Nazwa przedmiotu:
Systemy i usługi informacyjne w administracji
Koordynator przedmiotu:
dr M. Rojszczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_SUIA
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Student uczestniczy w zajęciach związanych z tematyką przedmiotu (10h). Na potrzeby ugruntowania wymaganej wiedzy, studiowania wskazanej literatury przedmiotu, przygotowania się do ćwiczeń przeznacza 40h. Sumaryczne obciążenie studenta kształtuje się na poziomie 50h. Ilość punktów ECTS - 2.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi systemami, sieciami i usługami teleinformatycznymi administracji publicznej, ich rodzajami, modelami, właściwościami i bezpieczeństwem. Ponadto, problemami związanymi z interoperacyjnością systemów, sieci i usług administracji publicznej w wymiarze krajowym i międzynarodowym (UE).
Treści kształcenia:
1. Systemy i usługi informacyjne w administracji – zagadnienia wprowadzające, pojęcie e-administracji, kanały przepływu informacji, strategia cyfrowa e-administracji RP itp. 2. Dokument elektroniczny, forma elektroniczna i dokumentowa czynności prawnej, 3. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 4. Interoperacyjność systemów publicznych oraz Krajowe Ramy Interoperacyjności 5. Podpis elektroniczny – wprowadzenie, najważniejsze definicje, podpis elektroniczny w postępowaniu administracyjnym ogólnym, skutki doręczenia elektronicznego w kpa oraz poszczególnych procedurach. 6. Uwarunkowania prawne funkcjonowania systemów informatycznych w administracji publicznej – ochrona danych osobowych, udostępnianie informacji publicznej, ponowne wykorzystanie informacji publicznej. 7. Rola i znaczenie platformy ePUAP. Usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. 8. Przykładowe sektorowe usługi i systemy teleinformatyczne. 9. Usługi w chmurze obliczeniowej (CC) - modele usług CC w sieciach publicznych i prywatnych; zalety i wady oraz bezpieczeństwo usług CC sieci publicznych i prywatnych. 10. Informatyzacja rejestrów publicznych a bezpieczeństwo państwa. 11. Nowe technologie a administracja publiczna:
Metody oceny:
Zaliczenie na ocenę. Kolokwium zaliczeniowe będzie miało formę pisemnego sprawdzianu składającego się z części testowej (10 pytań w postaci testu jednokrotnego wyboru) oraz części opisowej (5 pytań wymagających krótkiej wypowiedzi). Za poprawną odpowiedź na pytanie z testu jednokrotnego wyboru można uzyskać 1 pkt, zaś za poprawną odpowiedź na pytanie wymagające krótkiej pisemnej wypowiedzi: 0—2 pkt.
Egzamin:
nie
Literatura:
Konarski X., Wpływ prawa nowych technologii na funkcjonowanie administracji publicznej, [w:] A. Drogoń, A. Lityński, G. Sibiga (red.), Miscellanea iuridica, t. 4: Problemy samorządu terytorialnego. Dostęp do informacji publicznej, Tychy 2004. Kotecka S., E-administrarcja. Rzeczywistość i plany projektu, „IT w administracji” 2008, nr 4. Kowalczyk M., E-urząd w komunikacji z obywatelem, Warszawa 2009. Krzysztofek K., Umowa strategiczna w Polsce, [w:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 2002. Marcinkowska E., Wykluczenie cyfrowe w Polsce, „Czas Informacji” 2011, nr 3. Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, Warszawa 2008. Ozga W., Wprowadzenie do ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011. Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracją publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku. Sibiga G., Komunikacja elektroniczna w Kodeksie postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2011. Sobczak K., Prawo a informatyka, Warszawa 1978. Szpor G., Urzędnicy w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2007. Walczak E., Usługi administracji publicznej na ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011. http://www.itwadministracji.pl https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-uslugi Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracja publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania, Warszawa 2008. Stempnakowski Z., Administracja elektroniczna, [w:] A. Szewczyk (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Warszawa 2007. Strony internetowe projektów realizowanych na rzecz rozwoju elektronicznej administracji i społeczeństwa informacyjnego.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Zna istotę, znaczenie oraz wpływ usług i systemów informacyjnych administracji (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG
Charakterystyka W_01
Zna i rozumie pojęcia z zakresu systemów teleinformatycznych administracji publicznej, telekomunikacji i teleinformatyki (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
Charakterystyka W_03
Wie jak poprawnie i efektywnie zastosować systemy informacyjne i ich usługi w działaniach administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi wykorzystywać usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne w pracy zawodowej zgodnie z ich przeznaczeniem (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
Charakterystyka U_02
Umie poprawnie wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów w funkcjonowaniu administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U04, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_03
Potrafi znajdować właściwe informacje dotyczące systemów informacyjnych w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Jest gotów do świadomego uczestniczenia w otoczeniu zachodzących zmian w zakresie systemów i usług teleinformatycznych i informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem w administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KK
Charakterystyka K_02
Ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie wykorzystania przez społeczeństwo publicznie dostępnych usług informacyjnych (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KK
Charakterystyka K_03
Jest gotów do świadomego podnoszenia kompetencji w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, konieczności rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz informatyzacji administracji publicznej (świadoma identyfikacja szans i zagrożeń wynikających z globalnego procesu informatyzacji) (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KK