- Nazwa przedmiotu:
- Warsztaty projektowe – projekt zmian w organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Waszkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
18h projekt + 19h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe +3h konsultacji = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,84 ECTS
18h projekt +3h konsultacji = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
18h projekt + 19h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe +3h konsultacji = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw organizacji i zarządzania (w tym podstawowe elementy zarządzania projektami) oraz zagadnień związanych z przygotowaniem i oceną projektów (np. inwestycyjnych)
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zakończeniu student:
- opracował kompleksowy projekt wdrożenia zmian w organizacji wraz z oceną możliwości adaptacji organizacji do tych zmian, przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej w okresie studiów;
- posiadał uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadania projektowego;
- potrafił precyzyjnie określić problem praktyczny oraz założenia i kryteria rozwiązania problemu i jego oceny;
- wykazał się umiejętnością analizy krytycznej na etapach formułowania założeń, określania celów i planowania projektu oraz oceny użyteczności zaproponowanego rozwiązania;
- potrafił pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować opinie;
- potrafił dobrać i zastosować właściwe metodyki, metody, techniki (w tym w szczególności techniki komputerowe) i narzędzia do zarządzania projektami;
- potrafił pokazać powiązanie wyników projektu z praktyką;
- wykazał się umiejętnością prowadzenia logicznego toku wywodów;
- wykazał się umiejętnością stosowania terminologii właściwej dla zarządzania projektami (np. kamienie milowe, harmonogram, zapas czasu), posługiwania się poprawnym stylistycznie i gramatycznie językiem, w którym przygotowany jest projekt.
- Treści kształcenia:
- D. Projekt:
Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta/zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi dotyczących zarządzania projektami. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta/zespół studentów w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i dotyczy wdrożenia zmian w organizacji. Projekt powinien zawierać kolejne etapy stanowiące treści kształcenia w następującej kolejności:
P1-2. Ustalenie tematu, celu i założeń projektu. Analiza bibliograficzno-dokumentacyjna w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu (opis projektu).
P3. Charakterystyka wybranej organizacji.
P4-6. Analiza metodyk, metod i narzędzi zarządzania projektami/portfelami/programami w wybranej organizacji.
P7-9. Identyfikacja zmiany jako szansy lub zagrożenia dla wybranej organizacji.
P10-14. Diagnoza stanu obecnego organizacji w zakresie zarządzania projektem/programem/portfolio: zakres, harmonogramy, zasoby, koszty, ograniczenia, ryzyka, analiza portfelowa (jeśli dotyczy).
P15-20. Projekt wdrożenia zmian w organizacji w zakresie projektu/programu/portfolio – opis spodziewanych efektów, w tym symulacje, modele, itp. Przygotowanie planu projektu (podział projektu na etapy/grupy projektów, przypisanie działań/produktów, diagramy sieciowe i wykresy Gantta, przypisanie zasobów do projektu, budżet projektu). Uzasadnienie wyboru metodyki zarządzania projektami. Ustalenie struktury zespołu projektowego.
P21-22. Analiza ekonomiczna przedstawionych propozycji rozwiązań. Optymalizacja zaproponowanych rozwiązań: zakres, koszty, czas.
P23. Raportowanie.
P24-25. Przegląd po wdrożeniu zmiany.
P26. Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac.
P27-28. Przygotowanie redakcyjne projektu oraz przygotowanie prezentacji.
P29-30. Złożenie projektu oraz prezentacja wyników.
Prezentacja na obronę projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach.
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna: podczas konsultacji projektowych weryfikowane jest wykonanie kolejnych etapów zadania projektowego, w tym:
- wyniki merytoryczne i ich spójność,
- systematyczność i terminowość pracy studenta/zespołu studentów,
- samodzielność i racjonalność przyjmowanych rozwiązań projektowych.
Kolejne etapy projektu są systematycznie omawiane ze studentem, a ocenie poddany jest postęp w realizacji projektu.
Podczas zajęć kończących projekt następuje złożenie projektu w wersji papierowej i elektronicznej u Prowadzącego oraz odbywa się prezentacja podsumowująca rezultaty projektu.
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna, w tym użyteczność projektu, a także poprawność redakcyjna projektu; sposób prezentacji wyników projektu; umiejętność uzasadnienia wyboru zaproponowanego rozwiązania. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny co najmniej 3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bukłaha, E., Trocki, M., 2017. Metodyki i standardy zarządzania projektami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2. Wysocki, R. K., 2018. Efektywne zarządzanie projektami. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
3. Trocki, M., 2013. Nowoczesne zarządzanie projektami. Warszawa: PWE.
4. Phillips, J., 2001. Zarządzanie projektami IT. Gliwice: Wydawnic-two HELION.
5. Project Management Institute, 2013. A guide to the Project Man-agement Body of Knowledge (PMBOK guide). Newtown Square: Project Management Institute.
Uzupełniająca:
1. Kisielnicki, J., 2011. Zarządzanie projektami, Ludzie – procedury – wyniki. Warszawa: Wolters Kluwer business.
2. Frame, J.D., 2001. Zarządzanie projektami w organizacjach. War-szawa: WIG-Press.
3. Pawlak, M., 2006. Zarządzanie projektami. Warszawa: PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Projekt jest przygotowywany przez studenta etapowo, co oznacza, że systematyczność jest istotnym elementem, ujętym w procesie oceny.
Wersja drukowana projektu powinna zawierać ok. 30 stron. Prezentacja wyników projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka B1_W01
- Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_W08
- Student zna i rozumie zasady identyfikacji zagrożeń oraz analizy i zarządzania ryzykiem w zakresie obowiązujących teorii, podejść i metod
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka B1_U05
- Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych, szczególnie w obszarach dotyczących zarządzania ryzykiem
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_U13
- Student potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_U15
- Student potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_U16
- Student potrafi komunikować się z użyciem specjali-stycznej terminologii z zakresu nauk ekonomicznych, technicznych i zarządzania
Weryfikacja: Prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka B1_K01
- Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_K02
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: