Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Malicka Edyta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 20h ćwiczenia – analizy przypadków, opracowanie rozwiązań, prezentacje + 3h konsultacje indywidualne + 17h przygotowanie do zajęć - literatura obowiązkowa, opracowanie założeń projektowych, prezentacji+ 10h przygotowanie do zaliczenia pisemnego = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0.92 ECTS: 20h ćwiczenia, w tym 6x15 min. wykłady wprowadzające + 3h konsultacje indywidualne = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 20h ćwiczenia – analizy przypadków, opracowanie rozwiązań, prezentacje + 3h konsultacje indywidualne + 17h przygotowanie do zajęć - literatura obowiązkowa, opracowanie założeń projektowych, prezentacji+ 10h przygotowanie do zaliczenia pisemnego = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych pojęć z zarządzania takich, jak: przedsiębiorstwo, struktura organizacyjna, kultura organizacyjna, strategia, zachowania organizacyjne, funkcje zarządzania, przywództwo.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student: posiadał wiedzę na temat zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), jego roli w zarządzaniu organizacją, stosowanych metod i narzędzi, organizacji procesów ZZL, potrafił rozpoznawać uwarunkowania i potrzeby organizacyjne, opracowywać adekwatne rozwiązania i propozycje udoskonaleń dotyczące funkcji personalnej z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi ZZL.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Zarządzanie zasobami ludzkimi – rola, modele, proces ZZL, organizacja, prowadzenie polityki personalnej, rozwiązania IT w ZZL (x 3) 2. Rekrutacja i selekcja – organizacja procesów, wybrane narzędzia i metody (x 3) 3. Szkolenia i rozwój pracowników – analiza potrzeb szkoleniowych, rodzaje szkoleń, koszty szkoleń, procesy rozwoju (x 3) 4. Motywowanie i wynagradzanie pracowników – funkcje, rodzaje, metody i narzędzia, projektowanie systemów motywowania i wynagrodzeń (x3) 5. Ocenianie pracowników – funkcje, metody, projektowanie systemów oceniania (x3) 6. Rozwój organizacyjny; budowanie zaangażowania pracowników – pojęcia, funkcje, przykłady dobrych praktyk (x1.5) 7. Odejścia pracowników – rodzaje, przyczyny, outplacement (x1.5)
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (aktywność, realizacja bieżących zadań). 2. Ocena sumatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (50% oceny) + zaliczenie pisemne (50% oceny); skala ocen 2-5. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Juchnowicz M., red., 2014. Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy- narzędzia – aplikacje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2. Sidor-Rządkowska M., 2019. Zarządzanie personelem w małej firmie. Warszawa: Wolters Kluwer. 3. INFOR, 2016. Praktyki HRM. Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku. Warszawa: INFOR. 4. Masłyk-Musiał E., 2011. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzki-mi. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Uzupełniająca: 1. Rogozińska-Pawełczyk A., Warwas I., 2016. Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2. Kostera M., 2011. Zarządzanie personelem. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne. 3. Sidor-Rządkowska M., 2020. Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL. Warszawa: Wolters Kluwer. 4. Trompenaars F., Hampden-Turner C., 2005. Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 5. INFOR, 2018. Praktyki HRM 2, Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku. Warszawa: INFOR.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
W opracowaniu i prowadzeniu ćwiczeń wykorzystano innowacyjne i kreatywne formy kształcenia (rekomendacja INFOX PW, POWER 2017).

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu) i zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W14
cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu) i zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U16
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K05
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: