Nazwa przedmiotu:
Kształtowanie przestrzeni publicznych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. arch. Wojciech Bartoszczuk, dr inż. arch. Ewa Jarecka-Bidzińska, dr inż. Katarzyna Rędzińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIS703
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 65 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin c) konsultacje - 5 godzin 2. Praca własna studenta – 60 godzin, w tym: a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godzin b) praca nad przygotowaniem koncepcji zagospodarowania wybranej przestrzeni publicznej - 50 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,6 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 65, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin c) konsultacje - 5 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,4 pkt. ECTS - 85 godzin, w tym: a) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin b) konsultacje - 5 godzin c) praca nad przygotowaniem koncepcji zagospodarowania wybranej przestrzeni publicznej - 50 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów: Planowanie przestrzenne (projekt planistyczny) i Planowanie przestrzenne w praktyce - na semestrze VI.
Limit liczby studentów:
90 – studentów na wykładzie, po 30 – studentów na ćwiczeniach
Cel przedmiotu:
Poznanie i zrozumienie kontekstu przestrzennego oraz złożoności struktury i funkcji przestrzeni publicznych. Podstawowe zagadnienia dotyczące historycznych przestrzeni publicznych, ich znaczenia dla współczesnego miasta, wykorzystania dorobku pokoleń oraz dobrych praktyk w nowych rozwiązaniach. Poznanie różnorodnych środków technicznych i detali urbanistycznych w kształtowaniu przestrzeni publicznych. Poznanie różnorodnych relacji pomiędzy zagadnieniami socjologii miast a przestrzeniami publicznymi. Poznanie podstawowych zagadnień związanych z problematyką kształtowania kompozycji urbanistycznej. Zdobycie wiedzy związanej z projektowaniem i przekształcaniem nowoczesnych przestrzeni publicznych w dobie pandemii oraz rozwiązaniami smart city i wprowadzeniem pojazdów autonomicznych. Celem ćwiczeń jest nabycie przez studentów praktycznych umiejętności dotyczących projektowania przestrzeni publicznych. W zakresie ćwiczeń Studenci analizują istniejące zagospodarowania oraz ustalenia dokumentów planistycznych, następnie - na podstawie przeprowadzonych analiz - wykonują koncepcję / projekt (w zależności od specyfiki danego terenu) zagospodarowania przestrzennego, w tym wizualizację przyjętych rozwiązań.
Treści kształcenia:
WYKŁADY: 1. Przestrzenie publiczne – wprowadzenie 2. Przestrzenie publiczne w kontekście historycznym 3. Przestrzenie publiczne w kontekście historycznym 4. Socjologiczne aspekty projektowania przestrzeni publicznych 5. Socjologiczne aspekty projektowania przestrzeni publicznych – tożsamość i dziedzictwo 6. Przestrzeń publiczna jako efekt rewitalizacji 7. Przestrzeń publiczna w dobie pandemii 8. Smart przestrzenie publiczne 9. Transformacja urbanistyczna a wprowadzenie pojazdów autonomicznych. ĆWICZENIA: Wykonanie koncepcji / projektu zagospodarowania przestrzennego wybranego terenu - ciągu komunikacyjnego (pieszego/kołowego) lub terenu zieleni (publicznej/osiedlowej).
Metody oceny:
Forma zaliczenia wykładów - pisemny sprawdzian (kolokwium) obejmujący zagadnienia teoretyczno-problemowe (zaliczenie wymaga uzyskania minimum 75% punktów). Można podnieść ocenę o 0,5 stopnia poprzez wykonanie nieobowiązkowego przedstawienia pomysłu na nowatorskie schematyczne, koncepcyjne i ideowe graficzne rozwiązanie urbanistyczne na wskazanym przez prowadzącego terenie, stanowiącym kompleks budynków wraz z przestrzenią publiczną. Zagadnienie obejmujące głównie aspekty związane z rewitalizacyjnymi wytycznymi dot. nowego zagospodarowania – projekt zespołowy (ok. 5-6 osób). Wyniki (zaliczone/niezaliczone do podniesienia finalnej oceny) z projektu zostaną udostępnione na platformie MS Teams w zakładce Zadanie, a finalne w systemie USOS PW. Forma zaliczenia ćwiczeń projektowych - ocena poprawności wykonanego w ramach ćwiczeń zadania. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ze sprawdzianu z wykładów i oceny z ćwiczeń. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Chmielewski J.M., 2001, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. 2. Chmielewski J.M., Teoria i praktyka planowania przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016. 3. Domański, R., 2013, Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne. PWN, Warszawa 4. Gehl J., 2009 Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydnictwao RAM, Kraków, 5. Gehl J., 2010, Miasta dla ludzi. Wydawnictwo RAM, Kraków. 6. Gzell S., 1987, Fenomen małomiejskości, Instytut Urbanistyki i planowania przestrzennego Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 7. Jałowiecki B., Szczepański M.S., 2010, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa. 8. Lorens, P., 2008. Główne tendencje przemiany struktury funkcjonalno – przestrzennej współczesnych miast. W: Lorens, P., Ratajczyk – Piątkowska, E. (red.). Komercjalizacja przestrzeni- charakterystyczne zjawiska. Warszawa: Urbanista 9. Lynch K., 1960, The image of the City, The MIT Press. 10. Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęśliwe. Wydawnictwo "Wysoki Zamek", Kraków. 11. Pluta K., 2012, Przestrzenie publiczne miast europejskich, projektowanie urbanistyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-044-3, 12. Wejchert. K., 1984, Elementy kompozycji urbanistycznej, Wydawnictwo Arkady,
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Przedmiot prowadzony w formie stacjonarnej, z możliwością zmiany (w ewentualnym koniecznym przypadku, po uzyskaniu zezwolenia Władz Wydziału i Uczelni) na inną formę. Prowadzący nie wyraża zgody na nagrywanie zajęć.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIS703_W1
ma podstawową wiedzę o normach i przepisach prawnych dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego - w szczególności dotyczących procesu realizacji projektu - pozwalającą ocenić jakość zagospodarowania terenu pod kątem zgodności z powyższymi przepisami, a także ocenić opłacalność ekonomiczną realizacji projektu
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13, K_W21
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07, T1A_W09
Efekt GP.SIS703_W2
ma wiedzę o zakresie i randze ustaleń planistycznych, a także ich wpływie na możliwości inwestycyjne na danym terenie
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W24_UR, K_W25_UR, K_W27_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W07
Efekt GP.SIS703_W3
ma wiedzę o możliwości planistycznej ochrony interesu i dóbr publicznych przy uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju i w tworzeniu ładu przestrzennego
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIS703_U1
potrafi pracować indywidualnie i w zespole w celu wspólnego wykonania zadania
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt GP.SIS703_U2
potrafi przygotować dokumentację i przedstawić autoreferat dotyczący wymaganych dokumentów w procesie realizacji projektu
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04
Efekt GP.SIS703_U3
potrafi wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin, niezbędna do planowania danej przestrzeni, potrafi pozyskiwać dane do analizowania opłacalność ekonomicznej własnego projektu
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
Efekt GP.SIS703_U4
posiada umiejętność pracy z ustawami i rozporządzeniami z zakresu planowania przestrzennego, a także aktami prawa miejscowego: studiami uwarunkowań i kierunków zagospodarowania oraz miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05
Efekt GP.SIS703_U5
potrafi skwantyfikować i uzasadnić rachunkowo opłacalność przyjętych rozwiązań w projekcie wybranego obszaru, potrafi przeanalizować cechy istniejące uwarunkowania i możliwości rozwoju danego obszaru, potrafi przeanalizować rozwiązania projektowe pod kątem ich zgodności z przepisami prawa
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20_UR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05, S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIS703_K1
rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych w zakresie planowania przestrzennego
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt GP.SIS703_K2
ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe, w tym odnoszące się do środowiska zamieszkania
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K07
Efekt GP.SIS703_K3
ma świadomość interdyscyplinarności w procesie projektowania oraz odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, potrafi pracować i debatować w grupie z innymi specjalistami
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K01, T1A_K01