- Nazwa przedmiotu:
- Pakiety matematyczne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Łukasz Błaszczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka i Analiza Danych
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MAD00-LSP-023
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 48 h; w tym
a) obecność na laboratoriach – 30 h
b) obecność na zajęciach projektowych – 15 h
c) konsultacje – 3 h
2. praca własna studenta – 50 h; w tym
a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 25 h
b) przygotowanie projektu – 15 h
c) przygotowanie zadań projektowych – 10 h
Razem 98 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na laboratoriach – 30 h
b) obecność na zajęciach projektowych – 15 h
c) konsultacje – 3 h
Razem 48 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- a) obecność na laboratoriach – 30 h
b) obecność na zajęciach projektowych – 15 h
c) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 25 h
d) przygotowanie rozwiązań prac domowych – 15 h
e) przygotowanie -zadań projektowych – 10 h
Razem 98 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy programowania i przetwarzania danych,
Analiza matematyczna 1 i 2,
Algebra liniowa z geometrią 1 i 2,
Równania różniczkowe zwyczajne (równolegle z tym przedmiotem)
- Limit liczby studentów:
- .
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z pakietami do obliczeń matematycznych (symbolicznych i numerycznych) oraz wykorzystanie ich do wybranych praktycznych zagadnień analizy danych, analizy matematycznej i algebry liniowej.
- Treści kształcenia:
- Laboratorium (15x2h):
Laboratorium będzie podzielone na trzy niezależne części odpowiadające różnym pakietom matematycznym: Microsoft Excel, Wolfram Mathematica oraz MATLAB.
Microsoft Excel (4x2h):
1. Wprowadzenie do Microsoft Excel: Zapoznanie się ze środowiskiem, praca z skoroszytem, arkuszami i komórkami, import/eksport danych z zewnętrznych źródeł, przetwarzanie danych, tabela przestawna, tworzenie wykresów.
2. Makra i Visual Basic: typy danych, procedury, funkcje, instrukcje warunkowe, pętle, praca z obiektami MS Excel, tworzenie bibliotek w postaci tzw. dodatków.
3. Zastosowanie Solvera do numerycznego rozwiązywania równań, układów równań liniowych/nieliniowych. Wyznaczanie minimów funkcji, rozwiązywanie zagadnień optymalizacji z ograniczeniami np. zagadnienia programowania liniowego.
4. Elementy całkowanie numerycznego, elementy analizy danych i modelowania. Od dyskretnych układów dynamicznych do równań różniczkowych zwyczajnych np. modele wzrostu populacji, rozwoju epidemii.
Wolfram Mathematica (8x2h):
1 – 2. Wprowadzenie do programu Mathematica: struktura dokumentu i przyjęte konwencje, podstawowe typy danych i operacje na nich, definiowanie zmiennych i użycie funkcji wbudowanych, operacje na plikach, import i eksport danych w innych formatach, wizualizacja wyników obliczeń w 2D i 3D, obiekty graficzne, podstawy programowania (instrukcje złożone, wyrażenia warunkowe i pętle).
3. Podstawy algebry liniowej #1: równania algebraiczne, działania na macierzach, rozwiązywanie układów równań liniowych, wartości i wektory własne, wprowadzenie do obliczeń przybliżonych.
4. Podstawy analizy matematycznej: ciągi i szeregi liczbowe, badanie własności funkcji, pochodne, całki (nieoznaczone i oznaczone, wielokrotne), szeregi potęgowe.
5. Wprowadzenie do równań różniczkowych zwyczajnych: analiza jakościowa równań, portrety fazowe użycie wbudowanego solwera do znajdowania rozwiązań analitycznych i numerycznych, wprowadzenie do zagadnienia stabilności.
6 – 7. Zastosowanie programu Mathematica w prostych zagadnieniach modelowania matematycznego: np. model wahadła matematycznego, zagadnienie N ciał, lub inne (wybrane w zależności od zainteresowań słuchaczy).
8. Konstrukcja pakietów i zastosowanie do tworzenia własnych bibliotek.
MATLAB (3x2h):
1 – 2. Wprowadzenie do oprogramowania MATLAB: wykonywanie obliczeń i podstawy programowania z poziomu wiersza poleceń oraz tworzenie skryptów, podstawowe typy danych i operacje na nich, użycie funkcji wbudowanych i tworzenie własnych funkcji, wizualizacja wyników obliczeń w 2D i 3D, działania na macierzach i podstawowe operacje algebry liniowej.
3. Podstawy algebry liniowej #2: liniowa niezależność wektorów, baza przestrzeni wektorowej, przekształcenia liniowe.
Projekt (15h):
W trakcie semestru studenci otrzymają dwa zespołowe zadania projektowe odpowiadające dwóm pierwszym częściom laboratorium.
Microsoft Excel:
Zadanie projektowe będzie dotyczyło wykorzystania programu Microsoft Excel rozwiązaniu zagadnień optymalizacji lub modelowania i analizy danych.
Wolfram Mathematica:
Zadanie projektowe będzie dotyczyło wykorzystania programu Mathematica w rozwiązaniu praktycznego zagadnienia związanego z równaniami różniczkowymi zwyczajnymi.
- Metody oceny:
- Ocena z laboratorium i projektu będzie wystawiona na podstawie indywidualnej pracy w laboratorium oraz dwóch zespołowych projektów.
Przedmiot oceniany będzie w skali 0-100 punktów. Na ocenę będą składały się punkty za zadania wykonywane po ćwiczeniach laboratoryjnych z programu Excel (16 pkt.), Mathematica (32 pkt.) i MATLAB (12 pkt.) oraz zespołowe projekty z programu Excel (14 pkt.) i Mathematica (26 pkt.).
Ocena będzie wystawiona według standardowej skali procentowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Wrotek, Excel 2013 PL. Kurs, Helion 2013.
2. J. Walkenbach, Programowanie w VBA, Helion.
3. dokumentacja programu Wolfram Mathematica
4. dokumentacja oprogramowania MATLAB
5. notatki z analizy matematycznej, algebry liniowej i równań różniczkowych zwyczajnych
- Witryna www przedmiotu:
- http://pages.mini.pw.edu.pl/~blaszczykl/dydaktyka/PM.html
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka PM_W01
- Ma podstawową wiedzę o możliwościach współczesnych pakietów matematycznych pozwalających na wykorzystanie ich w analizie danych i ich wizualizacji.
Weryfikacja: ocena prac domowych, ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W14, MAD1_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P6S_WG.2, I.P6S_WG, I.P6S_WK
- Charakterystyka PM_W02
- Ma podstawową wiedzę o możliwościach współczesnych pakietów matematycznych pozwalających na wykorzystanie ich do rozwiązania prostych zagadnień analizy matematycznej i algebry liniowej.
Weryfikacja: ocena prac domowych, ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W02, MAD1_W03, MAD1_W04, MAD1_W11, MAD1_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.1, II.X.P6S_WG.2, I.P6S_WK
- Charakterystyka PM_W03
- Ma podstawową wiedzę z zakresu zastosowania równań różniczkowych zwyczajnych do modelowania zjawisk fizycznych.
Weryfikacja: ocena prac domowych, ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W02, MAD1_W08, MAD1_W11, MAD1_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.1, II.X.P6S_WG.2, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka PM_U01
- Potrafi wykorzystać współczesne pakiety matematyczne do obliczeń i prostej analizy danych i ich wizualizacji.
Weryfikacja: ocena prac domowych, ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U13, MAD1_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, I.P6S_UO, II.X.P6S_UW.2
- Charakterystyka PM_U02
- Potrafi wykorzystać współczesne pakiety matematyczne do rozwiązania zagadnień analizy matematycznej i algebry liniowej.
Weryfikacja: ocena prac domowych, ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U02, MAD1_U12, MAD1_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P6S_UW.2, I.P6S_UO, I.P6S_UW, II.X.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka PM_U03
- Potrafi przedstawiać wyniki samodzielnych eksperymentów komputerowych w formie sprawozdania.
Weryfikacja: ocena prac domowych, ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U07, MAD1_U12, MAD1_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.X.P6S_UW.1.o, I.P6S_UO, II.X.P6S_UW.2
- Charakterystyka PM_U04
- Sprawnie posługuje się poprawnym językiem matematycznym oraz regułami wnioskowania. W oparciu o materiały źródłowe potrafi przygotować raport.
Weryfikacja: ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U02, MAD1_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.X.P6S_UW.1.o, II.X.P6S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka PM_K01
- Potrafi współdziałać w grupie, dążąc do rozwiązania postawionego problemu.
Weryfikacja: ocena zespołowego projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO