- Nazwa przedmiotu:
- Prawne aspekty zapewniania bezpieczeństwa i ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kisilowski Marek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu zespołowego + 5h przygotowanie do zajęć + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do egzaminu = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS
10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu zespołowego + 5h przygotowanie do zajęć + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do egzaminu = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Systemy infrastruktury krytycznej 
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawnymi aspektami zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości działania organizacji państwowej w wymiarze krajowym, regionalnym i lokalnym a także wyksztalcenie umiejętności dostrzegania zagrożeń i sposobów zapewnienia bezpieczeństwa w różnych sytuacjach i różnych obszarach życia społecznego i gospodarczego
- Treści kształcenia:
- A. Wykład: 
1.	Prawo do bezpieczeństwa. Aksjologiczne podstawy bezpieczeństwa publicznego w Polsce - 2h
2.	Prawnomiędzynarodowe uwarunkowania i modele zapewnienia ciągłości działania i eliminacji zagrożeń - 2h
3.	Organy administracji bezpieczeństwa; administracja rządowa, administracja samorządowa, zlecanie funkcji organizacją pozarządowym - 4h
4.	Stany nadzwyczajne: stan wojenny , stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej - 2h
5.	Strategie bezpieczeństwa publicznego  jako instrument zapewnienia ciągłości działania państwa - 2h
6.	Bezpieczeństwo publiczne w systemie planowania i zagospodarowania przestrzennego - 2h
7.	Prawne podstawy zwalczanie terroryzmu i przestępczości zorganizowanej – 1h
 B. Ćwiczenia: 
1.	Egzemplifikacja zagrożeń bezpieczeństwa  . Ustawy materialnego prawa administracyjnego zawierające regulacje prawne  dotyczące bezpieczeństwa i ciągłości działania - 2h
2.	Prawne podstawy bezpieczeństwa energetycznego - 2h
3.	Ochrona dziedzictwa narodowego i kultury - 2h
4.	Bezpieczeństwo w transporcie drogowym - 2h
5.	Omówienie projektów zaliczeniowych – 1h
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny testowy 
2. Ocena sumatywna : 10 pytań wielokrotnego wyboru
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt zespołowy.
 2. Ocena sumatywna: ocena uzyskana przez członka zespołu projektowego, aktywność na ćwiczeniach
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń w stosunku 0,6 do 0,4.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Zdyb M., red., 2014: Publicznoprawne podstawy bezpieczeństwa wewnętrznego. Warszawa: Wolters Kluwer.
2.	Raczkowski K. i Sułowski Ł., red., 2014” Zarządzanie bezpieczeństwem. Metody i techniki. red., Warszawa: Difin. 
Uzupełniająca:
1.	Misiuk A., 2011: Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagadnienie prawne. Warszawa: Łośgraf.
2.	Gołębiowska A. i Zientarski P., red., 2017: Administracja publiczna w systemie bezpieczeństwa państwa. Warszawa: Kancelaria Senatu,  dok. elekt. dostępny na stronie www.senat.gov.pl
3.	Bożek M., Czuryk M., Karpiuk M. i Kostrubiec J., 2014: Służby specjalne w strukturze władzy. Zagadnienia prawno-ustrojowe. Warszawa: Wolters Kluwer.
4.	Karpiuk M. i Walczuk K., 2013: Prawo bezpieczeństwa publicznego. Warszawa: WSM SIG.
5.	Prokop K., 2012: Modele stanu nadzwyczajnego. Białystok: TEMIDA2.
6.	Rydlewski G., 2017: Megasystem bezpieczeństwa narodowego w Polsce. Ujęcie procesowe i funkcjonalne. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
7.	Aleksandrowicz T. R., 2018: Bezpieczeństwo w Unii Europejskiej. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I2_W06
- Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakter , miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
 Weryfikacja: Projekt zespołowy ,aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W10
- Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju.
 Weryfikacja: Projekt zespołowy ,aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I2_U01
- Potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje miedzy nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarzadzania 
 Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U17
- Potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
 Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I2_K03
- Jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
 Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K04
- Jest gotów do inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
 Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: