- Nazwa przedmiotu:
- Gospodarka oparta na wiedzy
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 12h ćwiczenia + 10h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 3h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu +5h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,08 ECTS:
10h wykład +12h ćwiczenia + 5h konsultacje= 27h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS:
12h ćwiczenia + 10h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 3h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu +5h konsultacje = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy ekonomii i zarządzania, obsługa programów MS Word i MS Excel
- Limit liczby studentów:
- - od 15 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących współczesnych gospodarek opartych na wiedzy
- Treści kształcenia:
- A. Wykład
1. Różne koncepcje gospodarki. Teoretyczne podstawy rozwoju społeczno-gospodarczego. Istota gospodarki opartej na wiedzy i zrównoważonego rozwoju. Analiza porównawcza Polski z innymi krajami. Innowacyjność gospodarki. Organizacje oparte na wiedzy.
2. Wskaźniki społeczno-ekonomiczne do oceny stanu gospodarki państw i regionów. Analiza porównawcza dostępnych baz statystycznych GUS i EUROSTAT, wskaźniki pomiarowe, podejścia: UE, Banku Światowego i OECD.
3. Społeczeństwo informacyjne, uczenie się pracownika, przedsiębiorstwa i społeczeństwa. Kapitał intelektualny. Usługi pracowników wiedzy w organizacjach. Wiedza w zarządzaniu proce-sami i projektami. Wpływ nowych technologii na rozwój gospodarczy i jakość życia ludzi.
4. Inteligentne specjalizacje w kreowaniu gospodarki opartej na wiedzy.
5. Technologie Przemysłu 4.0, Internetu rzeczy i in.
6. Znaczenie sztucznej inteligencji dla rozwoju przedsiębiorstw i gospodarek, przykłady i studia przypadków.
7. Sprawdzian i wystawianie ocen.
B. Ćwiczenia
1. Zapoznanie się z dostępnymi publicznymi bazami danych społeczno-ekonomicznych. Analiza danych społeczno-ekonomicznych dotyczących gospodarek różnych państw pod kątem bazowania na wiedzy i innowacyjności.
2. Wykorzystanie wybranych wskaźników statystycznych do obliczeń przeprowadzanych zgodnie z trzema podejściami: UE, Banku Światowego i OECD.
3. Modelowanie komputerowe z wykorzystaniem wskaźników oceny poziomu innowacyjności gospodarek: Global Creativity Index oraz Summary Innovation Index.
4. Wyznaczanie kapitału intelektualnego i szacowanie potencjału kreatywności. Szacowanie kapitału społecznego z wykorzystaniem prostych metod statystycznych.
5. Wybrane zastosowania podstawowych i zaawansowanych technologii informatycznych w analizach społeczno-gospodarczych. Budowanie modeli zintegrowanych organizacji opartych na wiedzy. Znaczenie metod sztucznej inteligencji.
6. Wykorzystanie instrumentów informatycznych w procesach budowania map wiedzy w organizacjach. Opracowanie projektu architektury wiedzy przedsiębiorstwa.
7. Dyskusja podsumowująca ćwiczenia, poprawianie ocen.
- Metody oceny:
- A. Wykład
1. Ocena formatywna: dotyczy aktywności studentów podczas zajęć i bieżących postępów w realizacji powierzanych zadań.
2. Ocena sumatywna: jest związana z końcowym egzaminem.
B. Ćwiczenia
1. Ocena formatywna: wynika z aktywności studentów podczas zajęć, przedstawiania prezentacji oraz uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów.
2. Ocena sumatywna: wynika z liczby przedstawionych prezentacji projektów oraz ich wartości merytorycznej.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna z dwóch ocen.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Brzeziński, M., 2018. Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy. Warszawa: Difin.
2. Sherringham K., Unhelkar B., 2020, Crafting and Shaping Knowledge Worker Services in the Information Economy, Pal-grave Macmillan.
Uzupełniająca:
1. Campbell D.F.J., 2019, Global Quality of Democracy as Innovation Enabler, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland.
2. Grzeszczyk, T.A., 2018. Mixed Intelligent Systems: Developing Models for Project Management and Evaluation, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland.
3. Morawski, M., 2017. Pracownik kluczowy w procesie dzielenia się wiedzą. Motywy, warunki, metody. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
4. World Bank, 2020. Global Economic Prospects, January 2020: Slow Growth, Policy Challenges.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, przedstawienie prezentacji w uzgodnionym terminie i pozytywna ocena co najmniej jednego projektu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- W pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W07
- Główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności.
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U06
- Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- Krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: