Nazwa przedmiotu:
Integracja programowa systemów multimedialnych I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Sławomir Paśko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IPSM1
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich – 30 godz., w tym: • wykład 15 godz., • konsultacje projektowe z prowadzącym 15 godz., 2) Praca własna studenta – 55 godz. w tym: • zapoznanie się z literaturą i dokumentacją 20 godz. • projekt i implementacja aplikacji, optymalizacja, testowanie i dokumentacja 35 godz. RAZEM 85 godz. = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS- Liczba godzin bezpośrednich – 30 godz., w tym: • wykład 15, • konsultacje projektowe z prowadzącym 15,
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 50 godz., w tym: • projekt i implementacja aplikacji, optymalizacja, testowanie i dokumentacja 35 godz. • konsultacje projektowe z prowadzącym 15 godz.,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Kurs inżynierski matematyki. Podstawy programowania strukturalnego.
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Znajomość podstaw programowania obiektowego na przykładzie języków C++. Znajomość podstaw UML.
Treści kształcenia:
(W) Podstawowe pojęcia języka obiektowego: obiekt i klasa. Notacja C++: typy, deklaracje, wskaźniki, struktury, tablice, wyrażenia. Przykłady implementacji dla przetwarzania obrazów. Omówienie podstawowych zasad programowania obiektowego: abstrakcji i kapsułkowania danych, dziedziczenia i polimorfizmu. Wstęp do wyjątków. Rozwinięcie przykładów dla przetwarzania obrazów. Wprowadzenie do UML. Definicje podstawowych pojęć: przypadki użycia, diagramy klas, definiowanie właściwości dynamicznych systemu, diagramy implementacji. Dokumentacja. Przykład dla przetwarzania obrazów. Omówienie podstawowej funkcjonalności biblioteki standardowej C++. Przykład projektu oraz implementacji prostej aplikacji do przetwarzania obrazów. (P) Projekt dotyczący zagadnień związanych z programowaniem obiektowym. Dla każdego projektu przygotowany jest zestaw wymagań, a gdy zaistnieje taka potrzeba wskazywany jest bądź dostarczany zbiór danych początkowych (testowych). W trakcie realizacji projektu należy wykonać następujące etapy: stworzyć projekt, dokonać implementacji, testowania i poprawek na danych początkowych, stworzyć dokumentację.
Metody oceny:
Średnia ważona z kolokwium zaliczeniowego (40%) i projektu (60%). W projekcie oceniana jest Suma punktów z kolokwium zaliczeniowego przeprowadzanego w formie pisemnej ( wariant stacjonarny ) lub w formie testu jednokrotnego i wielokrotnego wyboru ( wariant zdalny ) - (40%) i projektu (60%), w którym oceniana jest jego dokumentacja, kod źródłowy programu, a następnie oceniane jest działanie samego programu, jego niezawodność i poprawność wyników jakie on generuje.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. B. Strostroup, Język C++, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1997. 2. B. Eckel, Thinking in C++, edycja polska, Helion, Warszawa 2004. 3. G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, UML przewodnik użytkownika, Wydawnictwa NaukowoTechniczne, Warszawa 2002. 4. B. Strostroup, Język C++. Kompendium wiedzy. Wydanie IV, Helion, Warszawa 2014. 5. M. Bancila, Nowoczesny C++ Zbiór praktycznych zadań dla przyszłych ekspertów, Helion, Warszawa 2015.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka IPSM_W01
Znajomość zagadnień z obszaru programowania obiektowego C++/Java
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium w trakcie wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG.o, P6U_W
Charakterystyka IPSM_W02
Zna podstawowe techniki projektowania (UML) i dokumentacji (DOXYGEN) programów komputerowych tworzonych w językach wyższego poziomu C++/Java
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium w trakcie wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka IPSM_U01
Potrafi zaprojektować i zaimplementować algorytmy w języku obiektowym C++
Weryfikacja: Zaliczenie projektu programistycznego C++
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U05, K_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, I.P6S_UK, I.P6S_UO, I.P6S_UU, III.P6S_UW.o
Charakterystyka IPSM_U02
Potrafi opracować projekt (UML) aplikacji i dokumentację (DOXYGEN) kodów źródłowych
Weryfikacja: Zaliczenie projektu programistycznego C++
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P7S_UW.o, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka IPSM_S01
Potrafi zaprojektować, zaimplementować, udokumentować i zaprezentować swój projekt programistyczny
Weryfikacja: Zaliczenie projektu programistycznego C++
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK, I.P6S_KO, P6U_K, I.P6S_KR