- Nazwa przedmiotu:
- Chemia - laboratorium
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Galyna Kotsay / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- BS1A_05_L
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Laboratorium 30h. Przygotowanie się do zajęć 6h. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 6h. Napisanie sprawozdania 8h.Razem 50h = 2 ECTS 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Laboratoria - 30h= 1,2 ECTS 
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Laboratorium 30h; Przygotowanie się do zajęć 12h; Napisanie sprawozdania 8h; Razem 50h = 2 ECTS 
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Chemia, co najmniej na poziomie szkoły gimnazjalnej
- Limit liczby studentów:
- Laboratoria: 8 - 12
- Cel przedmiotu:
- Rozumienie chemicznych i fizyko-chemicznych właściwości najważniejszych grup materiałów budowlanych. Zapoznanie z metodami ograniczania i utylizacji odpadów w budownictwie. Umiejętność do samodzielnego rozwiązywania problemów materiałowych i technologicznych.
- Treści kształcenia:
- L1 - Założenia, cele i program przedmiotu, obowiązująca literatura, forma i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym. L2 - Obowiązujące nazewnictwo związków chemicznych nieorganicznych. Reakcje chemiczne. L3 - Podstawy obliczeń chemicznych. Przeliczanie składu chemicznego na skład mineralogiczny cementu portlandzkiego. L4, L5 - Analiza jakościowa związków chemicznych. L6 - Woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja i hydroliza związków chemicznych. L7 - Kinetyka reakcji chemicznych; L8 - Analiza wody do celów budowlanych. L9 - Spoiwa wapienne – określanie zawartości nierozłożonego węglanu wapnia w wapnie palonym, określanie czasu gaszenia wapna palonego. L10 - Spoiwa gipsowe – wpływ niektórych substancji na procesy wiązania i twardnienia. L11 – 12 Badanie aktywności pucolanowej dodatków mineralnych. L13 - Korozja tworzyw cementowych – korozja kwasowa i węglanowa. L14 -Modyfikacja betonów. L15 - Zajęcie wyrównawcze. Zaliczenie.
- Metody oceny:
- 1.	Obecność studenta na zajęciach laboratoryjnych jest obowiązkowa i może być sprawdzana.
2.	Efekty uczenia się będą weryfikowane za wykonanie oraz zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
3.	Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie od 32 do 65 punktów. Przeliczenia punktów na ocenę z przedmiotu: (0 ÷ 32p) ocena 2; (33 ÷ 42p) - 3; (43 ÷ 49p) -3,5 (50 ÷ 56p) - 4; (57 ÷ 62p) - 4,5; (63 ÷ 65p) -5.
4.	Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest przekazywana do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu prac  w trakcie zajęć. 
5.	Na zajęciach wyrównawczych studenci mają możliwość wykonania nieodrobionych ćwiczeń. Oceny za ćwiczenia studenci mogą poprawiać w ciągu semestru oraz w sesji zimowej.  
6.	Z powodu niezadowalających wyników, student powtarza całość zajęć laboratoryjnych.
7.	Do weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się z zajęć laboratoryjnych każdy student piszący powinien mieć długopis, czysty arkusz papieru, kalkulator . 
8.	Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji.
9.	Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione.
10.	Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych pod czas ćwiczeń laboratoryjnych lub w terminach konsultacji do końca danego roku akademickiego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.	Czarnecki L., Łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B. „Ćwiczenia laboratoryjne z chemii budowlanej” Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999. 
2.	Bobrowski A., Gawlicki M., Jagosz A., Nocuń-Wczelik W. „Cement. Metody Badań. Wy-brane kierunki stosowania” Wydawnictwo AGH , Kraków 2010.
3.	Szymura T. „ Chemia w inżynierii materiałów budowlanych”Lublin 2012.
4.	Kurdowski W.  „ Chemia cementu i betonu” Wydawnictwa Polski cement i Naukowe PWN 2010.
5.	Cement-Wapno-Beton – Czasopismo poświęcone zagadnieniom przemysłu i fizykochemii materiałów wiążących i betonu. 
6.	Materiały Budowlane – Czasopismo poświęcone między innymi nowoczesnym wyrobom, i technologiom budowlanym oraz zasadom ich prawidłowego i bezpiecznego stosowania.
7.	Ochrona przed korozją – Czasopismo poświęcone zagadnieniom korozji materiałów, w tym materiałów budowlanych. 
- Witryna www przedmiotu:
- http://portaliusz.pw.plock.pl/course/index.php?categoryid=7
- Uwagi:
- Program studiów dostosowany do potrzeb społeczno-gospodarczych w ramach zadania 8 projektu NERW PW
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W01_03
- Ma podstawową wiedzę z chemii, w tym z chemii budowlanej, wie jak formułować i rozwiązywać typowe proste zadania związane z chemią budowlaną.
 Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych (L1-L15)
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        B1A_W01_03
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U11_01
- Ma umiejętności niezbędne do pracy z substancjami chemicznymi spotykanymi w budownictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
 Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć laboratoryjnych (L1-L15)
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        B1A_U11_01
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U15_01
- Potrafi ocenić przydatność metod badawczych do rozwiązywania problemów chemicznych w budownictwie
 Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć (L1-L15)
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        B1A_U15_01
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K01_01
- Ma świadomość zmian dokonujących się w chemii budowlanej i potrzebę ich śledzenia
 Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych (L1-L15)
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        B1A_K01_01
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_KK
- Charakterystyka K02_02
- Ma świadomość konieczności ochrony środowiska w różny sposób
 Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych (L1-L15)
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        B1A_K02_02
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_KR