Nazwa przedmiotu:
Komunikacja i wystąpienia publiczne
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Hawrysz Liliana
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h ćwiczenia + 8h projekt + 10h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) +6h przygotowanie prezentacji + 6h analiza studiów przypadków + 5h przygotowania komunikatów + 5h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,92 ECTS 10h ćwiczenia + 8h projekt + 5h konsultacje = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 10h ćwiczenia + 8h projekt + 10h studiowanie literatury (analiza danych związanych z tematyką zajęć) +6h przygotowanie prezentacji + 6h analiza studiów przypadków + 5h przygotowania komunikatów + 5h konsultacje = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia8h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych z komunikacją i wystąpieniami publicznymi. Omówio-ne zostaną pojęcia dotyczące: Podstawowych zasad komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w organizacji oraz in-formacji zwrotnej;- Komunikacji międzykulturowej; Komunikacji w zespołach rozproszonych; -Skutecznych metod komunikowania się z publicznością; Roli wizualizacji.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: Ćw.1-2. Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu Komunikacja w organizacji-podstawowe pojęcia i zagadnienia, strategia komunikacji, wprowadzenie do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Komunikacja z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Ćw.3-4. Komunikacja wewnętrzna- model komunikacji, kanały komunikowania się, narzędzia wspierające procesy komunikacji wewnętrznej, utrudnienia w efektywnej komunikacji, komunikacja w zespołach rozproszonych. Ćw.5-8. Zasady skutecznej komunikacji wewnętrznej: wymagania wobec odbiorcy, wymagania wobec nadawcy, znaczenie informacji zwrotnej. Audyt komunikacji wewnętrznej. Wprowadzenie do wystąpień publicznych. Ćw. 9-10. Komunikacja międzykulturowa, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wystąpień publicznych Ćw. 11-12. Komunikacja zewnętrzna- wprowadzenie do zagadnienia, komunikacja na poziomie organizacji, produktu, osoby, narzędzia komunikacji zewnętrznej. Ćw. 13-15. Komunikacja z różnymi grupami interesariuszy (klienci, partnerzy biznesowi, media, liderzy opinii w Internecie, mieszkańcy), mapowanie interesariuszy, dobór kanałów i narzędzi komunikacji do poszczególnych grup interesariuszy. Audyt komunikacji zewnętrznej- analiza dotychczas realizowanej polityki komunikacji z różnymi grupami interesariuszy D. Projekt P.1-2.Skuteczne metody komunikowania się z publicznością, rola wizualizacji i mediów P.3-4. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych- omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych. Księga zarządzania kryzysowego. Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, katastrofy .Przygotowanie procedury informowania: służb właściwych dla zagrożenia; organów administracji publicznej; interesariuszy; rodzin poszkodowanych; podmiotów zależnych, mediów(2h) P. 5-10. Przygotowanie i zaprezentowanie scenariuszy kryzysu- np.: pandemia, wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną; poważna wada produktu; poważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, analiza studiów przypadków, przygotowanie komunikatów, test zaliczeniowy. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z czterech części zaliczenia (aktywność+ studia przypadków+ komunikaty+ test zaliczeniowy): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). D. Projekt 1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, indywidualna prezentacja, scenariusze kryzysu. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia ( aktywność+ prezentacja+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). E. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali: 51-61 – 3,0 62-71 – 3,5 72-81 – 4,0 82-91 – 4,5 92-100 – 5,0
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Cornelissen J. (2010), Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Wolters Kluwer, Warszawa. 2. Stefaniuk T. (2014), Komunikacja w zespole wirtualnym, Difin, Warszawa. 3. Jaworowicz M., Jaworowicz P. (2017), Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa. 4. Hamilton Ch. (2011), Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN, Warszawa Uzupełniająca: 1. Davies A.( 2007), Public relations, Polskie Wydawnictwo Eko-nomiczne, Warszawa. 2. Wójcik K. (2015), Public relations, Wiarygodny dialog z oto-czeniem, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
W toku studiów ćwiczenia powinny się odbyć jako pierwsze, dopie-ro później mogą odbywać się projekty

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W09
Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U17
Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K01
krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K06
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględ-nieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków, przygotowanie komunikatów, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: