- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie komunikacją w zapewnianiu ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Liliana Hawrysz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS 
8h wykład + 10h ćwiczeń + 18h przygotowanie się do testu + 10h analiza studiów przypadków  +4h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,88 ECTS 
8h wykład + 10h ćwiczeń +4h konsultacje = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,68 ECTS 
10h ćwiczeń + 18h przygotowanie się do testu + 10h analiza studiów przypadków  +4h konsultacje = 42h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Komunikacji wewnętrzna i zewnętrzna
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych ze znaczeniem komunikacją dla zapewnienia ciągłości działania. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: zasad skutecznego komunikowania się; komunikacją wewnętrzna i zewnętrzna; public relations, modelami komunikacji stosowanymi w organizacjach; sytuacjami potencjalnie kryzysowymi; przygotowaniem księgi zarządzania kryzysowego; uwarunkowaniami oraz założeniami komunikacji kryzysowej; powołaniem sztabu kryzysowego.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład: 
1.	Zasady skutecznego komunikowania się. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna; Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu (2h)
2.	Public relations, modele komunikacji stosowane w organizacjach. Omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych.(2h)
3.	Księga zarządzania kryzysowego.(2h)
4.	Uwarunkowania oraz założenia komunikacji kryzysowej. Sztab kryzysowy.(2h)
5.	Zaliczenie przedmiotu.(2h)
B. Ćwiczenia: 
1.	Obieg informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego (ogólny- przygotowanie karty procesu „komunikacja”). (2 h)
2.	Przygotowanie procedury informowania: Informowanie służb właściwych dla zagrożenia; informowania organów administracji publicznej; Informowania interesariuszy; Informowania rodzin poszkodowanych; Informowania podmiotów zależnych (2h)
3.	Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, katastrofy.(2h)
4.	Scenariusze kryzysu- np.: wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną;  poważna wada produktu; poważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.(8h)
5.	Komunikaty dla mediów dla każdego z powyższych scenariuszy kryzysu.(1 h)
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1.	Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, indywidualne zaliczenie testu teoretycznego.
2.	Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z dwóch części zaliczenia (aktywność+ test): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
B. Ćwiczenia: 
3.	Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, scenariusze kryzysu.
4.	Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z dwóch części zaliczenia (aktywność+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena 
końcowa jest wystawiana według następującej skali: 
51-61 – 3,0 
62-71 – 3,5 
72-81 – 4,0 
82-91 – 4,5 
92-100 – 5,0 
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Jaworowicz M., Jaworowicz P., 2017, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Warszawa: Difin
2.	Hamilton Ch., 2011, Skuteczna komunikacja w biznesie, Warszawa: PWN
3.	Wójcik K., 2015, Public relations, Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa: Wolters Kluwer Polska
4.	Kaczmarek T., Ćwiek G., 2009, Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Warszawa: Difin
Uzupełniająca:
1.	Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), 2016, Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Legionowo: edu-Libri,. 
2.	Cornelissen J., 2010, Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Warszawa: Wolters Kluwer
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka B2_W01 
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla funkcjonowania organizacji oraz kierunków ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań 
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_W02
- Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe i wymagania w zakresie funkcjonowania współczesnych organizacji
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka B2_U01
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu funkcjonowania organizacji
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_U11
- Absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii 
 Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka B2_K01 
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści 
 Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_K07 
- Absolwent jest gotów pracować w zespole i organizacji 
 Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe: