Nazwa przedmiotu:
Wyzwania ekonomii współczesnej
Koordynator przedmiotu:
dr Tomasz Tyc
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_WEW
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Udział w zajęciach: 15h w tym: - udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15h 2) Praca własna: 60h w tym: a) przygotowanie do zajęć: 20h b) nauka do pisemnych prac zaliczeniowych: 23h c) praca w grupie / przygotowanie projektu: 16h d) konsultacje: 1h 3) Łącznie: 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1) Czas zajęć kontaktowych: 16h w tym: - udział w zajęciach: 15h - konsultacje: 1h 2) ECTS: 0,6 pkt
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1) Czas zajęć kontaktowych: 16h w tym: - udział w zajęciach: 15h - konsultacje: 1h 2) ECTS: 0,6 pkt
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1) Kompetencje językowe - Znajomość języka angielskiego wystarczająca do wykorzystywania podczas zajęć studiów przypadków, kazusów lub innych materiałów dydaktycznych 2) Inne przedmioty lub kursy - Nie dotyczy
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z kluczowymi wyzwaniami przed którymi stoi współczesna ekonomia, w szczególności w obszarze prowadzenia polityk publicznych. W trakcie zajęć wybrane mechanizmy prowadzenia interwencji przez władze publiczne różnych szczebli zostaną poddane analizie z wykorzystaniem instrumentarium analitycznego szkół ekonomicznych (ortodoksyjnych, jak również heterodoksyjnych).
Treści kształcenia:
1) Zajęcia organizacyjne 2) Narzędzia analityczne szkół ekonomicznych (ortodoksyjnych jak i heterodoksyjnych) 3) Produkt Krajowy Brutto - konstrukcja, wartość informacyjna, ograniczenia w obliczaniu 4) Inflacja - przyczyny, wpływ na poszczególne kategorie agentów ekonomicznych, wpływ wybranych polityk publicznych 5) Polityki zwiększania konkurencyjności wybranych branż gospodarczych - rola publicznych instytucji, dynamiczne teorie równowagi 6) Podatki i nierówności majątkowe - własność a efektywność gospodarcza, koszty podatków dla systemu społeczno-gospodarczego, wpływ wyborów politycznych 7) Inwestycje w gospodarce - decyzje przedsiębiorstw, koszty inwestycji, decyzje w ramach łańcuchów wartości i logistycznych
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu: 1. obecność na zajęciach, 2. aktywność na zajęciach (1), tj. prawidłowa realizacja ćwiczeń praktycznych mających na celu analiz polityk publicznych, z wykorzystaniem instrumentarium szkół ortodoksyjnych oraz heterodoksyjnych 3. aktywność na zajęciach (2), tj. uczestnictwo w dyskusji podczas omawiania poszczególnych studiów przypadków 4. pisemny sprawdzian z ćwiczeń, w tym w formie zadań obliczeniowych lub pytań problemowych (do 5 w trakcie semestru) 5. przygotowanie studium przypadku, w ramach pracy grupowej 6. przygotowanie raportu z studium przypadku, w ramach pracy grupowej. Sprawdziany pisemne mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem platformy do nauczania na odległość (MOODLE PW) Punktacja poszczególnych aktywności: 1. pisemny sprawdzian z ćwiczeń - do 6 pkt. 2. prezentacja studium przypadku - do 6 pkt. 3. pisemny raport z studium przypadku - do 6 pkt. Wystawianie oceny końcowej: 1. ndst (2,0) – student nie uzyskał 51% punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu, co oznacza zarówno brak wiedzy, jak umiejętności i kompetencji na poziomie dostatecznym, 2. dst (3,0) – student uzyskał co najmniej 51% punktów z kolokwiów na poziomie zadowalającym, 3. dst+ (3,5) – student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 61% punktów, 4. db (4,0) - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 71% punktów na poziomie zadowalającym 5. db+ (4,5) - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 81% punktów na poziomie zadowalającym, 6. bdb (5,0) – student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał co najmniej 91% punktów na poziomie zadowalającym.
Egzamin:
nie
Literatura:
Lektury podstawowe: [1] Levitt, S., Dubner, S.: Freakonomics. William Morrow: New York (USA), 2005 [2] Landsburg, S.: The Armchair Economist: Economics and Everyday Life. Free Press: New York (USA), 2012 [3] Wheelan, C.: Naked Economics: Undressing the Dismal Science. Norton: New York (USA), 2019 [4] Thaler, R.: Misbehaving: The Making of Behavioral Economics. W. W. Norton & Company: New York (USA), 2016 [5] Collier, P.: The Bottom Billion: Why the Poorest Countries are Failing and What Can Be Done About It. Oxford University Press: London (UK), 2008 [6] Rivoli, P.: The Travels of a T-Shirt in the Global Economy: An Economist Examines the Markets, Power, and Politics of World Trade. Wiley: London (UK), 2005 [7] Baker, D.: Plunder and Blunder: The Rise and Fall of the Bubble Economy. Berrett-Koehler Publishers: London (UK), 2011 Lektury dodatkowe: Dodatkowe materiały będą dystrybuowane podczas zajęć ćwiczeniowych.
Witryna www przedmiotu:
Moodle PW
Uwagi:
Zgodnie z § 11 ust. 8 Regulaminu studiów: „Na rejestrowanie dźwięku i obrazu przez słuchaczy w trakcie zajęć należy uzyskać zgodę prowadzącego zajęcia. W przypadku uzyskania takiej zgody zarejestrowane materiały nie mogą być udostępniane publicznie". Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), multimedialnych treści dydaktycznych, platformy e-learningowej Moodle oraz umiejętności prezentacyjnych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student pozna kluczowe ograniczenia współczesnej ekonomii ortodoksyjnej, będące źródłami nierównowagi systemów społeczno-gospodarczych
Weryfikacja: 1) Pisemna(e) praca(e) zaliczająca(e) [praca indywidualna] 2) Projekt / badanie / studium przypadku [praca grupowa]
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W06, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
Charakterystyka W_02
Student zaznajomi się z rozwijającymi się od globalnego kryzysu finansowego, nowymi prądami intelektualnymi, kreującymi konieczność wzrostu roli instytucji publicznych, jako kluczowego agenta ekonomicznego
Weryfikacja: 1) Pisemna(e) praca(e) zaliczająca(e) [praca indywidualna] 2) Projekt / badanie / studium przypadku [praca grupowa]
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W07, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi ocenić efektywność rozwiązań postulowanych przez daną szkołę ortodoksyjną lub heterodoksyjną dotyczącą wybranej polityki publicznej
Weryfikacja: 1) Dyskusja w klasie 2) Ćwiczenia w klasie 3) Ocena studium przypadku na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2
Charakterystyka U_02
Student potrafi dokonać analizy wybranej polityki publicznej wykorzystując instrumentarium pojęciowe i analityczne wybranych nurtów ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnych
Weryfikacja: 1) Ćwiczenia w klasie 2) Ocena studium przypadku na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UO

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka U_01
Student jest gotów do pracy w zespole projektowym przygotowującym założenia polityki publicznej
Weryfikacja: 1) Prezentacja projektu na zajęciach [praca w grupach] 2) Dyskusja w klasie [praca indywidualna]
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO, I.P7S_KK