- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie w języku wysokiego poziomu
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Czerepicki, profesor uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 83 godz., w tym: praca na zajęciach komputerowych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 38 godz., konsultacje 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na zajęciach komputerowych 30 godz., konsultacje 5 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS 83 godz., w tym: praca na na zajęciach komputerowych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 38 godz., konsultacje 5 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe30h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z przedmiotu Podstawy programowania.
- Limit liczby studentów:
- Zajęcia komputerowe: 14 osób.
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne zastosowanie zasad algorytmizacji i metod programowania w języku wysokiego poziomu do tworzenia programów komputerowych z interfejsem graficznym użytkownika wykorzystujących techniki przetwarzania równoległego, elementy animacji komputerowej, bazy danych, metody programowania sieciowego, w celu rozwiązania przykładowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Tworzenie aplikacji z interfejsem graficznym wysokiego poziomu. Obsługa zdarzeń klawiatury i myszy. Symulacja i wizualizacja doświadczeń losowych. Przetwarzanie równoległe z wykorzystaniem wątków. Tworzenie aplikacji wykorzystujących bazę danych. Programowanie aplikacji sieciowych w architekturze klient-serwer. Podstawy programowania aplikacji WWW.
- Metody oceny:
- Ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów pisemnych. Każde kolokwium jest oceniane w skali od 0 do 50 punktów. Punkty są przyznawane zgodnie z ustaloną listą obejmującą wszystkie efekty kształcenia w zakresie umiejętności, która zawiera nazwę ocenianej cechy rozwiązania oraz liczbę przyznawanych punktów. W celu zaliczenia zajęć komputerowych należy uzyskać pozytywną (>50% punktów możliwych do zdobycia) ocenę dla każdego z efektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) C.S. Horstmann. Java. Podstawy. Wydanie XI, Helion, 2019
2) M.Lis: Java. Ćwiczenia praktyczne. Wydanie IV, Helion, 2014
3) 3) K. Czapla. Bazy danych. Podstawy projektowania i języka SQL. Helion, 2015
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna zasady programowania aplikacji z interfejsem graficznym, z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Zna zasady programowania aplikacji bazodanowych w architekturze klient-serwer z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Zna architekturę oraz zasady programowania aplikacji sieciowych i WWW z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi zaprojektować interfejs graficzny aplikacji komputerowej rozwiązującej określone zadanie algorytmiczne, z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi wykorzystać techniki programowania współbieżnego, obiektowego oraz bazodanowego do implementacji algorytmu z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi zaprogramować aplikację sieciową w architekturze klient-serwer zgodnie z zadaniem algorytmicznym, z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i własnej wiedzy. Umie identyfikować i rozstrzygać problemy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu programowania
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć - wymagane jest rozwiązanie co najmniej jednego zadania podczas zajęć praktycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KK