Nazwa przedmiotu:
Ilustracja muzyczna w technikach multimedialnych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Marek Dobosz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IMWTM
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich 33, w tym: a) wykład - 30h; b) ćwiczenia - 0h; c) laboratorium - 0h; d) projekt - 0h; e) konsultacje - 3h; 2) Praca własna studenta 35 w tym: a) przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu - 12h; b) przygotowanie do zajęć (zadania domowe) - 13h; c) opracowanie …….. - …h; d) studia literaturowe - 12h; Suma: 70h (3ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 33 w tym: a) wykład - 30 h; b) ćwiczenia - 0h; c) laboratorium - 0h; d) projekt - 0h; e) konsultacje - 3h;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 punktu ECTS – 15 godz., w tym: a) ćwiczenia - 0h; b) laboratorium - 0h; c) projekt - 0h; d) konsultacje - 2h; e) opracowanie sprawozdań laboratoryjnych - 0h; f) przygotowanie do wykładu – 13h;
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elementy wiedzy o kulturze, historia kultury, historia sztuki, w tym muzyki.
Limit liczby studentów:
20
Cel przedmiotu:
Student zdobywa informacje i umiejętności przygotowujące go do uczestniczenia w procesach tworzenia i przekazu prezentacji muzycznych i filmowych z istotnym udziałem dźwięku. Poznaje mechanizmy percepcji estetycznej obrazu ilustrowanego dźwiękiem. Uzyskuje podstawowe informacje przygotowujące go do pracy w studiach udźwiękowienia filmów. Otrzymuje podstawowe informacje pozwalające mu na współprace i porozumiewanie się z artystami; muzykami, reżyserami.
Treści kształcenia:
Percepcja muzyki. Muzyka jako spadek ewolucyjny. Parametry muzyki i ich oddziaływanie na odbiorcę Parametry odnoszące się dźwięku (głośność, dynamika, czas trwania, wysokość, pogłos) i odnoszące się do utworu muzycznego (tonacja, barwa, wysokość, harmonia, tempo, agogika, rytm, metrum, motoryka, melodia, kontur, artykulacja, vibrato, sonoryka, aranżacja, dynamika, instrumentacja, kompozycja, szmery i trzaski, wokaliza, scat, zwroty zakończeniowe). Wybrane gatunki muzyki. Muzyka absolutna i programowa, Wybrane gatunki muzyki użytkowej. M. etniczna, M. tradycyjna i awangardowa. Estetyka muzyczna. Istota i zakres badań. Koncepcje EM (w tym autonomizna i heteronomiczna wraz z podgrupami). Psychologiczne aspekty odbioru muzyki. Typy ludzkie ze względu na odbiór muzyki. Sposoby percepcji m. Współczynniki i preferencje osobowościowe (wiek, płeć, kompetencja intelektualno-psychicna, profil społeczno-kulturowy (problem akulturacji), stan psychofizyczny). Elementy zewnętrzne wpływające na odbiór muzyki (środowisko, wpływ sugestii i reklamy). Podzielność i koncentracja uwagi (efekt coctail-party). Poza słuchowe działanie dźwięków i muzyki. Sposoby słuchania muzyki. Psychofizjologiczne oddziaływanie muzyki. Elementy muzykoterapi, neurofizjologia muzyczna. Muzyka jako proces ekonomiczny. Rozpoznawanie instrumentów muzycznych. Percepcja w sztuce audiowizualnej. Waga komponentu akustycznego i wizualnego. Odbiór pełny a odbiór regulowany. Muzyka jako ilustracja obrazu. Znaczenie muzyki w il. obr.. Synchronizacja zmysłów. Rola dźwięku w filmie (np.:dźwięk diegetyczny zewnętrzny i wewnętrzny, niediegetyczny). Wyznaczniki stylu muzyki filmowej (kryteria: geograficzne, historyczne, rodzaju i indywidulane twórcy). Zasada zgodności miejsca i czasu. Zasada kontrastu. Zgodność tępa, rytmu i motoryki. Zgodność tematyczna, emocjonalna. Wykorzystanie archetypu. Monumentalizm. Muzyka ilustrująca obraz statyczny. Obraz ilustrujący muzykę. Karaoke. Muzyka w reklamie. Percepcja progowa i podprogowa. Specyfika ilustracji muzycznej dla przekazu w kinie i telewizji. Nagłaśnianie pomieszczeń. Rozpoznawanie położenia źródła dźwięku – problem odbić fali akustycznej. Pogłos. Fale stojące. Ustalenie odległości między głośnikami oraz pozycji słuchacza. Realizacja dźwięku. Synchronizacja urządzeń. Montaż dźwięku. Zgranie. Udźwiękowienie. Dźwięk: synchroniczny, asynchroniczny: -postsynchroniczny –presynchroniczny. Dubbing. Ton międzynarodowy. Muzyka w różnych formach filmu telewizyjnego. Stereofoniczne techniki mikrofonowe – przykłady dźwiękowe: Metody A-B; XY; M-S, skrzyżowanych ósemek, MM, binauralna. Okresy historyczne w muzyce. Muzyka starożytna. Średniowiecze (chorał gregoriański). Gotyk. Renesans. Barok. Klasycyzm. Romantyzm. Ekspresjonizm.
Metody oceny:
Obecność i aktywność w trakcie zajęć. Możliwe testy sprawdzające
Egzamin:
nie
Literatura:
Jan Wierszyłowski „ Psychologia muzyki" 1982 Marek Kłosiński „Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką" 1995 Janina Koblewska-Wróblowa „Typy przeżyć muzycznych" 1989 Lidia Kusielczuk „Film a telewizja - niektóre problemy realizacji i percepcji dźwięku" 1997 doktorat Akademii Muzycznej Joanna Fidos „Ilustracja dźwiękowa w audiowizualnych środkach przekazu" 1997 doktorat Akademii Muzycznej Paweł Krukow „Muzyka i mózg”. Philip G. Zimbardo „Psychologia i życie”. Alicja Helman, Rola muzyki w fimie (Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe, 1964) Małgorzata Przedpełsa-Bieniek, Dźwięk w filmie (Warszawa: Agencja Producentów Filmowych, 2006) David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka Filmowa (Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec 2011) Tematyczne strony www Materiały dydaktyczne dostarczone przez prowadzącego
Witryna www przedmiotu:
http://zmiij.mchtr.pw.edu.pl/przedmiot.php?class_id=14&subj=4&page=5
Uwagi:
Ze względu na obszerność tematyki wykładu oraz jego prowadzenie w oparciu o koncepcję D. Kolba działy: „Stereofoniczne techniki mikrofonowe” oraz „Okresy historyczne w muzyce” mogą być skrócone lub pominięte.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka IMWTM_W01
Uzyskuje wiedzę na temat: psychologicznych aspektów odbioru muzyki, estetyki muzycznej, psychofizjologicznych aspektów oddziaływania dźwięku, rodzajów materiałów dźwiękowych, , percepcji w sztuce audiowizualnej, instrumentoznawstwa, elementów techniki udźwiękowienia, ważniejszych gatunków muzyki, wzajemnej ilustracji obrazu i dźwięku.
Weryfikacja: Ocena udziału i aktywności studenta w zajęciach włączając obecności, ewentualnie testy sprawdzające wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W10, K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka IMWTM_U01
Student zdobywa informacje i umiejętności przygotowujące go do uczestniczenia w procesach tworzenia i przekazu prezentacji muzycznych i filmowych z istotnym udziałem dźwięku.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK, I.P7S_UU
Charakterystyka IMWTM_U02
Uzyskuje podstawowe informacje przygotowujące go do pracy w studiach udźwiękowienia filmów.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK, I.P7S_UU
Charakterystyka IMWTM_U03
Otrzymuje podstawowe informacje pozwalające mu na współprace i porozumiewanie się z artystami; muzykami, reżyserami.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka IMWTM_K01
Otrzymuje podstawowe informacje pozwalające na współprace i porozumiewanie się z artystami; muzykami, reżyserami.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń lab.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KO, I.P7S_KR