- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo konstrukcji i eksploatacji środków transportu
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw; prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 146 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych oraz zajęć laboratoryjnych 2 godz.), zapoznanie się ze wskazana literaturą 12 godz., przygotowanie się do egzaminu 15 godz., udział w egzaminie 2 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 10 godz., opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych 18 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 pkt. ECTS (66 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS (86 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych oraz zajęć laboratoryjnych 2 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 10 godz., opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych 18 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Środki transportu.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest zaznajomienie z podstawami teoretycznymi i praktyką podnoszenia bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu: wewnętrznego, drogowego, szynowego, lotniczego i wodnego.
Celem ćwiczeń projektowych jest wykształcenie u studentów umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu.
Celem zajęć laboratoryjnych jest poznanie i opanowanie wybranych metod badań pojazdów samochodowych w zakresie wybranych parametrów konstrukcyjnych opisujących ich własności
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Bezpieczeństwo eksploatacji środków transportu wewnętrznego. Stateczność wybranych środków transportu wewnętrznego. Urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i ostrzegawcze środków transportu wewnętrznego. Bezpieczeństwo ruchu a budowa podwozia pojazdów drogowych. Przyczepność koło-droga jako element bezpieczeństwa ruchu. Wymagania dla hamulców samochodów oraz systemy kontroli trakcji i antypoślizgowe samochodów. Bezpieczeństwo przeciw wykolejeniu oraz warunki bezpiecznego ruchu w torze prostym i łukach. Wymagania dla hamulców miejskich pojazdów szynowych oraz systemy hamowania i kontroli prędkości jazdy. Niekonwencjonalne rozwiązania w miejskim transporcie szynowym. Aerodynamika oraz mechanika lotu samolotów i śmigłowców. Konstrukcja i praca płatowca samolotów i śmigłowców. Osiągi, stateczność i sterowność. Napędy lotnicze, charakterystyki i zastosowanie. Elementy obliczeń wytrzymałościowych. Wirniki śmigłowców, konstrukcja i charakterystyki. Wyposażenia samolotów i śmigłowców. Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe.
Ćwiczenia projektowe:
Rozwiązanie 3 przykładów rachunkowych (ćwiczeń) obejmujących badanie: stateczności dźwignic, opcjonalnie wyznaczania maksymalnych prędkości samochodu lub pojazdu szynowego w łuku, oraz zapewnienia stateczności latającego środka transportu podczas lotu z ładunkiem.
Zajęcia laboratoryjne:
Określanie podstawowych parametrów masowo – geometrycznych samochodów. Doświadczalne (stanowiskowe) określanie charakterystyk układu napędowego samochodów, doświadczalne określanie własności sprężysto – tłumiących zawieszenia samochodu, doświadczalne określanie wybranych własności układów prowadzenia samochodu.
- Metody oceny:
- Wykład:
Egzamin - składa się z 2 części: 1. Środki transportu lądowego i wewnętrznego oraz 2. Latające środki transportu. Podczas każdej części każda z odpowiedzi na pytania/zagadnienia do omówienia podczas egzaminu jest oceniana indywidualnie w zakresie od 2,0 do 5,0. Ocena z danej części egzaminu jest średnią arytmetyczną ocen z odpowiedzi na wszystkie pytania wskazane podczas danej części egzaminu. Ocena ostateczna z egzaminu jest średnią arytmetyczną ocen z obu części, jednak tylko wtedy jeśli oceny z obu części są pozytywne. Ocena negatywna z jednej lub obu części skutkuje oceną negatywną z przedmiotu. Możliwa jest poprawa każdej z niezaliczonych części. Część wcześniej zaliczona nie podlega poprawie.
Ćwiczenia projektowe:
Zaliczenie każdego z 3 przykładów obliczeniowych na ocenę. Skala ocen to 2-5. Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z każdego z 3 ćwiczeń. Wszystkie ćwiczenia musza zostać zaliczone, tj. musza uzyskać ocenę pozytywną.
Zajęcia laboratoryjne:
Odbycie wszystkich ćwiczeń, kolokwium ustne lub pisemne dla każdego z ćwiczeń (warunkiem zaliczenia jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za odpowiedzi na 2 pytania) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie. Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych z poszczególnych tematów).
Ocena zintegrowana:
Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form zajęć.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II,
2. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane, 3. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2,
4. Arczyński S. – Mechanika ruchu samochodu,
5. Reimpell H., Betzler H. – Podwozia samochodów, WKŁ, 2008.
6. Sysak J. – Drogi kolejowe, Esveld C. – Modern railway track, Romaniszyn Z.,
7. Wolfram T. – Nowoczesny tabor szynowy.
8. Goraj Z. – Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń
9.Witkowski R. – Wprowadzenie do wiedzy o śmigłowcach.
10. Jackowski J., Łęgiewicz Ł, Wieczorek M. Samochody osobowe i pochodne. WKŁ, 2011.
11. Lozia Z. (red.): Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. OWPW, Warszawa 2015.
12. Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. Informator Techniczny Bosch. WKŁ, 2010.
13. Fic B. Samochody elektryczne. Wydawnictwo KaBe, 2019.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji środków transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów kołowo-drogowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji pojazdów szynowych
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W04
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych problemów bezpieczeństwa konstrukcji i eksplaoatacji płatowca latających środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W05
- ma podstawową wiedzę na temat metod badań pojazdów samochodowych w zakresie wybranych parametrów konstrukcyjnych opisujących ich własności.
Weryfikacja: kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich wykonania; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- posiada umiejętność merytorycznego rozpoznania zagrożeń podczas eksploatacji różnych rodzajów środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- potrafi zastosować metody przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa środków transportu
Weryfikacja: wykład - egzamin w formie pisemnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U03
- posiada umiejętności biegłego posługiwania się analitycznymi narzędziami rozpoznania i przeciwdziałania typowym zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu
Weryfikacja: Zaliczenie 3 przykładów obliczeniowych dotyczących sprawdzenia bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji środków transportu na ocenę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U04
- wykazuje się umiejętnością interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich wykonania; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o