- Nazwa przedmiotu:
- Technika pracy biurowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Sylwia Arasiewicz-Dulnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_TPB
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych 10 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 10 godz., 
2. Liczba godzin praca własnej studenta: bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach 5 godz., studia nad literaturą przedmiotu 5 godz., przygotowanie się do kolokwium 5 godz., 
Razem 25 godz. - 1 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,  Prowadzenie ćwiczeń - 10 godz. 
2. Konsultacje - 2 godz. 
0,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z jeżyka polskiego nabyte w edukacji na poziomie licealnym. Przedmiot pozwala poznać techniki pracy biurowej, zasady redagowania pism, rozwija umiejętności sporządzania pism i organizacji pracy własnej, które są przydatne w dalszej nauce dowolnego przedmiotu jak i podczas praktyk zawodowych. Przedmiot może być szczególnie przydatny dla przedmiotu seminarium dyplomowe. 
- Limit liczby studentów:
- ćwiczenia  30 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą pracy biurowej, techniką pracy biurowej, organizacją obiegu dokumentów w urzędach, zasadami prowadzenia korespondencji biurowej zgodnie z obowiązującymi standardami i zwyczajami. Zdobycie umiejętności znakowania spraw i prowadzenia korespondencji służbowej, zastosowania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z obiegiem dokumentów w urzędzie.
Ćwiczenia umożliwiają: zdobycie wiedzy dotyczącej organizacji i techniki pracy biurowej; nabycie umiejętności organizacji pracy własnej i w niewielkich zespołach ludzkich; sporządzania  pism biurowych; nadawania znaku sprawy, zrozumienie znaczenia netykiety w procesie elektronicznego komunikowania się z szeroko rozumianym otoczeniem i dla efektywnego funkcjonowania urzędu.
- Treści kształcenia:
- 1. Charakterystyka pracy biurowej. Systemy kancelaryjne, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcja kancelaryjna. Instrukcja kancelaryjna dla organów administracji rządowej i samorządowej. Znak sprawy. 2. Środki techniczne pracy biurowej. Elektronizacja pracy biurowej. Fazy obiegu pism: przyjmowanie, rozdział i załatwianie, wysyłanie odpowiedzi. Systemy obiegu dokumentów: tradycyjny i EZD. Spis spraw w systemie  tradycyjnym i EZD. Przechowywanie akt i klasyfikacja akt. Repozytoria. Elektroniczny urząd. Netykieta. 
3. Technika korespondencji. Rodzaje pism i  zasady sporządzania pism. Układy graficzne i elementy składowe pisma zaadresowanego. Stosowanie blankietów korespondencyjnych, formularzy i e-dokumentów. Części składowe treści pisma. Styl urzędowy i zasady redagowania tekstów. 4. Typowe pisma biurowe. Pisma informacyjne - budowa, przykłady pism. Sporządzanie wybranych pism informacyjnych (sprawozdania, protokoły). 5. Pisma przekonujące. Korespondencja w sprawach administracyjnych. Sporządzanie wybranych pism w sprawach administracyjnych (podania, wnioski, skargi, odwołania).	
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne  zawierające pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. Aktywność na zajęciach oraz wykonanie pracy pisemnej na zajęciach: sporządzenie protokołu lub  sprawozdania oraz wybranego pisma administracyjnego lub handlowego, podania, wniosku, skargi  lub reklamacji; 
Punktowane przygotowanie referatów w formie  prezentacji multimedialnej, odpowiedzi na pytania, sporządzenie pism biurowych.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przystąpienie do kolokwium końcowego i uzyskanie oceny pozytywnej oraz sporządzenie dwóch  pism biurowych na zajęciach. 
Ćwiczenia  zaliczane są na podstawie kolokwium pisemnego (na ostatnich zajęciach) obejmującego wiedzę z ćwiczeń oraz zalecanej literatury.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.	Bieda M., Zasady zarządzania dokumentacją w urzędach administracji publicznej. Kwalifikowanie, obieg, archiwizowanie +CD, Municipium SA, Warszawa 2012
2.	Fuchsel H. Sekretariat, czyli centrum informacyjne firmy. Poltext, Warszawa 2011.
3.	Jendrzejczak E., Korespondencja biurowa, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2014.
4.	Łatka U., Organizacja i technika pracy biurowej” WSiP, Warszawa 2018.
5.	Füchsel H.: Korespondencja w firmie”, Wydawnictwo  POLTEXT, Warszawa 2013
6.	Fuchsel H., Poradnik asystentki czyli efektywne zarządzanie biurem, Wydawnictwo  POLTEXT, Warszawa 2011
7.	Kral P., Nowa instrukcja kancelaryjna z komentarzem i instruktażem sporządzania.Wydawnictwo ODDK, Gdańsk 2011
8.	Pręgowski M. „Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone przy wykorzystaniu innowacyjnych metodyk kształcenia pozyskanych w ramach kursu pn. "Tworzenie profesjonalnej prezentacji w MS PowerPoint", realizowanego w ramach zad. 44 „Kompetentny wykładowca” projektu „NERW PW. Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”.
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W_01
- Posiada wiedzę na temat warunków i środowiska pracy biurowej ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i wyposażenia stanowisk	
 Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W09, K_W10
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Posiada wiedzę na temat zasad organizacji pracy biurowej
 Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W09
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG
- Charakterystyka W_03
- Zna ogólne zasady redagowania pism oficjalnych oraz posiada wiedzę na temat techniki korespondencji. Ma wiedzę w zakresie zarządzania prawidłowym obiegiem dokumentacji biurowej
 Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W08
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WK, II.H.P6S_WK
- Charakterystyka W_04
- Posiada wiedzę na temat systemów informatycznych wykorzystywanych w pracy biurowej
 Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W09, K_W10, K_W01, K_W06, K_W08
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        II.T.P6S_WG, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.H.P6S_WG.3, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WK, II.H.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U_01
- Umie określić modele pracy biurowej i wskazać najbardziej efektywne dla danej organizacji
 Weryfikacja: ocena na zaliczenie
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_U01, K_U04
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Potrafi zarządzać organizacją przestrzenną stanowisk pracy biurowej, a także delegować i zarządzać dostępnymi zasobami do pracy biurowej
 Weryfikacja: ocena na zaliczenie
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_U02, K_U05
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_UW, I.P6S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K_01
- Posiada zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy i nadążania za zmianami zasad pracy administracyjno-biurowej	
 Weryfikacja: ocena na zaliczenie
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_K07
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_KO