- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja i wystąpienia publiczne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michael Jaksa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
12h ćwiczenia + 8h projekt + 3h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) +10h przygotowanie prezentacji + 10h analiza studiów przypadków + 4h przygotowania komunikatów + 3h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych z komunikacją i wystąpieniami publicznymi. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: Podstawowych zasad komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w organizacji oraz informacji zwrotnej;- Komunikacji międzykulturowej; Komunikacji w zespołach rozproszonych; -Skutecznych metod komunikowania się z publicznością; Roli wizualizacji.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia:
1. Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu Komunikacja w organizacji-podstawowe pojęcia i zagadnienia, strategia komunikacji, wprowadzenie do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Komunikacja z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
2. Komunikacja wewnętrzna- model komunikacji, kanały komunikowania się, narzędzia wspierające procesy komunikacji wewnętrznej, utrudnienia w efektywnej komunikacji, komunikacja w zespołach rozproszonych.
3. Zasady skutecznej komunikacji wewnętrznej: wymagania wobec odbiorcy, wymagania wobec nadawcy, znaczenie informacji zwrotnej. Audyt komunikacji wewnętrznej. Wprowadzenie do wystąpień publicznych.
4. Komunikacja międzykulturowa, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wystąpień publicznych
5. Komunikacja zewnętrzna- wprowadzenie do zagadnienia, komunikacja na poziomie organizacji, produktu, osoby, narzędzia komunikacji zewnętrznej.
6. Komunikacja z różnymi grupami interesariuszy (klienci, partnerzy biznesowi, media, liderzy opinii w Internecie, mieszkańcy), mapowanie interesariuszy, dobór kanałów i narzędzi komunikacji do poszczególnych grup interesariuszy. Audyt komunikacji zewnętrznej- analiza dotychczas realizowanej polityki komunikacji z różnymi grupami interesariuszy
Projekt
1. Skuteczne metody komunikowania się z publicznością, rola wizualizacji i mediów
2. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych- omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych. Księga zarządzania kryzysowego. Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, katastrofy .Przygotowanie procedury informowania: służb właściwych dla zagrożenia; organów administracji publicznej; interesariuszy; rodzin poszkodowanych; podmiotów zależnych, mediów
3. Przygotowanie i zaprezentowanie scenariuszy kryzysu- np.: pandemia, wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną; poważna wada produktu; poważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, analiza studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, test zaliczeniowy.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z czterech części zaliczenia (aktywność+ studia przypadków+ komunikaty+ test zaliczeniowy): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
Projekt
1. Ocena formatywna: ocenie polega: Pro.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia ( aktywność+ prezentacja+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena
końcowa jest wystawiana według następującej skali:
51-61 – 3,0
62-71 – 3,5
72-81 – 4,0
82-91 – 4,5
92-100 – 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Cornelissen J. (2010), Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Wolters Kluwer, Warszawa.
2. Stefaniuk T. (2014), Komunikacja w zespole wirtualnym, Difin, Warszawa.
3. Jaworowicz M., Jaworowicz P. (2017), Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa.
4. Hamilton Ch. (2011), Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN, Warszawa
5. Davies A.( 2007), Public relations, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Uzupełniająca:
1. Wójcik K. (2015), Public relations, Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- W toku studiów ćwiczenia powinny się odbyć jako pierwsze, dopiero później mogą odbywać się projekty
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_WG4
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia związane z komunikacją i wystąpieniami publicznymi. Zwłaszcza dotyczące podstawowych zasad komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w organizacji oraz informacji zwrotnej;- Komunikacji międzykulturowej; Komunikacji w zespołach rozproszonych; -Skutecznych metod komunikowania się z publicznością; Roli wizualizacji.
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, analizy studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, testu zaliczeniowego
Projekt – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, indywidualna prezentacja, scenariusze kryzysu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_UK6
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do komunikowania się i wystąpień publicznych
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, analizy studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, testu zaliczeniowego
Projekt – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, indywidualna prezentacja, scenariusze kryzysu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW1, Z2_UW4
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotykanych w procesie zarządzania zespołem i organizacją w warunkach gospodarki cyfrowej i globalizacji rynku, wykorzystując w tym procesie zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, zapewniając właściwy dobór źródeł informacji oraz metod
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, analizy studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, testu zaliczeniowego
Projekt – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, indywidualna prezentacja, scenariusze kryzysu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_KK1, Z2_KK3
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu komunikacji i wystąpień publicznych oraz do uznania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, analizy studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, testu zaliczeniowego
Projekt – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, indywidualna prezentacja, scenariusze kryzysu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_KO4, Z2_KO6
- Absolwent posiada kompetencje w obszarze komunikacji, w zakresie przywództwa, budowy i kierowania zespołami, kształtowania środowiska pracy, inicjowania działań z zakresu zrównoważonego rozwoju w warunkach gospodarki globalnej
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, analizy studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, testu zaliczeniowego
Projekt – zaliczenie na podstawie aktywność podczas zajęć, indywidualna prezentacja, scenariusze kryzysu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: