Nazwa przedmiotu:
Problemy projektowe / studium przypadku
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski prof.uczelni
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
obowiązkowy
Kod przedmiotu:
J-07PS
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
7
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
84
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt75h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zaliczone wszystkie projekty do sem. 6
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Rozszerzenie kompetencji twórczych, poprzez krótkie, problemowe zadania projektowe uzupełniające zakres zagadnień poruszanych w nurcie kursów projektowania. Wprowadzenie studentów w szczegółowe uwarunkowania, wymogi funkcjonalne, techniki projektowe i wykonawcze związane z konkretnymi zadaniami architektonicznymi w obszarach Sztuki, Technologii oraz zagadnień społecznych zatytułowanych w kursie – Społeczność. Przygotowanie i wdrożenie do wykonywania prac konkursowych, zapoznanie z problematyką metody wykonywania projektów w ograniczonym, konkursowym trybie czasowym.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia projektowe /75 godz./ Treści kształcenia stanowią wyspecjalizowane umiejętności projektowe z trzech obszarów problemowych w projektowaniu architektonicznym (sztuki, technologii i społeczności). Ponadto istotnym zagadnieniem będącym kluczem do realizacji projektu we wskazanych obszarach, jest metoda skumulowanej analizy uwarunkowań i twórcze wyprowadzenie idei projektowej w jej syntetycznym zapisie. Jednym z czynników stanowiących treści uzupełniające, jest umiejętność prowadzenia inżynieryjnej analizy projektowanej formy w celu jej przystosowania technologicznego, już na etapie koncepcji architektonicznej.
Metody oceny:
Wypowiedź ustna i prezentacja graficzna wyników ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: O. Hansen Zobaczyć świat, Warszawa 2005 E.T. Hall Ukryty wymiar Warszawa 1987 P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010 Oosterhuis K. - Hyperbodies: toward an e-motive Terzidis K. ‐ Algorithmic Architecture Leach N. ‐The anesthetics of architecture Mitchell W.J - The reconfigured eye Literatura uzupełniająca: R. Arnheim Dynamika formy architektonicznej, łódź 2009 N. Bingham Sto lat rysunku architektonicznego, 1900-2000, Raszyn 2013. B.van Berkel/C. Boss Niepoprawni wizjonerzy Warszawa 1999 M.Rossier-Siedlecka Posoborowa architektura sakralna, KUL, Lublin 1979 K.Kucza-Kuczyński Zawód-architekt Warszawa 2004 J.K. Lenartowicz Słownik psychologii architektury dla studiującej architekturę, PK, Kraków 1997 Ch.Norberg-Schulz Znaczenie w architekturze Zachodu Warszawa 1999 M.Tulli Sny i kamienie Warszawa 1999 A.M.Wierzbicka Architektura jako narracja znaczeniowa, PW, Warszawa 2013 Yi-fu Tuan Przestrzeń i miejsce, przekł. Agnieszka Morawińska, PIW, 1987 Alexander C. ‐ Notes on the synthesis of form Aranda B., Lasch C. ‐ Tooling Cohen J. – The New Architect: Keeper of Knowledge and Rules Oosterhuis K., Xia X. - iA#1 Interactive Architecture Venturi R. ‐ Complexity and contradiction in architecture Alexander C., Ishikawa S., Silverstein M. - A pattern language Bovill C. - Fractal geometry in architecture and design Kieran S., Timberlake J. -­‐ Refabricating architecture Lynn G. ‐ Animate form Mitchell M. ‐ An introduction to genetic algorithms Mitchell W.J. ‐ City of bits space, place, and the infobahn Schmitt G.‐ Information architecture basis and Future of CAAD
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się