Nazwa przedmiotu:
Projektowanie i prototypowanie innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż.Waldemar Izdebski, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 20h ćwiczenia +10h projekt + 17h przygotowanie do zajęć, analiza literatury + 3h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma podstawową wiedzę z zakresu nauki o organizacji produkcji, obejmująca, takie zagadnienia jak: ogólne modele i typologie organizacji produkcji, Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania, elementów organizacji – technologii, procesów, zarządzania jako procesu informacyjno-decyzyjnego. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. Potrafi wykorzystywać właściwe metody, techniki i narzędzia do rozwiązywania zagadnień teoretycznych i praktycznych. Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów produkcyjnych. Potrafi przekazać informację analitycznie i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały. Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym.
Limit liczby studentów:
- od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: posiadał podstawową wiedzę z zakresu projektowania i prototypowania innowacji w przedsiębiorstwie, potrafił wykorzystywać nabytą wiedzę do optymalizacji kosztowej procesów produkcyjnych zgodnie z celami strategicznymi przedsiębiorstwa, potrafił zaprojektować przedsięwzięcie innowacyjne zmieniające organizację procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie, potrafił przekazać informacje analityczne i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: Podmiotem ćwiczeń są wybrane przez zespół studentów innowacje produktowe i procesowe 1. VA - Analiza wartości (w tym wartość dodana) 2. FPS - Funkcjonalne wymagania eksploatacyjne (potrzeby klienta – ograniczenia – przedmiot innowacji) 3-5. MP SP - 5-fazowa metoda ulepszania systemów i procesów – faza analityczna (funkcje: analiza diagnostyczna, wartościowanie), innowacyjna (funkcje krytyczne, kryterium czasu, zakres zmian) 6-8. QFD - Rozwinięcie funkcji jakości, „dom jakości” 9. Prototypowanie – program badań (badane cechy, metody, miejsce, czas) 10. Zaliczenie ćwiczeń Projekt (zajęcia 2h): 1. Wybór przedmiotu innowacji (wyrobu, procesu) 2. Charakterystyka porównawcza przedmiotów konkurencji 3. Określenie wymagań funkcjonalnych w odniesieniu do konkurencji 4. Zaprojektowanie cech innowacyjnych przedmiotu (parametry, charakterystyka) 5. Wytyczne wdrożeniowe Należy wykorzystać całość lub fragmenty ćwiczeń
Metody oceny:
Ćwiczenia, Projekt: 1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń i kolejnych elementów projektu 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna raportu z ćwiczeń i końcowego projektu, terminowość wykonania prac, redakcja końcowego projektu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym zajęcia dotyczącej zrealizowanego projektu: ocena z ćwiczeń i projektu w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. 1. Szatkowski K. 2008, Przygotowanie produkcji, Warszawa, Wydawnictwo naukowe PWN 2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała Aleksander 2014 Zarządzanie innowacjami Warszawa: PWN 3. Szatkowski K. 2016 Zarządzanie innowacjami i transferem technologii Warszawa: PWN 4. Scarpellini, S. 2013. Multicriteria analysis for the assessment of energy innovations in the transport sector. Energy (Oxford) [0360-5442] rok:2013 tom:57 s.:160 -168 Uzupełniająca: 1. Brzeziński M. (red.) 2001, Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Warszawa, Difin. 2. Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD/ Eurostat.
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_WG3, Z2_WG4
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu projektowania i prototypowania innowacji w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: Ćwiczenia – realizacja kolejnych ćwiczeń Projekt – realizacja kolejnych elementów projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_WG5
Absolwent ma pogłębioną wiedzę ukierunkowaną na kreowanie i wdrażanie innowacji, w tym zmieniających organizację procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie, technologicznych oraz ocenę potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Ćwiczenia – realizacja kolejnych ćwiczeń Projekt – realizacja kolejnych elementów projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_UW3
Absolwent posiada umiejętności z zakresu oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów
Weryfikacja: Ćwiczenia – realizacja kolejnych ćwiczeń Projekt – realizacja kolejnych elementów projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_UW4
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do innowacyjnego wykonywania zadań z obszaru zarządzania w nieprzewidywalnych warunkach transformacji cyfrowej i gospodarki globalnej
Weryfikacja: Ćwiczenia – realizacja kolejnych ćwiczeń Projekt – realizacja kolejnych elementów projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_KO5
Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować innowacyjne modele biznesowe
Weryfikacja: Ćwiczenia – realizacja kolejnych ćwiczeń Projekt – realizacja kolejnych elementów projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: