- Nazwa przedmiotu:
- Problemy projektowe / studium przypadku
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. arch. Mirosław Orzechowski prof.uczelni
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowy
- Kod przedmiotu:
- J-07PS
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 84
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt75h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zaliczone wszystkie projekty do sem. 6
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Rozszerzenie kompetencji twórczych, poprzez krótkie, problemowe zadania projektowe uzupełniające zakres zagadnień poruszanych w nurcie kursów projektowania. Wprowadzenie studentów w szczegółowe uwarunkowania, wymogi funkcjonalne, techniki projektowe i wykonawcze związane z konkretnymi zadaniami architektonicznymi w obszarach Sztuki, Technologii oraz zagadnień społecznych zatytułowanych w kursie – Społeczność. Przygotowanie i wdrożenie do wykonywania prac konkursowych, zapoznanie z problematyką metody wykonywania projektów w ograniczonym, konkursowym trybie czasowym.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia projektowe /75 godz./
Treści kształcenia stanowią wyspecjalizowane umiejętności projektowe z trzech obszarów problemowych w projektowaniu architektonicznym (sztuki, technologii i społeczności). Ponadto istotnym zagadnieniem będącym kluczem do realizacji projektu we wskazanych obszarach, jest metoda skumulowanej analizy uwarunkowań i twórcze wyprowadzenie idei projektowej w jej syntetycznym zapisie. Jednym z czynników stanowiących treści uzupełniające, jest umiejętność prowadzenia inżynieryjnej analizy projektowanej formy w celu jej przystosowania technologicznego, już na etapie koncepcji architektonicznej.
- Metody oceny:
- Wypowiedź ustna i prezentacja graficzna wyników ćwiczeń
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
O. Hansen Zobaczyć świat, Warszawa 2005
E.T. Hall Ukryty wymiar Warszawa 1987
P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010
Oosterhuis K. - Hyperbodies: toward an e-motive
Terzidis K. ‐ Algorithmic Architecture
Leach N. ‐The anesthetics of architecture
Mitchell W.J - The reconfigured eye
Literatura uzupełniająca:
R. Arnheim Dynamika formy architektonicznej, łódź 2009 N. Bingham Sto lat rysunku architektonicznego, 1900-2000, Raszyn 2013.
B.van Berkel/C. Boss Niepoprawni wizjonerzy Warszawa 1999
M.Rossier-Siedlecka Posoborowa architektura sakralna, KUL, Lublin 1979
K.Kucza-Kuczyński Zawód-architekt Warszawa 2004
J.K. Lenartowicz Słownik psychologii architektury dla studiującej architekturę, PK, Kraków 1997 Ch.Norberg-Schulz Znaczenie w architekturze Zachodu Warszawa 1999 M.Tulli Sny i kamienie Warszawa 1999 A.M.Wierzbicka Architektura jako narracja znaczeniowa, PW, Warszawa 2013 Yi-fu Tuan Przestrzeń i miejsce, przekł. Agnieszka Morawińska, PIW, 1987
Alexander C. ‐ Notes on the synthesis of form
Aranda B., Lasch C. ‐ Tooling
Cohen J. – The New Architect: Keeper of Knowledge and Rules
Oosterhuis K., Xia X. - iA#1 Interactive Architecture
Venturi R. ‐ Complexity and contradiction in architecture
Alexander C., Ishikawa S., Silverstein M. - A pattern language
Bovill C. - Fractal geometry in architecture and design
Kieran S., Timberlake J. -‐ Refabricating architecture
Lynn G. ‐ Animate form
Mitchell M. ‐ An introduction to genetic algorithms
Mitchell W.J. ‐ City of bits space, place, and the infobahn
Schmitt G.‐ Information architecture basis and Future of CAAD
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się