- Nazwa przedmiotu:
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Hawrysz Liliana
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS 
20h ćwiczenia + 15h przygotowanie się do zajęć + 10h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) + 5h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
20h ćwiczenia + 5h konsultacje =  25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS 
20h ćwiczenia + 15h przygotowanie się do zajęć + 10h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) + 5h konsultacje = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, którymi zajmuje się społeczna odpowiedzialność organizacji. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: - trendów w strategiach CSR i modeli CSR - roli kultury organizacyjnej, etyki, zaufania w relacji ze wszystkimi interesariuszami, a także roli przywództwa we wdrażaniu strategii społecznej odpowiedzialności biznesu.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia
1.	Organizacje zajmujące się w Polsce społeczną odpowiedzialnością (FOB, CSRinfo).(2h)
2.	Kształtowanie kultury organizacji odpowiedzialnej społecznie-case study.(2h)
3.	Raportowanie — ważny element działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności. (2h)
4.	Analiza raportów społecznych. (2h)
5.	Społecznie Odpowiedzialna Uczelnia. (2h)
6.	Analiza interesariuszy. (2h)
7.	Cele zrównoważonego rozwoju. (2h)
8.	Zaliczenie przedmiotu. (1h)
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia: 
1.	Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, analiza case study, test zaliczeniowy.
2.	Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia (aktywność+ case study+ test zaliczeniowy): max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest min 51 pkt. (ocena 3,0). 
Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali: 
51-61 – 3,0 
62-71 – 3,5 
72-81 – 4,0 
82-91 – 4,5 
92-100 – 5,0 
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Wolak-Tuzimek A. (2019), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a konkurencyjność przedsiębiorstw, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.
2.	Buglewicz K. (2017), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna, PWE, Warszawa.
3.	Paliwoda-Matiolańska A. (2014), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, CH Beck, Warszawa.
4.	Filek J. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Księgarnia Akademicka, Kraków.
5.	Rudnicka A. (2012), CSR - doskonalenie relacji społecznych w firmie, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer, Warszawa.
Uzupełniająca:
1.	Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A. Wańtuchowicz M. (2010), Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości, Poltext, Warszawa.
2.	Gasparski W. (2012), Biznes, etyka, odpowiedzialność:, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3.	Visser, W. (2011) The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business, London, Wiley.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt Z1_W01 
- Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania 
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W11
- Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współ-czesnej cywilizacji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw i organizacji 
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W13 
- Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt Z1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U08
- Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt Z1_K03
- Absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
 Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K05
- Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
 Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: