Nazwa przedmiotu:
Projekt modernizacji i adaptacji
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski prof.uczelni
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
obowiązkowy
Kod przedmiotu:
J-10PA
Semestr nominalny:
10 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
9
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
119
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt90h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczone projektowanie na wszystkich wcześniejszych semestrach
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Poznanie metod projektowania modernizacji, przebudowy lub rozbudowy istniejących obiektów architektonicznych i ich adaptacji do nowych funkcji.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia projektowe /90 godz./ Główną treścią kształcenia jest poznanie wagi i znaczenia analiz badawczych. Poznanie zakresu merytorycznego poszczególnych zagadnień badawczych towarzyszących procesowi projektowemu i ich prawidłowe stosowanie warunkuje wartość późniejszych rozwiązań projektowych i minimalizuje możliwość popełnienia błędów. Znaczenie podstawowe ma proces integrowania analiz, synteza wniosków oraz weryfikacja zamierzeń inwestycyjnych wobec zastanego stanu obiektu. Koncepcja projektowa powstała na podstawie wcześniejszych studiów analitycznych jest wyrazem autorskiej, twórczej interpretacji uwarunkowań stanowiących istotę tego projektu. 1. Analizy wejściowe do projektowania: - inwentaryzacja architektoniczno-budowlana na podstawie otrzymanych rysunków archiwalnych i wizji in situ obiektu, ocena kompletności informacji. - analiza uwarunkowań prawnych, w tym ochrony konserwatorskiej, uwarunkowań własnościowych, geodezyjnych oraz planistycznych, - analiza stanu technicznego konstrukcji, instalacji, stanu posadowienia i warunków gruntowych z określeniem możliwości adaptacyjnych, - analiza układu konstrukcyjnego, technologii ścian osłonowych, dachu modernizowanego budynku w kontekście pierwotnego przeznaczenia i możliwych nowych kierunków adaptacji funkcjonalno-przestrzennych. - analizy historyczne terenu lokalizacji i obiektu, w tym stratygrafia struktury budowlanej, - ocena wartości architektoniczno-kulturowych istniejącej tkanki obiektu, - analiza obiektu w skali urbanistycznej, powiązań przestrzennych, etc., - zapis i analiza relacji przestrzennych z otoczeniem, odległości, stref ochronnych etc., - analiza stanu i uwarunkowań technicznych infrastruktury obsługującej, w tym obsługi komunikacyjnej, dostępności do mediów, - analiza kontekstu architektonicznego, dominującej stylistyki, tradycji budowlanej, dziedzictwa, - analiza wybranych współczesnych rozwiązań architektonicznych odnoszących się do zbliżonego zadania projektowego traktowanych jako ewentualne inspiracje 2. Integracja uwarunkowań, synteza analiz: - wykonanie zbiorczych zestawień analitycznych, - zestawienie wyników z poszczególnych analiz oraz zbiorczych zestawień z wymaganiami inwestorskimi, programem funkcjonalnymi, wymaganą technologią, - opracowanie zestawień i ich prezentacja dla inwestora w formie tabelarycznej, graficznej i opisowej, - wyodrębnienie wniosków z dokonanych porównań, - zdefiniowanie wytycznych do projektowania w formie zapisu tekstowego i graficznego 3. Wykonanie projektu koncepcyjnego. Metody projektowania: - w oparciu o dyscypliny artystyczne, - z zastosowaniem analitycznego sumowania wypadkowych w zapisie graficznym, - z zastosowaniem kształtowania przestrzennego w oparciu o model materialny, - z zastosowaniem kształtowania w oparciu o model i zapis cyfrowy,
Metody oceny:
prezentacje wyników ćwiczeń i projektu
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Kucza-Kuczyński K., Twórcy i dzieła Warszawskiej Szkoły Architektury 1915-2015, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2017. Życie i przestrzeń, Grupa 5 Architekci, red. Dariusz Klimczak, Krzysztof Mycielski, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: Ch. Alexander Język wzorców Gdańsk 2008 K.Kucza-Kuczyński Zawód-architekt Warszawa 2004 S.E. Rasmussen Odczuwanie architektury Warszawa 1999 J. Pallasmaa Oczy skóry Kraków 2012 B.Szmidt Ład przestrzeni Warszawa 1999 Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987 P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010 P.Zumthor Atmospheres Basel Boston Berlin 2006 Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych, red. B. Szmygin, Warszawa-Lublin 2009 Ochrona wartości w procesie adaptacji zabytków, red. B. Szmygin, Warszawa 2015
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się