Nazwa przedmiotu:
Technologie Informacyjne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Szymon Borkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK326
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 45 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach w pracowni komputerowej - 30 godzin b) konsultacje - 15 godzin 2. Praca własna studenta – 20 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć w pracowni komputerowej - 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 45, w tym: a) obecność na zajęciach w pracowni komputerowej - 30 godzin b) konsultacje - 15 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 pkt. ECTS - 65 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach w pracowni komputerowej - 30 godzin b) konsultacje - 15 godzin c) przygotowanie do zajęć w pracowni komputerowej - 20 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność obsługi komputera. Wiedza i umiejętności z przedmiotów: Informatyka oraz Grafika inżynierska.
Limit liczby studentów:
30 - studentów na ćwiczeniach
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy w zakresie technologii CAD oraz BIM wykorzystywanych w projektowaniu inżynierskim oraz umiejętności wykorzystania aplikacji opartych na tych technologiach dla potrzeb planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do technologii informacyjnych 2. Zaawansowane narzędzia technologii CAD 2.1. Zestawienie klawiszy funkcyjnych i popularnych skrótów klawiaturowych 2.2. Stałe i tymczasowe tryby lokalizacji 2.3. Wymiarowanie, zmiana stylu wymiarowania, wielolinia odniesienia 2.4. Parametry projektowania 2.5. Opcje wydruku i publikacji (DWF) 2.6. Tabele w różnych postaciach 2.7. Praca z podkładami rastrowymi i wektorowymi 2.8. Własne rodzaje linii 2.9. Lispy 2.10. AutoCAD Design Center oraz popularne źródła danych 2.11. Opcja E-transmit 2.12. Zestawienie zmiennych systemowych 3. Podstawy technologii BIM z wykorzystaniem aplikacji Autodesk Revit 3.1. Podstawy teoretyczne i ważne podziały 3.2. Rozpoczęcie pracy z programem i rozszerzenia plików 3.3. Interfejs użytkowania oraz jednostki 3.4. Elementy odniesienia 3.5. Projektowanie podstawowych elementów budynku 3.6. Tworzenie modelu terenu 3.7. Wstawienie obszarów podrzędnych i granic nieruchomości 3.8. Wstawianie komponentów terenu 3.9. Tworzenie widoków z bryły 3.10. Rendering 3.11. Komponowanie arkusza 3.12. Eksport widoku 3D do formatu IFC 3.13. Zestawienie skrótów klawiaturowych
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie dwóch oddanych zadań oraz pozytywnym ocenieniu poszczególnych ćwiczeń. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
Materiały dydaktyczne do przedmiotu Technologie Informacyjne opracowane wykonane w ramach zadania nr 4 – „Modernizacja kształcenia studentów I stopnia studiów na kierunku Gospodarka Przestrzenna” realizowanego w ramach projektu „NERW 2 PW. Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz literatura: 1. Revit Architecture 2011. Podręcznik użytkownika, Autodesk Inc., 2010 2. Kozłowski W., Fijka J., Szajrych K. Revit Architecture 2010. AEC DESIGN 2010. 3. Węgierek P., Stępień A. Autodesk AutoCAD: poziom zaawansowany 2D, Lublin, 2014. 4. Węgierek P., Borkowski A. Sz. Revit Architecture. Podstawy projektowania, Lublin, 2015.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK326_W1
ma wiedzę na temat oprogramowania typu GIS, w tym aplikacji open source, zna podstawowe formaty danych przestrzennych
Weryfikacja: ocena poszczególnych ćwiczeń w aplikacji AutoCAD Map3D
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt GP.SIK326_W2
ma wiedzę na temat zastosowania systemów GIS do tworzenia i generowania map tematycznych, zna podstawowe i zaawansowane narzędzia oprogramowania CAD
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego podstawowych poleceń i zmiennych systemowych w oprogramowaniu AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt GP.SIK326_W3
ma wiedzę na temat dostępnych układów współrzędnych, zna możliwości kalibracji podkładów rastrowych oraz ich blokowania przed edycją
Weryfikacja: ocena kalibracji podkładów w aplikacjach AutoCAD (CAD) oraz AutoCAD Map 3D (GIS)
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK326_U1
potrafi korzystać z literatury przedmiotu oraz zasobów internetowych (portale branżowe, fora dyskusyjne)
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego pobierania i korzystania z bloków podstawowych, parametrycznych oraz dynamicznych w aplikacji AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.SIK326_U2
ma umiejętność samokształcenia się, potrafi sprawnie posługiwać się Pomocą programu oraz korzystać z zasobów internetowych
Weryfikacja: ocena umiejętności wyszukania i skorzystania z Pomocy programu AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt GP.SIK326_U3
potrafi posługiwać się zaawansowanymi narzędziami aplikacji AutoCAD oraz AutoCAD Map 3d, potrafi tworzyć kompozycje kartograficzne na układzie
Weryfikacja: ocena ćwiczeń w formie wydrukowanej z układu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt GP.SIK326_U4
potrafi korzystać z serwisów Web Map Service (WMS) oraz portali mapowych, potrafi wektoryzować i tworzyć dane przestrzenne
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK326_K1
rozumie ideę tzw. long life learning (uczenia się przez całe życie), ma świadomość samodzielnej nauki oprogramowania projektowego
Weryfikacja: ocena projektów końcowych oraz oddanych analiz oprogramowania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt GP.SIK326_K2
potrafi konsultować swoje projekty ze specjalistami w danej dziedzinie
Weryfikacja: ocena udziału w konsultacjach z innymi nauczycielami akademickimi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01