- Nazwa przedmiotu:
- Bazy i modele danych przestrzennych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Dariusz Gotlib
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.NIK315
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 godz.(udział w wykładach: 8 x 2 godz. = 16 godz., udział w ćwiczeniach: 8 x 2 godz. = 16
godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 10 godz., - realizacja zadań projektowych: 18 godz., analiza dodatkowej literatury: 15 godz., samodzielna nauka oprogramowania: 10 godz., - przygotowanie do zaliczeń: 15 godz.)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
1. Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym:
a) 16 godz. - wykład
b) 16 godz. - ćwiczenia
2. Praca własna studenta – 43 godzin, w tym:
a) 10 godz. - przygotowywanie się studenta do ćwiczeń,
b) 18 godz. - realizacja zadań projektowych
c) 10 godz. - samodzielna nauka oprogramowania
d) 15 godz. - analiza dodatkowej literatury
c) 15 godz. – przygotowywanie się studenta do zaliczeń
3) RAZEM: 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym:
a) 16 godz. - wykład
b) 16 godz. - ćwiczenia
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi 32 godz., co odpowiada 1,3 punktu ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2.1 punktu ECTS - 54 godz., w tym:
a) 16 godz. - ćwiczenia
a) 10 godz. - przygotowywanie się studenta do ćwiczeń,
b) 18 godz. - realizacja zadań projektowych
c) 10 godz. - samodzielna nauka oprogramowania
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu baz danych oraz przekazanie studentom zasad tworzenia poprawnych struktur baz danych na potrzeby budowy systemów informacji przestrzennej oraz innych produktów geoinformacyjnych. Celem przedmiotu jest zapoznanie z modelami danych przestrzennych wykorzystywanymi w tworzeniu i użytkowaniu systemów informacji przestrzennej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Cz. 1 Podstawy baz danych:
Podstawy relacyjnego i obiektowego modelu danych. Podstawy języka SQL. Podstawy projektowania baz danych, w tym elementy języka UML. Charakterystyka ogólna wybranych systemów zarządzania bazami danych (Oracle, MS Access, oprogramowanie open source)
Cz. 2 Modele danych przestrzennych:
Wprowadzenie do projektowania baz danych przestrzennych. Modele zapisu geometrii obiektów (model prosty i model topologiczny). Zapis w bazach danych modelu GRID oraz TIN. Model DLM (Digital Landscape Model) i DCM (Digital Cartographic Model). Metody zapisu danych przestrzennych w wybranych programach GIS (np. ArcGIS, Geomedia) oraz bazach danych przestrzennych (np. Oracle Spatial). Metody wykorzystywania zewnętrznych baz danych przez oprogramowanie GIS. Indeksowanie przestrzenne. Relacje przestrzenne, operatory przestrzenne – rozszerzony język SQL
Ćwiczenia:
Zapoznanie z wybranym systemem zarządzania bazą danych (MS Access, SpatiaLite, PostGIS). Ćwiczenia w zakresie praktycznego użycia języka SQL w środowisku wybranego systemu zarządzania bazą danych. Ćwiczenia w zakresie wykorzystania rozszerzonego o operatory przestrzenne języka zapytań SQL w wybranym programie GIS. Projekt i realizacja bazy danych przestrzennych (koncepcja, model pojęciowy, model logiczny, implementacja – założenie struktury, wprowadzenie przykładowych danych, wyszukiwanie danych, opracowanie dokumentacji).
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny.
Zaliczenie ćwiczeń:
1) Test komputerowy z umiejętności wykorzystania języka SQL, w tym w środowisku systemów GIS
2) Dostarczenie dokumentacji opracowanego systemu oraz prototypu wykonanej bazy danych przestrzennych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Lektury z zakresu modelowania danych przestrzennych i technologii GIS
1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.: "GIS - obszary zastosowań", PWN
2. Instrukcje użytkowania systemu MS Access, ArcGIS, MapInfo, Geomedia, QGIS, PostGIS, Oracle
Lektury z zakresu podstaw baz danych:
1. Rogulski M.: "Bazy danych dla studentów", Witkom
2. Harris W.: Bazy danych nie tylko dla ludzi biznesu, WNT
3. Hernandez M.: „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników”, MIKOM.
4. Harrington J.: , „SQL dla każdego”, MIKOM
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot wymaga dużej pracy samodzielnej związane z pozyskaniem wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw baz danych.
W programie studiów nie ma wcześniej żadnego przedmiotu z zakresu baz danych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.NIK315_W1
- posiada uporządkowaną wiedzę o relacyjnym i obiektowym modelu baz danych, językach dostępu do baz danych oraz podstawowych zasadach projektowania baz danych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
- Efekt GK.NIK315_W2
- posiada wiedzę na temat architektury i funkcji systemów zarządzania bazami danych przestrzennych oraz orientuje się w dostępnym na rynku oprogramowaniu do zarządzania danymi przestrzennymi
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W15, K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GK.NIK315_W3
- jest zapoznany z charakterystycznymi cechami baz danych przestrzennych, w tym geometrycznymi typami danych i metodami indeksowania przestrzennego
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GK.NIK315_W4
- zna typowe struktury baz danych wykorzystywane w systemach informacji przestrzennej
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.NIK315_U1
- potrafi wykonać opracować model pojęciowy i logiczny relacyjnej bazy danych przestrzennych
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu i utworzonej bazy danych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GK.NIK315_U2
- potrafi obsługiwać wybrany system zarządzania bazami danych zapewniający zapis i odczyt danych przestrzennych, w tym potrafi zbudować prosty interfejs dostępu do danych (formularze, raporty)
Weryfikacja: Ocena z wykonania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GK.NIK315_U3
- potrafi sprawnie korzystać z języka SQL z wykorzystaniem operatorów przestrzennych
Weryfikacja: Test komputerowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GK.NIK315_U4
- potrafi utworzyć w środowisku wybranej platformy GIS strukturę bazy danych przestrzennych
Weryfikacja: Ocena z wykonania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17, K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SIOB301_K1
- ma świadomość ważności i rozumie znaczenie wpływu poprawnej konstrukcji bazy danych przestrzennych na funkcjonowanie systemu geoinformacyjnego w tym zwiększenie efektywności jego wykorzystywania oraz jakość podejmowanych w oparciu o ten system decyzji
Weryfikacja: Egzamin oraz dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02