Nazwa przedmiotu:
Ryzyko i Niezawodność w Lotnictwie i Kosmonautyce
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Stanisław Suchodolski, dr hab. inż. Marek Matyjewski.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ML.NS611
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 33 godzin, w tym: a) wykład - 30 godz., b) egzamin - 3 godz. 2) Praca własna studenta - 20 godzin, w tym: a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godz.; b) przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 10 godz. Razem - 53 godzin =2 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 33 godzin, w tym: a) wykład - 30 godz., b) egzamin - 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 punkt ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Probabilistyka.
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami, miarami i modelami stosowanymi w analizach ryzyka i niezawodności. Nabycie umiejętności szacowania poziomu ryzyka oraz interpretowania wyników, zwłaszcza w lotnictwie.
Treści kształcenia:
Pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zagrożenia. Przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika – otoczenie. Związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Szacowanie poziomu ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie modeli probabilistycznych. Szacowanie niezawodności obiektów technicznych oraz niezawodności człowieka. Modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Modelowanie ryzyka i niezawodności za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. Związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
Metody oceny:
Dwa kolokwia i egzamin.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Tadeusz Szopa: Niezawodność i bezpieczeństwo. Skrypt PW, Warszawa, Ofic. Wyd. PW, 2009. 2. Podstawy Konstrukcji Maszyn t.1, red Marek Dietrich, WNT 1999, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka ML.NS611_W1
Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie. Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych. Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka. Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie. Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_W18
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka ML.NS611_U1
Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U1
Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U1
Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U2
Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U2
Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U2
Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U3
Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka. Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U3
Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka. Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U3
Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka. Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U4
Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U4
Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U4
Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U5
Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U5
Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NS611_U5
Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: