Nazwa przedmiotu:
Bezpieczeństwo konstrukcji i eksploatacji środków transportu
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw; prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
146 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych oraz zajęć laboratoryjnych 2 godz.), zapoznanie się ze wskazana literaturą 12 godz., przygotowanie się do egzaminu 15 godz., udział w egzaminie 2 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 10 godz., opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych 18 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 pkt. ECTS (66 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (86 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych oraz zajęć laboratoryjnych 2 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 10 godz., opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych 18 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Środki transportu.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest zaznajomienie z podstawami teoretycznymi i praktyką podnoszenia bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu: wewnętrznego, drogowego, szynowego, lotniczego i wodnego. Celem ćwiczeń projektowych jest wykształcenie u studentów umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu. Celem zajęć laboratoryjnych jest poznanie i opanowanie wybranych metod badań pojazdów samochodowych w zakresie wybranych parametrów konstrukcyjnych opisujących ich własności
Treści kształcenia:
Wykład: Bezpieczeństwo eksploatacji środków transportu wewnętrznego. Stateczność wybranych środków transportu wewnętrznego. Urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i ostrzegawcze środków transportu wewnętrznego. Bezpieczeństwo ruchu a budowa podwozia pojazdów drogowych. Przyczepność koło-droga jako element bezpieczeństwa ruchu. Wymagania dla hamulców samochodów oraz systemy kontroli trakcji i antypoślizgowe samochodów. Bezpieczeństwo przeciw wykolejeniu oraz warunki bezpiecznego ruchu w torze prostym i łukach. Wymagania dla hamulców miejskich pojazdów szynowych oraz systemy hamowania i kontroli prędkości jazdy. Niekonwencjonalne rozwiązania w miejskim transporcie szynowym. Aerodynamika oraz mechanika lotu samolotów i śmigłowców. Konstrukcja i praca płatowca samolotów i śmigłowców. Osiągi, stateczność i sterowność. Napędy lotnicze, charakterystyki i zastosowanie. Elementy obliczeń wytrzymałościowych. Wirniki śmigłowców, konstrukcja i charakterystyki. Wyposażenia samolotów i śmigłowców. Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe. Ćwiczenia projektowe: Rozwiązanie 3 przykładów rachunkowych (ćwiczeń) obejmujących badanie: stateczności dźwignic, opcjonalnie wyznaczania maksymalnych prędkości samochodu lub pojazdu szynowego w łuku, oraz zapewnienia stateczności latającego środka transportu podczas lotu z ładunkiem. Zajęcia laboratoryjne: Określanie podstawowych parametrów masowo – geometrycznych samochodów. Doświadczalne (stanowiskowe) określanie charakterystyk układu napędowego samochodów, doświadczalne określanie własności sprężysto – tłumiących zawieszenia samochodu, doświadczalne określanie wybranych własności układów prowadzenia samochodu.
Metody oceny:
Wykład: Egzamin - składa się z 2 części: 1. Środki transportu lądowego i wewnętrznego oraz 2. Latające środki transportu. Podczas każdej części każda z odpowiedzi na pytania/zagadnienia do omówienia podczas egzaminu jest oceniana indywidualnie w zakresie od 2,0 do 5,0. Ocena z danej części egzaminu jest średnią arytmetyczną ocen z odpowiedzi na wszystkie pytania wskazane podczas danej części egzaminu. Ocena ostateczna z egzaminu jest średnią arytmetyczną ocen z obu części, jednak tylko wtedy jeśli oceny z obu części są pozytywne. Ocena negatywna z jednej lub obu części skutkuje oceną negatywną z przedmiotu. Możliwa jest poprawa każdej z niezaliczonych części. Część wcześniej zaliczona nie podlega poprawie. Ćwiczenia projektowe: Zaliczenie każdego z 3 przykładów obliczeniowych na ocenę. Skala ocen to 2-5. Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z każdego z 3 ćwiczeń. Wszystkie ćwiczenia musza zostać zaliczone, tj. musza uzyskać ocenę pozytywną. Zajęcia laboratoryjne: Odbycie wszystkich ćwiczeń, kolokwium ustne lub pisemne dla każdego z ćwiczeń (warunkiem zaliczenia jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za odpowiedzi na 2 pytania) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie. Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych z poszczególnych tematów). Ocena zintegrowana: Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form zajęć.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II, 2. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane, 3. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2, 4. Arczyński S. – Mechanika ruchu samochodu, 5. Reimpell H., Betzler H. – Podwozia samochodów, WKŁ, 2008. 6. Sysak J. – Drogi kolejowe, Esveld C. – Modern railway track, Romaniszyn Z., 7. Wolfram T. – Nowoczesny tabor szynowy. 8. Goraj Z. – Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń 9.Witkowski R. – Wprowadzenie do wiedzy o śmigłowcach. 10. Jackowski J., Łęgiewicz Ł, Wieczorek M. Samochody osobowe i pochodne. WKŁ, 2011. 11. Lozia Z. (red.): Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. OWPW, Warszawa 2015. 12. Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. Informator Techniczny Bosch. WKŁ, 2010. 13. Fic B. Samochody elektryczne. Wydawnictwo KaBe, 2019.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji środków transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów kołowo-drogowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów szynowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W04
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji płatowca latających środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W05
ma podstawową wiedzę na temat metod badań pojazdów samochodowych w zakresie wybranych parametrów konstrukcyjnych opisujących ich własności.
Weryfikacja: kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich wykonania; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
posiada umiejętność merytorycznego rozpoznania zagrożeń podczas eksploatacji różnych rodzajów środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
potrafi zastosować metody przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
posiada umiejętności biegłego posługiwania się analitycznymi narzędziami rozpoznania i przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu
Weryfikacja: Zaliczenie 3 przykładów obliczeniowych dotyczących sprawdzenia bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu na ocenę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U04
wykazuje się umiejętnością interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich wykonania; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o