William Morrow: New York (USA), 2005
[2] Landsburg, S.: The Armchair Economist: Economics and Everyday Life. Free Press: New York (USA), 2012
[3] Wheelan, C.: Naked Economics: Undressing the Dismal Science. Norton: New York (USA), 2019
[4] Thaler, R.: Misbehaving: The Making of Behavioral Economics. W. W. Norton & Company: New York (USA), 2016
[5] Collier, P.: The Bottom Billion: Why the Poorest Countries are Failing and What Can Be Done About It. Oxford University Press: London (UK), 2008
[6] Rivoli, P.: The Travels of a T-Shirt in the Global Economy: An Economist Examines the Markets, Power, and Politics of World Trade. Wiley: London (UK), 2005
[7] Baker, D.: Plunder and Blunder: The Rise and Fall of the Bubble Economy. Berrett-Koehler Publishers: London (UK), 2011
Lektury dodatkowe:
Dodatkowe materiały będą dystrybuowane podczas zajęć ćwiczeniowych.
- Witryna www przedmiotu:
- Moodle PW
- Uwagi:
- Zgodnie z § 11 ust. 8 Regulaminu studiów: „Na rejestrowanie dźwięku i obrazu przez słuchaczy w trakcie zajęć należy uzyskać zgodę prowadzącego zajęcia. W przypadku uzyskania takiej zgody zarejestrowane materiały nie mogą być udostępniane publicznie".
Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), multimedialnych treści dydaktycznych, platformy e-learningowej Moodle oraz umiejętności prezentacyjnych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student pozna kluczowe ograniczenia współczesnej ekonomii ortodoksyjnej, będące źródłami nierównowagi systemów społeczno-gospodarczych
Weryfikacja: 1) Pisemna(e) praca(e) zaliczająca(e) [praca indywidualna]
2) Projekt / badanie / studium przypadku [praca grupowa]
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W06, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
- Charakterystyka W_02
- Student zaznajomi się z rozwijającymi się od globalnego kryzysu finansowego, nowymi prądami intelektualnymi, kreującymi konieczność wzrostu roli instytucji publicznych, jako kluczowego agenta ekonomicznego
Weryfikacja: 1) Pisemna(e) praca(e) zaliczająca(e) [praca indywidualna]
2) Projekt / badanie / studium przypadku [praca grupowa]
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi ocenić efektywność rozwiązań postulowanych przez daną szkołę ortodoksyjną lub heterodoksyjną dotyczącą wybranej polityki publicznej
Weryfikacja: 1) Dyskusja w klasie
2) Ćwiczenia w klasie
3) Ocena studium przypadku na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2
- Charakterystyka U_02
- Student potrafi dokonać analizy wybranej polityki publicznej wykorzystując instrumentarium pojęciowe i analityczne wybranych nurtów ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnych
Weryfikacja: 1) Ćwiczenia w klasie
2) Ocena studium przypadku na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka U_01
- Student jest gotów do pracy w zespole projektowym przygotowującym założenia polityki publicznej
Weryfikacja: 1) Prezentacja projektu na zajęciach [praca w grupach]
2) Dyskusja w klasie [praca indywidualna]
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KK