Nazwa przedmiotu:
Kolej a środowisko
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż. Ewa Kardas-Cinal, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
88 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 35 godz., przygotowanie do zaliczeń 23 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., konsultacje 3 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska oraz tematyki transportu kolejowego.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej zagadnień ochrony środowiska naturalnego w odniesieniu do transportu kolejowego. Nabycie umiejętności analizy zagadnień związanych z wpływem kolei na środowisko naturalne.
Treści kształcenia:
Wykład: Regulacje prawne dotyczące wpływu transportu na środowisko naturalne. Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności (TSI) dla podsystemu „Tabor kolejowy – hałas” . Źródła drgań i hałasu generowanego przez transport kolejowy; wpływ na otoczenie. Aktywne i pasywne metody ograniczenia hałasu kolejowego. Wpływ transportu kolejowego na klimat (emisja CO2). Adaptacja infrastruktury kolejowej do zmian klimatu. Wpływ transportu kolejowego na zachowanie i przemieszczanie się zwierząt i ptaków. Działania zaradcze, dotyczące pojazdów szynowych oraz infrastruktury kolejowej, mające na celu ograniczenie szkodliwego wpływu kolei na środowisko. Ćwiczenia audytoryjne: Zakres ćwiczeń odpowiada tematyce wykładów i polega na nabyciu umiejętności w zakresie analizy wpływu transportu kolejowego na środowisko.
Metody oceny:
Wykład: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań, Ćwiczenia audytoryjne: Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Ocena zintegrowana: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura: 1. Stańczak-Strząska M.: Ochrona środowiska w transporcie. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007 2. Gronowicz J.: Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2004, Poznan; Radom. 3. Biała Księga – Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Komisja Europejska, Bruksela 28.3.2011, źródła internetowe: 4. Prognoza oddziaływania na środowisko do Programu rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim, Warszawa 2015, dostęp na stronie https://www.mbpr.pl 5.Prognoza oddziaływania na środowisko Regionalnego Planu Transportowego Województwa Mazowieckiego w perspektywie do 2030 roku, opublikowane 26.01.2022. https://www.funduszedlamazowsza.eu/aktualnosci/konsultacje-regionalnego-planu-transportowego-wojewodztwa-mazowieckiego-w-perspektywie-do-2030-roku
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu zagadnień związanych z ochroną środowiska w odniesieniu do transportu kolejowego.Student zna regulacje prawne dotyczące wpływu transportu na środowisko naturalne.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Student potrafi zdefiniować źródła drgań i hałasu generowanego przez transport kolejowy oraz określić ich wpływ na otoczenie. Zna aktywne i pasywne metody ograniczenia hałasu kolejowego.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Student ma wiedzę w zakresie wpływu transportu kolejowego na klimat (emisję CO2) oraz zachowanie się zwierząt i ptaków.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W04
Student ma wiedzę o dotychczas stosowanych działaniach zaradczych dotyczących pojazdów szynowych oraz infrastruktury kolejowej, które mają na celu ograniczenie szkodliwego wpływu kolei na środowisko.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Student potrafi określić wpływ drgań i hałasu generowanego przez transport kolejowy na otoczenie.
Weryfikacja: Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U06, Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU, I.P6S_UO
Charakterystyka U02
Student potrafi określić wpływ transportu kolejowego na klimat (emisję CO2) oraz zachowanie się zwierząt i ptaków.
Weryfikacja: Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U06, Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU, I.P6S_UO
Charakterystyka U03
Student potrafi określić działania zaradcze dotyczące pojazdów szynowych oraz infrastruktury kolejowej, mające na celu ograniczenie szkodliwego wpływu kolei na środowisko.
Weryfikacja: Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U05, Tr1A_U18, Tr1A_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UO, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student jest gotów do pracy z zespole oraz prezentacji przygotowanej pracy. Student rozumie potrzebę współorganizowania działalności na rzecz ochrony środowiska oraz inicjowania wszelkich działań na rzecz interesu publicznego.
Weryfikacja: Na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz prezentacji przygotowanej pracy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K04, Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KO, I.P6S_KK