Nazwa przedmiotu:
Dylematy rządów prawa
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Piotr Radziewicz - prof. uczelni
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_DRP
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zajęcia stacjonarne (ćwiczenia) — 30 godz.; przeczytanie literatury i orzecznictwa — 30 godz.; konsultacje i przygotowanie do sprawdzianu pisemnego — 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza z zakresu prawa konstytucyjnego i wstępu do prawoznawstwa po zajęciach na pierwszym roku studiów licencjackich na kierunku administracja.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z aktualnymi zagadnieniami ustrojowymi i społecznymi współczesnego państwa. Tematy zajęć będą omawiane na przykładach znanych wydarzeń społeczno-politycznych bądź słynnych spraw sądowych, które wpłynęły na standardy demokracji i praworządności. Podczas zajęć zostanie poruszona m.in. problematyka rządów prawa, demokracji, podziału władzy, praw człowieka, sporu między parlamentem a sądem konstytucyjnym o tzw. „ostatnie słowo” w sprawach światopoglądowych, nieposłuszeństwa obywatelskiego, neutralności światopoglądowej państwa i prawa.
Treści kształcenia:
1. Idea rządów prawa. 2. Demokracja (tekst: mowa pogrzebowa Peryklesa). 3. Podział władzy. 4. Dylemat większościowy. 5. Prawa człowieka, ich kolizje i gwarancje ochrony (tekst: Kołakowski, Po co nam prawa człowieka?). 6. Nieposłuszeństwo obywatelskie. 7. Wieloznaczność i „otwarta struktura” prawa. 8. Sprawiedliwość tranzycyjna (tekst: Fuller, Przypadek donosiciela). 9. Formuła Radbrucha. Sprawa strzelców przy murze berlińskim. 10. Godność człowieka i prawo do życia. Sprawa zestrzelenia samolotu renegade. 11. Wolność człowieka. Na przykładzie sprawy dotyczącej obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa w pojazdach. 12. Prawo a nowoczesne technologie. Algorytm za kierownicą. Sprawa Cambridge Analytica.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pisemny sprawdzian (kolokwium), który zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach w semestrze (według wydziałowego planu zajęć). Sprawdzian będzie testem składającym się z 10 pytań jednokrotnego wyboru. Podstawą testu będzie materiał omówiony podczas zajęć oraz materiał dodatkowy wskazany przez wykładowcę. Punktacja testu: 6 pkt — ocena dostateczna, 7 pkt — ocena dostateczna plus, 8 pkt — ocena dobra, 9 pkt — ocena dobra plus, 10 pkt — ocena bardzo dobra. Sprawdzian będzie trwał 15 minut. Podczas kolokwium nie można korzystać z pomocy dydaktycznych i elektronicznych nośników informacji. Ocena może zostać podwyższona za wyróżniające przygotowywanie się do zajęć i udział w dyskusjach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. D. Held, Modele demokracji, Kraków 2010; 2. T. Pietrzykowski, Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011; 3. L. Fuller, Problem donosiciela, [w:] Moralność prawa, Warszawa 2004, s. 211-218. Literatura uzupełniająca: 1. A. Scalia, Mułłowie Zachodu: sędziowie jako arbitrzy moralni, Warszawa 2009; 2. D. Ziblatt, S. Levistsky, Tak umierają demokracje, Warszawa 2018; 3. L. Fuller, Moralność, dzięki której prawo jest możliwe, [w:] Moralność prawa, Warszawa (fragment, do s. 36); 4. W. Sadurski, Spór o ostatnie słowo: sądownictwo konstytucyjne a demokracja przedstawicielska, Civitas 1989/2; 5. N. W. Barber, The Principles of Constitutionalism, Oxford 2018; 6. J. Waldron, The Core of the Case Against Judicial Review, Yale Law Review 2006, No. 116; 7. P. Radziewicz, Kryzys konstytucyjny i paradygmatyczna zmiana konstytucji, Państwo i Prawo 2020/10; 8. J. Zajadło, Nieposłuszeństwo sędziowskie, Państwo i Prawo 2016/1.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Po ukończeniu zajęć student: ma rozszerzoną wiedzę o problematyce źródeł prawa i ich wzajemnych relacjach, ma pogłębioną wiedzę o ogólnych zasadach legislacji w odniesieniu do poszczególnych kategorii aktów normatywnych, zwłaszcza ustawy i aktów wykonawczych, posiada wiedzę o mechanizmach kontroli zgodności prawa z konstytucją, funkcjonowania i uprawnień TK, autokontroli organów tworzących prawo, zna podstawowe procedury legislacyjne, zna zasady techniki prawodawczej, zna konstytucyjne standardy jakości stanowionego prawa.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W07, K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, II.T.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi prawidłowo identyfikować poszczególne źródła prawa i określić ich miejsce w systemie źródeł prawa RP, potrafi uporządkować źródła prawa według konstytucyjnej hierarchii, ma umiejętność oceny poprawności procesu legislacyjnego oraz wskazania odpowiedniej procedury dla danej kategorii aktu, umie posłużyć się w praktyce zasadami techniki prawodawczej.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U04, K_U09, K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student rozumie wagę i znaczenie korzyści płynących ze stanowienia prawa dobrej jakości, rozumie potrzebę doskonalenia swej wiedzy z zakresu legislacji i powinności płynących z wykonywania zawodu legislatora, umie sięgać do odpowiednich źródeł nowej wiedzy (informacji), potrafi ocenić i wyjaśnić, jakie konsekwencje społeczne i gospodarcze może mieć przyjęcie regulacji wadliwej legislacyjnie lub co najmniej umie znaleźć źródło informacji na ten temat.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KR