- Nazwa przedmiotu:
- Rewitalizacja obszarów zdewastowanych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Alina Maciejewska, mgr inż. Łukasz Kuzak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS325
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 50, w tym:
a) udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.
b) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
2. Praca własna studenta - 40 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych: 7 godz.,
b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 godz.
c) realizacja zadań projektowych: 24 godz.
d) przygotowanie do zaliczenia: 2 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS - liczba godzin kontaktowych - 50, w tym:
a) udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.
b) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS - 66 godzin, w tym:
a) udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
b) przygotowanie do zajęć projektowych: 7 godz.,
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
d) realizacja zadań projektowych: 24 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska.
- Limit liczby studentów:
- 60 - studentów na wykładzie, 30 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy z zakresu rewitalizacji obszarów podlegających presji przemysłowej i zagospodarowania terenów zdegradowanych celem nadania im nowych funkcji. Nabycie umiejętności przygotowania projektu rewitalizacji terenów zdegradowanych, z uwzględnieniem potrzeb lokalnych i środowiskowych.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1. Wprowadzenie i zagadnienia wstępne. Pojęcie rewitalizacji w planowaniu przestrzennym. Motywy podjęcia problemu rewitalizacji. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i definicji (grunty zdegradowane, grunty zdewastowane, rekultywacja, rewitalizacja).
Ustawodawstwo w zakresie terenów zdegradowanych i poprzemysłowych. Skala degradacji obszarów w Polsce. Degradacja środowiska na obszarach miejskich. Klasyfikacja terenów zdegradowanych (tereny poprzemysłowe, tereny powojskowe, pokolejowe, poportowe, zdegradowane tereny miejskie). Podatność różnych rodzajów obszarów na poszczególne typy degradacji. Proces rewitalizacji terenów zdewastowanych. Ograniczenia przekształceń i rewitalizacji terenów zdegradowanych. Formy dalszego użytkowania terenów poprzemysłowych.
2. Wybrane aspekty przyrodnicze w procesie rewitalizacji. Równowaga ekologiczna. Akty prawne w zakresie zagadnień przyrodniczych. Audyt środowiskowy w procesie rewitalizacji. Środowisko przyrodnicze na terenach przemysłowych. Zintegrowana analiza środowiska. Analiza terenu.
3. Wybrane studia przypadków rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. Czynniki warunkujące wykorzystywanie obszarów poprzemysłowych. Bariery rozwoju nowych funkcji na terenach poprzemysłowych. Wybrane przykłady adaptacji obszarów poprzemysłowych (przykłady polskie i zagraniczne).
ĆWICZENIA:
Ćwiczenia składają się z dwóch projektów oraz wyjazdu terenowego.
Studenci wykonują projekty:
1. Projekt wytycznych w zakresie rewitalizacji wybranej dzielnicy/miasta
2. Studium terenu poprzemysłowego położonego na obszarze miejskim wraz z proponowaną koncepcją rewitalizacji i zagospodarowania. Analiza uwarunkowań środowiskowych obszaru.
Program ćwiczeń obejmuje spotkanie z ekspertem, podczas którego zaprezentowany proces rekultywacji i zagospodarowania obszaru zdegradowanego. W trakcie wystąpienia przedstawione zostaną problemy związane z rewitalizacją obszarów poprzemysłowych w miastach.
W ramach zajęć wykorzystuje się formę kształcenia zdalnego e - learning (platforma MS Teams).
- Metody oceny:
- Pisemne zaliczenie wykładów (kolokwium). Wykonanie dwóch projektów w ramach ćwiczeń. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń projektowych. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,75 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,25 - 4,74), 4,0 - cztery (3,75 - 4,24), 3,5 - trzy i pół (3,25 - 3,74), 3,0 - trzy (3,0 - 3,24).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- LITERATURA PODSTAWOWA:
1. GASIDŁO, K. (1998). Problemy przekształceń terenów poprzemysłowych. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej;
2. GASIDŁO, K. (2010). Kierunki przekształceń przestrzeni przemysłu. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej;
3. KACZMAREK, S. (2001). Rewitalizacja terenów poprzemysłowych: nowy wymiar w rozwoju miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego;
4. KOPEĆ, M. (2010). Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck;
5. KOZŁOWSKI, S., WOJNAROWSKA, A. (2011). Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich. Łódź: WUŁ;
6. JARCZEWSKI, W. (2009). Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, bokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe, powojskowe. Tom 4., Kraków: Instytut Rozwoju Miast;
7. Program Rządowy dla terenów poprzemysłowych. (2004). Warszawa: Ministerstwo Środowiska;
8. MALINA, G. (2011). Rekultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych. Poznań: PZIiTS;
9. LORENS, P., MARTYNIUK-PECZEK, J. (2009). Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista;
10. MACIEJEWSKA, A., TUREK, A. (2019). Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Warszawa: PWN.
LITERATURA DODATKOWA:
11. LORENS, P.(2007). Rewitalizacja miast w Polsce. Pierwsze doświadczenia. Warszawa: Urbanista;
12. LORENS, P. (2010). Rewitalizacja miast: planowanie i realizacja. Gdańsk: Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej;
13. MARKOWSKI, T. KACZMAREK, S., OLENDEREK, J. (2010). Rewitalizacja terenów poprzemysłowych w Łodzi. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN;
14. ZIOBROWSK,I Z., PTASZYCKA-JACKOWSKA, D., RĘBOWSKA, A., GEISSLER, A. (2000). Rewitalizacja, rehabilitacja i restrukturyzacja – odnowa miast. Kraków: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej;
15. SKOWRONEK, J. (2010). Innowacyjne rozwiązania rewitalizacji terenów zdegradowanych. Lędziny-Katowice: Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego Sp.z o.o.; Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych;
16. STARZEWSKA-SIKORSKA, A. (2007). Instrumenty zarządzania rewitalizacją zdegradowanych terenów poprzemysłowych oraz obszarów odnowy miejskiej. Białystok: Wydawnictwo Ekologia i Środowisko.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS325_W1
- ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych uwarunkowań rewitalizacji obszarów poprzemysłowych oraz ich uwzględniania w praktyce planistycznej zarówno w kraju, jak i w Europie
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08
- Efekt GP.SMS325_W2
- ma wiedzę z zakresu ekonomii niezbędną dla potrzeb gospodarowania i administrowania obiektów podlegających procesowi rewitalizacji
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS325__U1
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie w zakresie rewitalizacji obszarów zdewastowanych
Weryfikacja: Analiza wybranego projektu rewitalizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt GP.SMS325_U2
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: terminowe opracowanie wszystkich etapów projektu rewitalizacji wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt GP.SMS325_U3
- potrafi merytorycznie uzasadnić autorskie rozwiązanie zastosowane w projekcie
Weryfikacja: Ocena analiz, prezentacji i obrony projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07
- Efekt GP.SMS325_U4
- planuje i wykonuje zadania projektowe pod kierunkiem opiekuna naukowego
Weryfikacja: Konsultacje wykonywanego podczas zajęć projektu i jego obrona, obecność na wyjeździe studialnym
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS325_K1
- potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki rewitalizacji obszaru zdewastowanego
Weryfikacja: Ocena prezentacji i obrony projektu rewitalizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05