Nazwa przedmiotu:
Wizualizacja danych ekonomicznych
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Kucharska Agnieszka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 12h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 4h analiza literatury + 2h konsultacje + 18h przygotowanie do prac kontrolnych + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,56 ECTS 12h laboratorium + 2h konsultacje = 14h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 12h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 4h analiza literatury + 2h konsultacje + 18h przygotowanie do prac kontrolnych + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium12h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza, umiejętności i kompetencje osiągnięte po ukończeniu przedmiotu Systemy Business Intelligence
Limit liczby studentów:
- od 4 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: • znał sposoby wizualizacji danych ekonomicznych, • umiał wizualizować dane w sposób jednoznaczny, estetyczny i etyczny, • rozumiał i potrafił korzystać z nowoczesnych rozwiązań infor-matycznych do graficznej prezentacji danych.
Treści kształcenia:
C.Laboratorium: L1-2. Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organi-zacyjne. Zapoznanie ze środowiskiem laboratoryjnym. L3-4. Wprowadzenie do wizualizacji danych ekonomicznych. Prze-gląd dostępnych rozwiązań technologicznych. L5-6. Przegląd podstawowych sposobów wizualizacji danych. . Ćwiczenia praktyczne. L7-8. Etyka i rola wizualizacji danych. . Ćwiczenia praktyczne. L9-10. Diagramy statyczne i dynamiczne. Ćwiczenia praktyczne. L11-12. Raportowanie. Ćwiczenia praktyczne. L13-14. Budowanie kokpitów menadżerskich. Wspomaganie decy-zji zarządczych. Ćwiczenia praktyczne. L15-16. Storytelling w wizualizacji danych. Ćwiczenia praktyczne. L17-18. Inne wizualne sposoby reprezentacji danych. Ćwiczenia praktyczne. L19-L20. Podsumowanie pracy.
Metody oceny:
C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: testy, sprawdziany i zadania odnoszące się do kolejnych etapów procesu wizualizacji danych – oceniana jest: praktyczna umiejętność wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań; umiejętność wnioskowania i doboru rozwiązania; wartość merytoryczna przeprowadzonych analiz i wykonanych wizualizacji; estetyka i poprawność formalna wykonanych wizualizacji; terminowość wykonania prac i frekwencja studenta. 2. Ocena sumatywna: każdy test, sprawdzian i zadanie są punktowane, na podstawie ich sumy wyznaczana jest ocena w zakresie 2-5 (<50%=2; 51-60%=3; 61-70%=3,5; 71-80%=4; 81-90%=4,5; 91-100%=5); do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3, E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena z zajęć laboratoryjnych
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Wilke, C.O., 2020. Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów. Gliwice: Helion 2. Knaflic, C.N., 2019. Storytelling danych. Poradnik wizualiza-cji danych dla profesjonalistów. Gliwice: Helion - Onepress Uzupełniająca: 1. Smiciklas, M., 2013. Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie. Gliwice: Helion - Onepress 2. Korsak, W. 2015. Wizualizacja informacji w biznesie. Gdynia: Novae Res 3. Jelen, B., Alxander, M., 2019. Microsoft Excel 2019 Przetwa-rzanie danych za pomocą tabel przestawnych. Warszawa: APN Promise 4. Raviv, G., 2020. Power Query w Excelu i Power BI. Zbieranie i przekształcanie danych. Gliwice: Helion 5. Kabroński, M., Sitkiewicz, M., Wasilewska-Lasa, M. i Furma-nek, M., 2018. Infografika: wiedza w obrazach. Olszanica: BOSZ, Warszawa: Infograficy
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W05
absolwent zna i rozumie metodologię badań w zakresie ekonomii, ze szczególnym uwzględnieniem wizualizacji danych ekonomicznych
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W09
absolwent zna i rozumie teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W11
absolwent zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W12
absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W13
absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1U_06
absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U08
absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w ekonomii, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U12
absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U13
absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U14
absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U16
absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu nauk ekonomicznych, technicznych i zarządzania
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U20
absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K02
absolwent jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K03
absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K05
absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: